Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på ett BRA stativ till min kamera.

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag ledsnat på skitstativet jag har. Jag behöver ett riktigt bra stativ för framförallt makrofoto som är riktigt stabilt och som kan bära en tung systemkamera. Vad rekommenderar ni som håller på med makrofoto för stativ. Det är ju en sån djungel att man blir vindögd, Manfrotto Velbone Stabil och sedan alla huvuden som finns.

Publicerat

Nu har jag ledsnat på skitstativet jag har. Jag behöver ett riktigt bra stativ för framförallt makrofoto som är riktigt stabilt och som kan bära en tung systemkamera. Vad rekommenderar ni som håller på med makrofoto för stativ. Det är ju en sån djungel att man blir vindögd, Manfrotto Velbone Stabil och sedan alla huvuden som finns.

Tjena!

Nu fotar jag inte makro själv men mitt stativ är totalt ledbart för att komma nära backen om situationen kräver det.

Stativ: Manfrotto 055XPROB (svarta! tycker kolfibern blir för ranglig)

Då jag i första hand filmar så använder jag kamerahuvud: Manfrotto 701HDV tror dock att det är fullt användbart till systemkamera också. Kan dock ha fel :-)

mvh Jonas

Publicerat

Manfrotto ...

vill du ha lite klass går du på ett "stabil" men smakar det så kostar det =)

http://www.stabil.nu/

Andreas

Publicerat
  • Författare

Manfrotto ...

vill du ha lite klass går du på ett "stabil" men smakar det så kostar det =)

http://www.stabil.nu/

Andreas

Ja men att köpa billigt är ofta att köpa dubbelt och det blir dyrare. Men jag måste väl ha något huvud till det också?

Publicerat

Kikade just på vad jag har själv, huvudet är ett Velbon ph 173, stativet ett manfrotto 144b. Min spontana gissning är att det borde gå att hitta sådana saker begagnat utan större problem. Min velbon köpte jag beg för länge sedan, kanske 1/3 av den tidens nypris. Visst var den skavd men funkar perfekt.

Publicerat

Vad får det kosta? Aluminium eller carbon? Enligt mitt tycke är både Velbon och Manfrotto som adidas ungefär. Ett onödigt dyrt märke där du inte får särskillt mycket för pengarna.

Kolla Benrosverige.se Speciellt under Flexopod/Macrostativ....

Publicerat
  • Författare

Får man besvara en fråga med en motfråga? :blush: Hur mycket måste det kosta för att klara av att leverera skarpa bilder utan skakningsoskärpa och vara någorlunda lätthanterligt rent tekniskt? Jag har försökt att leta på nätet efter tester men blir inte så mycket klokare. Kravet jag har på stativet är att det ska vara stabilt och med möjlighet att ställa in kameran i nästan alla lägen både vertikalt och horisontalt. Stativet ska användas huvudsakligen till makrofoto med diffusionstält och någon gång utomhus till att fotografera insekter och orkidéer. Har tittat på stabil och på Berlebach Report-stativ men trästativ kräver omvårdnad som ett splitcanespö för att inte bli förstörda. Kolfiber kan ju kosta skjortan och är känsliga för slag eller stötar. Aluminium är underhållsfritt men inte lika bra som kolfiber har jag förstått. Har just kollat Benro och de har flera intressanta stativ som man inte blir bankrutt av att beställa och det är nog kanske det billigaste man kommer undan.

Publicerat

Fördelen med att det främst är Macro du sak fota så är att risken för vibrationer är ganska liten då du förmodligen ganska sällan har stativet fullt utställt med samtliga bensektioner. I min mening det viktiga at du kommer tillräckligt nära och då finns 2 alternativ, Flexopod eller liknande på marknaden som i sin mening funkar fantastiskt bra för macro men blir lite tyngre då huvudet innehåller mer material än ett "Vanligt" stativ. Sen finns faktiskt en möjlihet till och det att ta ett vanligt 3-bens stativ där di monterar mittpelaren uppochned och då kan komma den till marken på så vis. Har du en bra kulled eller behöver du en sån också? Vilken storlek har du på gluggarna? tyngd?

Publicerat
  • Författare

Fördelen med att det främst är Macro du sak fota så är att risken för vibrationer är ganska liten då du förmodligen ganska sällan har stativet fullt utställt med samtliga bensektioner. I min mening det viktiga at du kommer tillräckligt nära och då finns 2 alternativ, Flexopod eller liknande på marknaden som i sin mening funkar fantastiskt bra för macro men blir lite tyngre då huvudet innehåller mer material än ett "Vanligt" stativ. Sen finns faktiskt en möjlihet till och det att ta ett vanligt 3-bens stativ där di monterar mittpelaren uppochned och då kan komma den till marken på så vis. Har du en bra kulled eller behöver du en sån också? Vilken storlek har du på gluggarna? tyngd?

Jag har ett tamron 28-75/f2,8 och ett canon 80-200 2,8l. Kameran är en canon eos 5d mark II. Vet inte vad det väger som mest men något kilo blir det. Använder mellanringar då jag behöver komma nära. Jag behöver både kulled och stativ men tänkte fråga först och handla sedan för att slippa bli missnöjd. Inser att jag inte kommer under 4k för båda men frågan är hur mycket över jag måste för att det ska bli bra. Jag är petig och gillar inte att prylarna inte klarar det jag kräver.

Publicerat

.

Publicerat

Kolfiber är faktiskt mer stöttåligt än aluminim i det läget då aluminium blir lättare tillbucklat och då blir tyvär benet obrukbart. Priset man får betala för ett bra stativ är lite relartivt, men jag resonerar så att jag tittar på behov, vikt och sen peng. vänta ett extra år om man inte ha råd men se till att du köper ett som du blir nöjd med. dessutom kan jag bara rekomendera att välja ett utan"snäppfästen", De flesta vridfästen på bensektionerna står emot smuts och skit bättre och risken för att dom går sönder är mindre då stativet ska kunna användas i lra och regn utan bekymmer. Benro ska utöka garantitidern på samtliga stativ framöver!

/Johan

Publicerat

Tyngdmästtigt klarar du dig alldeles utmärkt med ett c258 och en B1 kulled men om du tänkte skaffa tyngre linser skulle jag gå upp på en B2. Kan rekomendera att åka på fotomässan i sthlm i november där möjligheten att känna och klämma på grejjerna finns, och gämföra med alla andra märken.

Publicerat

Tyngdmästtigt klarar du dig alldeles utmärkt med ett c258 och en B1 kulled men om du tänkte skaffa tyngre linser skulle jag gå upp på en B2. Kan rekomendera att åka på fotomässan i sthlm i november där möjligheten att känna och klämma på grejjerna finns, och gämföra med alla andra märken.

Skrev fel C298 ska det va...sorry