Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första kom, andra och tredje kom så småningom!

Featured Replies

Publicerat

Äntligen!

Dimman hade skåneslätten i ett fast grepp under premiärmorgonen 1 oktober.

Jag var gäst bland 4 andra hundförare och vi skulle köra 3 såtar.

Efter en tveksam start med trånga utsök i första såten, började dimman lätta.

I andra såten tog jakten fart när Nilak äntligen fick upp ett hett spår mitt inne i den suraste kärrhålan på Revinge.

I vanlig ordning började han gaffla som en gäll drever tills han var i fatt vildsvinet <_< . Sen bytte han skall till ett lugnare och dovare :wub: . Nu var det äntligen dags! Gick och ställde mig mitt på viltväxeln och lät hunden jobba ett tag.

Rätt vad det är dyker grisen, en liten galt på 70-80 kg, upp på 4 meter mitt i växeln och stannar och glor på mig.

Förvissad om att hunden var minst 10 meter ifrån så blev grisen på plats. Strax därefter kom en lycklig hund fram och skällde ut vildsvinet en extra gång innan han satte igång med luggningen.

En mäkta stolt husse :wub:

Tyckte att det var lämpligt att vila den sista såten eftersom allt hade gått så bra.

Vilken känsla att äntligen få skjuta för sin unghund!

Nilaks första galt Revinge 20111001.bmp

Publicerat
  • Författare

MEN, hur får man till så att bilderna kommer in direkt i inlägget. Förklara gärna för en datorteknisk amatör... <_<

Publicerat

MEN, hur får man till så att bilderna kommer in direkt i inlägget. Förklara gärna för en datorteknisk amatör... <_<

Tror inte .bmp funkar med visning, spara om och ladda upp som .jpg eller .png istället...

Grattis!

Publicerat
  • Författare

Såhär kanske?

post-4665-0-47926100-1317731707_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Woohooo! :lol:

Publicerat

Woohooo! :lol:

Stort grattis! Längtar själv till den dagen kommer!!!

Publicerat

stort Grattis till grisen :)

längtar själv till första grisen för hun min men de får vänta en stund :)

Publicerat

fasen vad roligt, stort grattis!

Publicerat

Alltid lika häftigt med första grisen för en hund, vad är det för ras?

\Mats

Publicerat
  • Författare

Tack alla för gratulationerna! :wub:

Det slår aldrig fel - första gången som en unghund gör allt rätt OCH man får skjuta för den - då får man rysningar av välbehag i hela kroppen ^_^

Hunden är en elegant tjyvparning mellan vit älghund och wachtel.

post-4665-0-27917600-1317805579_thumb.jp

Det roliga är att jag fick höra att det blev skjutet gris för första gången för hans kullsyrra nu i helgen också!

Publicerat
  • Författare

Nu kommer Del 2 under den lite kryptiska rubriken. :ph34r:

Som jag nämnt ovan så fick vi ju en strålande start på löshundsjakten.

Efter den andra såten då jag fick skjuta för hunden så tyckte jag att det kunde vara bra om han fick vila resten av dagen.

För även om det kanske inte var någon imponerande tid mellan upptag och avslut, så biter det ju ändå ganska rejält mentalt på hunden.

Dagen efter, det vill säga i söndags, skulle vi jaga på ett annat ställe i Skåne. Första såten bestod av en remsa fodermajs som skulle gås genom. :unsure:

Nu verkade emellertid poletten ha trillat ner ordentligt. Nilak for in och fick ut en galt i samma storlek som dagen innan ut ur majsen. Tyvärr kunde inte någon passare skjuta. Efter en 300 meter släppte han drevet och for in tillbaka i majsen för att hitta något nytt att gaffla på. :wub:

Efter ett tag kom han tillbaks till mig och vi skulle till att avsluta såten. Min radio kajkade och det blev till att skrika till de andra hundförarna. Som ni vet är det ju svårt att ha koll på riktningarna inne i ett majsfält, särskilt då det är dimmigt.

Efter att ha förstått att de andra hundförarna endast var 20 meter framför mig ute på vägen så började jag och Nilak gå mot dem.

Då exploderade marken framför mig. En 120 kg galt (minst) sprang upp från en meters håll och knuffade omkull mig. Jag skrek till "HEL**TE!"! De andra ropade oroligt om jag var oskadd. -"Ja, men jag får nog byta kalsonger"... :blush:

Det roliga var att Nilak som gått fot hittills blev så ursinnig på galten att han satte en ordentlig eld i baken på honom. Galten for ut ur majsen snabbare än kvickt. Tyvärr kunde inte passkyttarna skjuta nu heller.

Efter denna tumultartade upplevelse så vilade både hund och husse över lunchen och nästa såt. :blush:

Den tredje såten däremot så var det igång igen. Plötsligt får Nilak en gris på fötter och drar runt den mot mig. Grisen passerade mig på 6 meter och skottet gick. Strax därefter kom Nilak fram och luggade den. Sedan bar det sig inte bättre än att jag fick skjuta en till efter att ha släppt iväg hunden.

Under tiden hörde jag hur de andra hade fullt upp med sina hundar i samma område. Skotten ekade i skogen i takt med hundarnas skall. :wub:

För att göra en lång historia kort - vid dagens slut hade vi hundförare fällt 6 fjolårsgrisar inom loppet av en halvtimme. :ph34r:

Och jag fick skjuta de 3 första grisarna för unghunden under en och samma helg. :wub:

Publicerat
  • Författare

Bilder kommer så småningom ;)

Publicerat

Stort grattis!!! ^_^

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Publicerat

Det var ingen dålig start!

Stort GRATTIS!

Längtar själv efter att få skjuta första grisen och älgen för min bastard :wub:.

Publicerat

Ja grattis, man blir svårt avundsjuk!

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Publicerat
  • Författare

Och här kommer en liten bild från söndagens bravader.

Andra och tredje grisen!

post-4665-0-45359200-1317980619_thumb.jp

Publicerat

Stort Grattis! Och roligt med så bra inledning för hunden och dig ^_^

Publicerat

Grattis grattis! Vad roligt! :D

Publicerat

Sicken höjdarhelg, riktigt kul att läsa, grattis till dig och jycken!

Publicerat

Jävligt skoj!

Ger ju lite hopp om min egen V/W som är typ 7 månader nu, hur gammal är din jycke?

Publicerat
  • Författare

Tack alla!

Det känns onekligen som en bra början på säsongen!

Min jycke är nu straxt över två år (20090924).

Förra året körde jag väldigt lugnt, släppte "lite grann" mest för skogsvanans skull.

Annars har fokus legat på spårträning, apportträning och lydnad. Allt bara lek och skoj hittills.

Men nu känns det som att jag nog kan börja lägga in lite krav i träningen. Vi får se!

Publicerat
  • Författare

Och jodå, på sista bilden är det en cigarr i bröstfickan :D

Publicerat

Grattis Kalle!

Alltid roligt när det lossnar för en unghund.

Hoppas fortsättningen på säsongen blir lika lyckosam.

MVH

Alias