Publicerat Oktober 4, 201114 yr Ursäkta. finns kanske tråd om detta tidigare, men det var svårt att söka. De flesta trådar har ordet "men" med, och "308" är inte heller så ovanligt. Till frågan. Någon som testat fabrikatet MEN, tydligen någon tysk militärammo? är ju riktigt bra pris på den... skjuter den där efter? eller är det som vanligt att man får vad man betalar för...
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Militärammo som spridits över världen bl.a. Nya Zeeland: http://www.men-defencetec.de/produkte/militaer/762-mm-x-51-308-win/ Raggarö
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Som svar på frågan, MEN ammon är som vilken annan 7,62 Nato med 146-147 grains kula som helst, den som släpps till oss ie allmänheten är överskottsproduktion eller sådan som inte klarade några av de krav som ställs av de huvudsakliga köparna. /Christian
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Köpte nån liten ask för att kolla om den funkade. Har för mig att det var den Torsbo hade rätt bra pris på om man köpte lite volym. Hittade asken häromdagen så jag får väl dra några smällar igen. Jag har för mig att jag sköt några skott med den förut men det var ett tag sedan nu så jag kommer inte ihåg hur det gick. //F
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Jag har skjutit en hel del MEN 7,62 och dom är jämna och bra. Jag träffade faktiskt Jan Kaptein på Bold Action igår isamband med en leverans och han berättade att dom har blykärna med stålmantel som är belagd med tombak och zink. Jag har inte skrapat på ytan (som jag trodde var prima stål) men är benägen att tro på´t. Om det stämmer ska dom alltså inte slita mer på pipan än gula kulor. Dom som säljs har gått ut på datum, tyska försvaret vill inte ha ammo som är äldre än 20 år. Jag kan inte presentera några träffbilder men dom går lika bra som AMA, dansk 7,62, och är jämnare mellan batcherna än svensk militärammo. Jag har bara haft nån enstaka klick. Har inte kronograferat men av träffläget att döma går dom snabbare än Norma JM. Några förpackningar har haft ärgiga hylsor men bara ytligt och ingen har spruckit. Dom har kamrat i alla vapen jag provat och slutstycket har inte varit mer svåröppnat (sånt där jävla skedformat skit bajrarna hålls med)än vanligt. Enligt diktiga tändhattsläsare ger dom inte remarkabla tryck. Tändhatten är fö berdan och nitad (tror det har med KSP att göra) samt lackförseglad.