Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppsiktsjakt

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Har en fråga om vad som avses med "På en armslängds avstånd" som nämns vid uppsiktsjakt. Är det verkligen en armslängds avstånd eller kan jag sitta i ett torn och "uppsiktsjägaren" sitta nedanför?

Om jag förstått rätt så behövs inga lånehandlingar men den som jagar under uppsikt måste ha löst jaktkort?

Mvh//Matte.

Publicerat

Den som du lånar vapen av ska kunna ingripa i din vapenhantering omgående. Då ska man nog sitta bredvid och inte under ett torn. Den som inte fyllt 18 behöver inte lösa jaktkort vid uppsiktsjakt, så länge man inte har egen vapenlicens.

Publicerat

Följdfråga.

Från vilken ålder får man uppsiktsjaga ?

Publicerat
  • Författare

Hej.

Tack då vet jag vad som gäller. Flickvännen skulle med på älgjakten och då tänkte jag att hon kunde få uppsiktsjaga. :)

I min vapenhantering hoppas jag ingen ingriper. ;)

Vh//Matte.

Publicerat

Följdfråga.

Från vilken ålder får man uppsiktsjaga ?

15

Publicerat

Nu dök det upp ännu en fråga, om jag har med mig en uppsiktsjägare som jagar med mitt vapen och så måste jag åka hem men min uppsiktsjägare vill stanna kvar.

En annan jaktkamrat erbjuder sig att uppsiktsjaga med personen men har inget vapen, är det då giltligt att skriva ut en lånelicens till min jaktkamrat för det vapen som min uppsiktsjägare jagar med?

Publicerat

nej

Publicerat

En fråga om man fått vapenlicenserna in dragna tex för rattfylleri får man då jaga ändå med en uppsiktsjägare bredvid sig!!

Dvs han lånar vapen av fadern?

Publicerat

nej

Publicerat

okej fick svar från cristian så nu vet jag vad som gäller! over an out ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Hörde en kompis tala om att när man tagit jägarexamen, säg vid 15års ålder, kan man skaffa någon sorts lånelicens då? Istället för uppsiktsjakt alltså, tacksam för svar!

Publicerat

Under samma förutsättnungar man kan få ett tillstånd att inneha ett vapen själv, kan man få tillstånd att låna vapen av andra, sjävständigt. Då gäller i princip 18 år, så det är alltså inte normalt möjligt från 15 år. Då gäller endast uppsiktsjakt.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.