Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Le Chameau Nordic Plus erfarenheter?

Featured Replies

Publicerat

Efter åtta flitiga år har mina Tretorn Sarek givit upp och jag funderar nu på att köpa ett par vinterfodrade Le Chameau. Har läst för mycket negativt om Tretorn som tillverkas nuförtiden så dom går bort.

Nog bör det finnas ett antal användare av Le Chameau på forumet som kan ge ris eller ros?

Publicerat

Bästa som du kan få tag på enl mig. Inne på mitt andra par. Dom 1a varade i 15år nästan daglig användning. :wub:

Publicerat

Pensionerade mina Vierzon Nord från 1988-isch i våras, det var helt enkelt så lite sula kvar undertill så det började kännas barfotalikt och jäkligt hala blev dom till slut. Aldrig vårdat dom och aldrig lagat något på dom. Dom började kännas lite torra i ytan för ett par år sedan men dom var ändå lika smidiga. Dom stövlarna kommer nog att vara det billigaste par jag ägt när jag dör, utan konkurrens. Kostnad ca 45 spänn per år eller så. Har ett nytt par nu av den nya modellen.

Publicerat

Efter åtta flitiga år har mina Tretorn Sarek givit upp och jag funderar nu på att köpa ett par vinterfodrade Le Chameau. Har läst för mycket negativt om Tretorn som tillverkas nuförtiden så dom går bort.

Nog bör det finnas ett antal användare av Le Chameau på forumet som kan ge ris eller ros?

Kom och prova mina, dina 41:or med 6 tår borde passa i mina 43:or.

Jag är iaf. helnöjd med mina, lite varma under hösten om man går mycket men det funkar hyfsat då det går smidigt att vika ner skaften på dom :P

Publicerat

De funkar nog bra, ett annat alternativ kan vara LaCrosse för en smula mindre pengar. Dock skiter du ju stålars så dig spelar det ju ingen roll :lol:

Publicerat
  • Författare

De funkar nog bra, ett annat alternativ kan vara LaCrosse för en smula mindre pengar. Dock skiter du ju stålars så dig spelar det ju ingen roll :lol:

Jo eller hur, ett fattigt drängämne som man är som avlönas med en säck potatis och en famn med råghalm i månaden! :rolleyes:

Jansson eftersom du är insläktad i Tierp tvivlar jag på att du endast har 10 tår. :P

Beställde ett par från Skövde Natur, bästa priset där och dom kommer innan älgjakten. ^_^

Publicerat

Jag har varit en flitig Le Chameau-användare i många år. Jag vann ett par av deras kalvskinnsfodrade för många år sedan som ännu hänger i. Jag har två par till beroende av årstid och måste säga att mina Vierzon Nord rent av räddat livet på mig några gånger...

Jag rekommenderar dem varmt, även om det finns billigare stövlar.

Tänk på att smörja in dem med "solskyddsfaktor" bara, de är som alla naturgummistövlar väldigt känsliga för de höga UV-ljusdoser som vi dagligdags utsätts för.

Publicerat
  • Författare

Det låter som jag gjort ett bra köp. Har kollat runt på nätet och Tretorn får mycket kritik, stövlarna spricker redan efter något år mm.

Jag använder Graninges jaktkängor vintertid men tycker att dom är onödigt klumpiga på hösten. Likaså kan jag tycka att det är smidigare med stövlar vid slakten på älgjakten och när man går i blöta marker.

Publicerat

Chameau gör helt fantastiskt bra gummistövlar. Jag har två par och det äldsta är nog snart 25 år gamla. Inte en spricka i gångvecken och de är väl ingådda och ovårdade. Det andra paret köpte jag bara för att kunna ha ett par liggande i skuffen. Fick då rådet att smörja in stövlarna med såpa innan de läggs undan för vintern.Skölj inte. C har så bra skor att jag beställde en svindyr vinterstövel i läder från England och de är värda varenda krona. Priset på gummistövlarna kan variera mycket från butik till butik så kolla innan ni köper. Dyrast brukar sportbutikerna.

Publicerat

Tror du gjort helt rätt!

Jag testade och provade någon ny stövel nu, Arxus eller va fan de heter. Helt ok stövel men jag saknar de lätta smidiga gummislangarna jag hade innan. De jag hade som tillslut gick sönder hängde med bra många år så jag fattar egentligen inte varför jag bytte. Nu lurar jag på att köpa ett nytt par trots att jag precis köpt bara för att liksom. Mina trasiga Le Chameau har jag klippt sönder och använder fortfarande när jag klipper gräs och pular här hemma.

Testar nog vintermodellen denna gång iaf.

Så du lär inte ångra dej Micke även om jag personligen hade velat testa stöveln innan beställning.

Mvh!

Publicerat

http://store.bestboo...st&search=VIE02

Här köpte jag mina. Här finns olika vadmått i storlekarna, hjälpsam och kunnig personal och annan lyx som vi oftast slipper i Svenska butiker. Det finns billigare ställen men jag hittade äntligen stövlar som passade bra, höga vrister och 40 cm vader är inte kul om man letar stövlar i Tretorn Sarek-Sverige. :(

Publicerat
  • Författare

Har nu jagat i en vecka med stövlarna och dom är fantastiskt sköna. Har problem med dålig cirkulation i händer men särskilt fötterna och jag tycker att stövlarna är varmare än mina Graningekängor. Väl investerade pengar med andra ord!

Publicerat

Bra att du är nöjd med alla tår. :D

Kan nog ge både ris och ros. Som purschstövel finns inget bättre enligt mig (möjligtvis blundstone när vädret tillåter)

Tycker dock dom är odugliga som hundförarstövel. Har söndervrickade fotleder och dom ger noll support tyvärr. Måste ha kängor i skogen.