Publicerat Oktober 4, 201114 yr I egenskap av en person som funderar och funderar men aldrig kommer till skott (hehe...) så har jag nu fått upp ögonen för ett litet paket som skulle kunna göra sig som (älg)studsare. Nackdelen är att den är i den gamla hederliga kalibern 7,92 x 57 mm. Nu är det inte nödvändigtvis ett problem, då jag anser att udda är kul (vilket per definition gör .308 tråkig). Krassa fakta är ju däremot att patroner kostar pengar, och speciellt iom att det nuvarande geväret i skåpet är en Mosin i 7,62 x 54R som inte kommer ut i skogen (hantverk från 1914 kommer inte ut på älgjakt) så innebär det att i praktiken all skytteträning skulle ske med vapnet, och .308 win är billigare är 7,92 x 57 mm i drift. Den stora frågan är då, ungefär hur mycket dyrare skulle övnings-/storviltsammunitionen bli i 7,92 jämfört med .308 om man skulle handladda (den stora kostnaden kommer nog från övningsammunitionen, så det är väl egentligen den intressanta siffran)? I övrigt så är det ju nog så enkelt att allt som är lovligt i Norden så går att ta med .308 (eller med .22lr som hittas i skåpet från tidigare). Aktuella vilt i området är t.ex. räv, rådjur och älg (och eventuellt fågel), och 7,92 börjar kännas lite stor för t.ex. rådjur (eller är jag helt fel ute?).
Publicerat Oktober 4, 201114 yr I egenskap av en person som funderar och funderar men aldrig kommer till skott (hehe...) så har jag nu fått upp ögonen för ett litet paket som skulle kunna göra sig som (älg)studsare. Nackdelen är att den är i den gamla hederliga kalibern 7,92 x 57 mm. Nu är det inte nödvändigtvis ett problem, då jag anser att udda är kul (vilket per definition gör .308 tråkig). Krassa fakta är ju däremot att patroner kostar pengar, och speciellt iom att det nuvarande geväret i skåpet är en Mosin i 7,62 x 54R som inte kommer ut i skogen (hantverk från 1914 kommer inte ut på älgjakt) så innebär det att i praktiken all skytteträning skulle ske med vapnet, och .308 win är billigare är 7,92 x 57 mm i drift. Den stora frågan är då, ungefär hur mycket dyrare skulle övnings-/storviltsammunitionen bli i 7,92 jämfört med .308 om man skulle handladda (den stora kostnaden kommer nog från övningsammunitionen, så det är väl egentligen den intressanta siffran)? I övrigt så är det ju nog så enkelt att allt som är lovligt i Norden så går att ta med .308 (eller med .22lr som hittas i skåpet från tidigare). Aktuella vilt i området är t.ex. räv, rådjur och älg (och eventuellt fågel), och 7,92 börjar kännas lite stor för t.ex. rådjur (eller är jag helt fel ute?). Mitt första kulvapen var en gammal hederlig 8*57:a innan jag köpte min 8 mm rem mag (8*72 BR långhållsbysse).Jag han då iaf skjuta ett antal rådjur och älg med den medan jag bodde nere i Aneby. Jag lät dom på Husqvarna Vapen gå igenom den och sedan köpte jag ett Helia 1,5-6*42 som jag lät dom montera och skjuta in den. Bra med skjutbana inom fabriksområdet. Visst blev det ett hål och lite köttförstöring men det kommer man ju aldrig ifrån. Några rådjur sköt jag i halsen om det var på ett lämpligt avstånd.
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Hej R. .308 som nu är världens mest användna kaliber så tror jag att priskillnaden skulle vara ganska stor. största saken att ta i tanke på är hur utbredd är 8x57 i finland egentligen? i sverige och norge är ju denna kaliber vår motsvarande 7,62/8,2x53R. hylsor till 308 hittar man ju säckvis på banan och kulor ännu mer i butiken. hela min korta skyttetid har jag bara hittat en handfull 8x57 hylsor. men som en .308 ägare skulle jag säga att jag skulle hellre välja nånting annat till älg än .308, nästa köp blir nog en 9,3x62/9,3x74r/45-70. rådjurs delen kommer ju endå bli en bråkdel gämfört med älgandelen, så kör på 8x57 //ingenvetare out.
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Författare Hej R. .308 som nu är världens mest användna kaliber så tror jag att priskillnaden skulle vara ganska stor. största saken att ta i tanke på är hur utbredd är 8x57 i finland egentligen? i sverige och norge är ju denna kaliber vår motsvarande 7,62/8,2x53R. hylsor till 308 hittar man ju säckvis på banan och kulor ännu mer i butiken. hela min korta skyttetid har jag bara hittat en handfull 8x57 hylsor. men som en .308 ägare skulle jag säga att jag skulle hellre välja nånting annat till älg än .308, nästa köp blir nog en 9,3x62/9,3x74r/45-70. rådjurs delen kommer ju endå bli en bråkdel gämfört med älgandelen, så kör på 8x57 //ingenvetare out. Hej F Jo, men nu talar du ju vettiga argument och logik igen, men för all del, en FN Fal skulle nog sitta bra den också (bara man skulle hitta en metrisk så...)
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Hej F Jo, men nu talar du ju vettiga argument och logik igen, men för all del, en FN Fal skulle nog sitta bra den också (bara man skulle hitta en metrisk så...) Zastava M76 8x57 IS låter som en kompromiss då? lite av båda världarna. har också gått i tankar om att bygga om en norinco ak till 50 beowulf som skolproject :F nojaa tillräckligt med OT från mig.
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Författare Zastava M76 8x57 IS låter som en kompromiss då? lite av båda världarna. har också gått i tankar om att bygga om en norinco ak till 50 beowulf som skolproject :F nojaa tillräckligt med OT från mig. Va tror du ja sett på *host, host*? Tänkt just konstatera att du väl brukar vara för tunga kulor (är det ens möjligt att få in en .50 pipa i en AK-låda?!?).
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Va tror du ja sett på *host, host*? Tänkt just konstatera att du väl brukar vara för tunga kulor (är det ens möjligt att få in en .50 pipa i en AK-låda?!?). nästan halvtum pipa http://www.youtube.com/watch?v=pkqBtsA5eFA . har också hittat några .50 kalibers ak:na i da amerikuh. men dom kör mest med ar-15 :/. finns ganska så många i finland som jagar med 50beo och 458socoms i en ar-15 bössa. och valmet petra är lite väl för tam för mig