Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

borderterrier

Featured Replies

Publicerat

finns det någon bra uppfödare på borderterrier i södermanland?

är lite sugen på att skaffa jycke och det står lite mellan borderterrier och wachtel.. wet var jag ska kunna åka å titta på wachtlar men jag vill ju göra rätt beslut så då måste man ju kanske kika lite på terriern med!

tips om vad man ska tänka på emottages tacksamt!

Publicerat

Vad ska du jaga?

Och bind dej inte till geografi! Rätt hund är det värt att åka några mil för att hämta

/M

Publicerat
  • Författare

räv, grävling, rådjur, dov, gris ligger väl tyngdpunkten på.

sedan om det funkar med annat så är det en bonus.

det som är av högsta vikt är att den skall funka i familjen först och främst, men drömmen ligger ju på att man kan få en überscturmbandspantzerhund som jagar allt som man pekar på med inställbara drevtider som är världens goastekelgris med ungarna och som inte jagar katter då vi har 4 st hemma!! ^_^

fast finns det ingen som ovanstående så verkar det som att wachtel eller borderterrier ligger bäst till beroende på dess sinnelag.

känner en del som har eller har haft BT och hört en del bra och en del mindre bra om denna ras- men jag tror också att det blir lite till vad man gör det!

jag är uppvuxen med hundar (schäfer och groenendal) och har haft hund i ett tidigare förhållande (grand danois för typ 10 år sedan) men jag har aldrig haft en hund för jakt!

Publicerat
  • Författare

det kan ju också tilläggas att jag har inga problem med att åka längre sträckor heller för att hitta rätt hund, men en initial kontakt med någon närliggande vore inte helt fel!

vad brukar priserna ligga på en BT?

Publicerat

det kan ju också tilläggas att jag har inga problem med att åka längre sträckor heller för att hitta rätt hund, men en initial kontakt med någon närliggande vore inte helt fel!

vad brukar priserna ligga på en BT?

8-12.000 men se till att du köper en hund från jagande föräldrar om du skall ha en border. Finns allt för många utställningsborders idag.

Jag har ingen erfarenhet av wachtel. Men min uppfattning om border är att det är en fantastisk familjehund. Och så länge den växer upp med katter och de inte springer så är det ingen fara : )

/M

Publicerat

härskrev jag på en liknande fråga.

Mvh! /

Publicerat
  • Författare

det låter ju helt rätt i mina öron...nu bara till någon uppfödare som man kan få träffa!!

Publicerat

det låter ju helt rätt i mina öron...nu bara till någon uppfödare som man kan få träffa!!

http://www.borderterriersallskapet.com/

Här har Du en uppfödarlista. Jag köpte i Västerås av en kennel som heter Dufos, men dom tar bara någon kull vart 3-4:e år.

Det finns en hanne som heter Bombax Pavarotti som har betäckt en hisklig massa tikar på flera kennlar, men överallt med mycket bra resultat då det är en riktig kanonhund.

Mvh!/

Publicerat

http://www.borderterriersallskapet.com/

Här har Du en uppfödarlista. Jag köpte i Västerås av en kennel som heter Dufos, men dom tar bara någon kull vart 3-4:e år.

Det finns en hanne som heter Bombax Pavarotti som har betäckt en hisklig massa tikar på flera kennlar, men överallt med mycket bra resultat då det är en riktig kanonhund.

Mvh!/

Reflexion kolon, hur många av uppfödarna på den där listan nämner jakt på sina hemsidor...

BP har mycke utställningsmeriter men har själv inte klarat grytproven.

Publicerat

Först av allt måste jag poängtera detta ; En border är ingen drivande hund. Du har lagt din fråga under helt rätt rubrik. Det är en grythund o en mkt klok sådan. De flesta arbetar mer med huvudet än med skärpa, vilket ofta leder till skador skärpan alltså. Sedan är det en annan sak attt en hel del borders gärna driver med skall. Du kan dock inte förvänta dig en border som väcker som en drever. En border är oftast tyst till den får synkontakt. Därefter driver den i 5 min intill evigheten. Du får oftast den border du vill ha eller förtjänar

Publicerat
  • Författare

Har hittat 2 uppfödare av BT som är jägare inom en 5 mils radie...det är inte illa pinkat.

ska till den ena och hälsa på på söndag antagligen! :wub:^_^

Publicerat
  • Författare

Har hittat 2 uppfödare av BT som är jägare inom en 5 mils radie...det är inte illa pinkat.

ska till den ena och hälsa på på söndag antagligen! :wub:^_^