Publicerat April 11, 200620 yr Hej, är ny här på forumet och har en fråga angående ett köp av en Remington 7400 i kaliber 308 med träkolv. Har lagt undan ovanstående bössa hos en vapenhandlare men kan inte bestämma mig om jag ska satsa på den eller inte. Priset är 6000 kr men då ingår ett Shirstone kikarsikte värt ca 3000 kr (utförsäljning). Varför jag vill ha en halvautomat är för att jag har hört att rekylen ska vara mycket snällare. Och det är ju en billig bössa, är nämligen min första klass 1 studsare som kommer att användas till älg och gris. Har en sako 75 i kaliber 222 som används till rådjur så denna nya bössa kommer inte att användas så ofta men det är ju bra att ha en klass 1 iallafall. 1. Tycker ni att jag ska satsa på denna bössa? Har ju hört en del negativt om den... 2. Är rekylen mycket mindre i en halvautomat? 3. Är det en lämplig kaliber till älg och gris? Mvh
Publicerat April 12, 200620 yr Hej du och välkomen. Kalibern är av sk allround typ, den fäller älgarna och grisarna utan större problem, bra fabriksladdningar finns, så det valet stödjer jag, vapnet då? Mja, visst, en halvautomat i kaliber 308 genererar väldigt liten rekyl, det är helt sant, men en 308 är inte elak att skjuta med som vanlig cylinder repeter heller, så låt inte det styra dig, skall du använda en halvautomat så kan du nog till och med titta på en 9.3x62. Har hört en del negativt om just 7400, har dock inte någon egen erfarenhet av dom i 308, har pangat med en i 30-06, men det var för längesedan och med en föregångare till 7400, den fungerade fint. Shirstone lär du höra än mera negativt om än om bössan, har inte någon egen erfarenhet av dom själv. Mitt tips: Titta på begagnat marknaden, lägg pengarna på en cylinderrepeter istället, finns många bössor av god kvalla till småpengar, tex 8x57js bössor, kan du klösa lös för 1500:-, då har du 4500 kvar att spendera på god optik, bra fästen samt ev upprustning av bössan. Du får ett personligt vapen, kalibern är väl avvägd för klass 1 jakt, klass 2 har du ju redan.
Publicerat April 12, 200620 yr jag har köpt precis samma bössa på samma erbjudande, fick hem bössan för 2 veckor sedan kanon bössa för dom pengarna tycker jag och nöjd är jag också
Publicerat April 12, 200620 yr Välkommen Fisherboy. Bössan är nog bra men förvänta dig inte att den skjuter i närheten av de träffbilderna som din Sako .222 ger. Några av nackdelarna med en halvauto tycker jag är att mekanismen kräver mer omfattande vapenvård för att fungera bra samt krångligare att göra rent pipan. Alfies tips om beg studsare är bra men att köpa begagnat föutsätter att du kan bössor själv eller har med dig någon som kan. Shirestone tror jag lite oförtjänt klassas ner bara för att dom är billiga,det som jag hade under några år fungerade alldeles utmärkt. /Micke
Publicerat April 12, 200620 yr Hej En arbetskamrat till mig har precis köpt en begagnad Remington automat .30-06 av äldre modell. Den bössan både fungerar och skjuter bra och balanserar hyfsat. När man pratar om halvautomatiska studsare så hör man ofta gnäll om dålig precision. Belackarna menar att det inte går att skjuta lika täta 3 skotts träffbilder på 80-100 m som med en bra cylinderstudsare. Jaha, och ? Halvautomater är inte gjorda för bänkskytte utan för snabba skott på relativt korta avstånd. Och precisionen räcker garanterat för älg och gris. Men det finns nackdelar: trycket är dassigt, pipan kan inte dras bakifrån och ny skottställning bör göras om man plockat isär någon del från bössan. Men för det priset - helt OK. Bäst är det om du kan få slippa Shirstonesiktet och få bössan ännu billigare men jag misstänker att handlaren inte vill det. mvh Danne
Publicerat April 12, 200620 yr Har haft både 308 och 30-06 i remington halvauto och båda har funkat bra. Pipan rengör du med en vajer som har gummi överdrag funkar jätte bra. Bra bössa till ett vetigt pris. Tycker jag
Publicerat April 12, 200620 yr Hej, är ny här på forumet och har en fråga angående ett köp av en Remington 7400 i kaliber 308 med träkolv.Har lagt undan ovanstående bössa hos en vapenhandlare men kan inte bestämma mig om jag ska satsa på den eller inte. Priset är 6000 kr men då ingår ett Shirstone kikarsikte värt ca 3000 kr (utförsäljning). Varför jag vill ha en halvautomat är för att jag har hört att rekylen ska vara mycket snällare. Och det är ju en billig bössa, är nämligen min första klass 1 studsare som kommer att användas till älg och gris. Har en sako 75 i kaliber 222 som används till rådjur så denna nya bössa kommer inte att användas så ofta men det är ju bra att ha en klass 1 iallafall. 1. Tycker ni att jag ska satsa på denna bössa? Har ju hört en del negativt om den... 2. Är rekylen mycket mindre i en halvautomat? 3. Är det en lämplig kaliber till älg och gris? Mvh Vet om en beg. i 30-06 som nog ska säljas. Är du intresserad så skicka ett pm.
Publicerat April 12, 200620 yr Tack för alla snabba svar... Men vad rekommenderar ni för bössor om man ska köpa en begagnad med cylinder? En bössa som är både funktionell och prisvärd samt kaliber med liten rekyl? Vill inte lägga för mycket pengar på min första klass 1 ftersom den inte kommer användas så flitigt. Mvh
Publicerat April 12, 200620 yr En Remington 700 i .308 lär nog inte skämmas för sig, varken i pris eller funktion. Sako har ochså mycket trevliga bössor i den kalibern, tex Sako Forester. sök på blocket lite så lär du hitta en hel del. söker du så kan du hitta dessa bössor mellan 3000-5000 kr.
Publicerat April 12, 200620 yr En gammal Sako är alltid ett bra köp om den är i OK skick. Jag har precis köpt en Sako L579 .308W, tillverkad någon gång i mitten av 70-talet. Den är i bra skick invändigt men lite nött utvändigt. En "buren mycket och skjuten litet" bössa. Med plastbäddning och ny blånering på låda/pipa hamnade jag på 5.300 kr. Kvaliteten är klockren på dessa äldre Sako så det är värt att titta efter dom och sedan kan du ju i framtiden byta till en roligare kolv, en ny bra pipa osv. Forestern på Blocket för 5000 kr. ser intressant ut men nog ska man pruta lite. Tänk att du sedan låter montera en riktigt bra pipa plus plastning för ca 6-7000 kr. (Tänker själv göra detta så småningom). Då får du en bössa som spöar dom flesta fabriksnya studsare. mvh Danne
Publicerat April 12, 200620 yr Får nog hålla med Alfie... en Husqvarna 1640 i 8x57 JS var min första klass 1. Jagade då (som nu) mest småvilt, och ville ha mesta möjliga till minsta möjliga. Det finns riktigt fina exemplar och Ni lär få pengar över till ett bra kikarsikte (läs Leupold, eller något europeiskt beg.). Weaverklackar och fästen som passar till de förborrade hålen är helt OK och de får man för en spottstyver. Kvaliteten på 1640 är fin-fin. Patronen 8x57 JS är lättskjuten och gjorde att nybörjar-jag sköt bra med den, medan en jaktkamrat svor ve och förbannelse över samma typ av bössa kamrad för .30-06.
Publicerat April 14, 200620 yr Hej, Min första studsare var en Remington 742 i .308w. Den sköt tätt, även med köpeammo. Den var gammal när jag köpte den begagnad, och slutade så småningom repetera. Slut- stycket fastnade i bakre läget, det "slog gängor" i lådan och fick bändas loss med skruv- mejsel. Så det var färdigjagat med den. Har nu en Browning BAR ll, också i .308w. En toppenbössa, har haft den 8 år, är mycket nöjd. Skjuter mycket tätare än vad Remingtonen gjorde. Hälsningar och lycka till med bössvalet.