Publicerat Oktober 2, 201114 yr Någon vänlig själ som skulle vilja berätta hur man enklast får hagelpipan och kulpipan att samskjuta. Just nu tar hagelpipan högt eller kulpipan lågt, vilket man vill. Kärnan på hagelsvärmen ligger just nu ca 20 cm över kulan. Viöket ändrar man på? Kulan eller hagel? Det är förresten en Tikka 512 12/7*57R
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Om 512 ser likadan ut i justeringen som 412 så justeras kulpipan, sidoläge för kulan längst fram på pipan och höjdläge via sliden mitt på pipan. OBS ! små justeringar i taget..... Om du inte har manualen så tror jag att jag ska ha den i gömmorna någonstans. Raggarö
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Författare Ok, så jag skjuter in kulpipan efter hagelsvärmen. Gör man det först på 25 m? Jag tror det är likadant. Dom ser likadana ut iaf. Har du en manual kanske du kunde scannat in den och mailat den till mig.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Hagelsvärmen är given (för en viss patron) så kulpipan är den som justeras. Har du en bra mailadress så kommer manualen (Finnclassic 512). Du får bestämma dig för vilken hagelpatron och kulpatron som skall användas vid jakt, ändrar du dessa parametrar så får du justera därefter. Jag provar mina hagelpatroner på 35 meter, så testar jag kulan vid 35 och 100 meter och kollar vid något avstånd däremellan. Mina data på detta försvann i ett datorhaveri så jag minns inte riktigt avstånden. Kulan träffar mitt i på 100 meter, det kollade jag i förra veckan då jag monterade på ett Aimpoint, (ska kolla träffläget med hagel då jag får tid) Raggarö
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Författare Tusen tack för den snabba hjälpen. Jag skickar mailadressen via pm