Publicerat Oktober 3, 201114 yr Har en 6,5 jag trivs o tänker ha kvar men står i valet och skaffa en med grövre kaliber också...en -30 känns knappt som grövre än 6,5 i många situationer... Funderar på ev 9,3*62 med ev dämpare...några tankar om detta??
Publicerat Oktober 3, 201114 yr 8x57IS, 9,3x57 och 9,3x62 är väl alla bra "standardkalibrar" som kompletterar en 6,5:a på ett bra sätt. Den ena kaliberns fördel är den andras nackdel kanske man kan säga. Själv har jag 6,5x55 samt en 9,3x57. 9,3:an kommer jag att använda för första gången på jakt om en vecka. Sen får vi se om det blir den som är förstahandsvalet för drevjakterna, och vad som måste "moddas" på den för att den ska funka fullt ut. Men kalibern gillar jag. Laddad med 15 gramskulor sparkar den inte så djä-it.. /Må
Publicerat Oktober 3, 201114 yr En 9.3x62 med dämpare blir i princip likvärdig rekyl mässigt med en lätt 6.5'a, nu är ju rekyl en personlig upplevelse så det stämmer inte in på alla förstås. Jag har en 6.5'a med dämpare och en 375H&H med dämpare, bössorna blir långa men inte otympliga, och eftersom jag sitter på pass med bössorna så gör det inte så mycket. Som en hundförarbössa med dämpare så skulle jag nog välja 358W som ryms i kort låda och kan nyttja korta pipor, på så sätt blir det smidigare vapen.