Publicerat Oktober 2, 201114 yr Råkade locka in en fin tjur förra året på en av älgjakterna. Ska absolut utvekla detta. Någon som har tips på vilka läten som är säkrast för en amatör? Locklur är det nödvändigt? Finns det någon enkel variant på lur?
Publicerat Oktober 2, 201114 yr lite otympligt men funktionellt är en vanlig plast kon Lur är inte nödvändigt men gör att ljudet når längre, en bit kartong eller styvare papper edyl i ryggsäcken som man rullar ihop till en lur är enkelt att ha med sig. Nu i brunst tider så är älgkons brunst läte i kombination med tjurens lockläte väldigt effektivt oftast. Inte så mycket att orda om, ut på pass, sitt stilla och tyst i ca 20-30min, pröva några låga kontakt ljud, vänta ca 15min, får du inte nått svar så höjer du volymen och kör kontakt läte igen. Har du inte nått svar så kör på med ko lätet och varva med kontakt lätet, har du inte nått svar på första timmen så slutar du och väntar minst en timme eller byter pass, finns det en tjur så hör han av sig med största sannolikhet. Lycka till och glöm inte att tjurar eller älgar som man lockat in men som upptäckt att det var "på skoj" ofta blir svårare att locka in igen, dom blir misstänksamma
Publicerat Oktober 3, 201114 yr lite otympligt men funktionellt är en vanlig plast kon Lur är inte nödvändigt men gör att ljudet når längre, en bit kartong eller styvare papper edyl i ryggsäcken som man rullar ihop till en lur är enkelt att ha med sig. Nu i brunst tider så är älgkons brunst läte i kombination med tjurens lockläte väldigt effektivt oftast. Inte så mycket att orda om, ut på pass, sitt stilla och tyst i ca 20-30min, pröva några låga kontakt ljud, vänta ca 15min, får du inte nått svar så höjer du volymen och kör kontakt läte igen. Har du inte nått svar så kör på med ko lätet och varva med kontakt lätet, har du inte nått svar på första timmen så slutar du och väntar minst en timme eller byter pass, finns det en tjur så hör han av sig med största sannolikhet. Lycka till och glöm inte att tjurar eller älgar som man lockat in men som upptäckt att det var "på skoj" ofta blir svårare att locka in igen, dom blir misstänksamma Tackar för tipsen! Jag satt och kollade på Lockjakt i Norden igår för att få lite extra smak för det. Jag lyckades locka in en fin (för området ) Älgtjur med 8taggar förra Måndagen. Den såg eller märkte aldrig mig för vinden låg rätt och den kom inte upp på bergknallen där jag satt 15 m från den Tror du att Tjurarna kommer in den 10 Oktober eller börjar det ebba ut med brunsten??
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Tackar för tipsen! Jag satt och kollade på Lockjakt i Norden igår för att få lite extra smak för det. Jag lyckades locka in en fin (för området ) Älgtjur med 8taggar förra Måndagen. Den såg eller märkte aldrig mig för vinden låg rätt och den kom inte upp på bergknallen där jag satt 15 m från den Tror du att Tjurarna kommer in den 10 Oktober eller börjar det ebba ut med brunsten?? I år tror jag det kommer funka iaf. Jag har lockat in tjurar så sent som i november, men kons brunst läte. Det jag själv ofta brukar göra fel är att ajg lockar för ofta. Tror det är ett vanligt misstag. När man sedan får svar, så brukar jag försöka locka samtidigt som den svarande älgen. Minimerar risken för att man råkar "försäga" sig. Men min erfarenhet är också att det är ganska ovanlgit att tjurar svarar, om de inte är i högbrunst. De kommer nog gärna, men än lite försiktigare..