Publicerat Oktober 4, 201114 yr Tja ! Har köpt en Weatherby Vanguard 30.06 med syntetstock, har en fråga angående pipan.. Den är inte friliggande från stocken, utan ligger tätt inpå ? Jag tycker själv inte att detta stämmer, men köpte geväret nytt från butik. Jag har märkt att skotten kan "sprida" sig efter ca 4 skott (annars reativt tätskjutande), men detta oroar mig ! Hur haft funderingar på att slipa stocken eller ev lägga dit en distans, men då kanske det går åt andra hållet istället så skotten blir helt åt fanders ? Tacksam för svar ! //Emil
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Weatherby Vanguard 308 har jag ! funderat på samma sak ang den inte är friliggande så jag är lika fundersam? //peter
Publicerat Oktober 4, 201114 yr jag skulle tippa på att den värmesprider. har haft en likadan själv, så vet hur den ser ut och känns. sprider den fortfarande om du låter pipan bli helt sval? pipan låg an på min också, men upplevde inte heller det som ett problem
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Författare jag skulle tippa på att den värmesprider. har haft en likadan själv, så vet hur den ser ut och känns. sprider den fortfarande om du låter pipan bli helt sval? pipan låg an på min också, men upplevde inte heller det som ett problem Ja som jag känner så är det alltid något skott som sticker iväg just när den är som varmast, men det kan ju också vara den mänskliga faktorn, men inte varje gång skulle ja tycka. Nej som jag anser så sprider den sig inte lika "mycket" när pipan är sval. Men kan ju komma situationer då man måste skjuta ett så pipan blir varm, och då är det skönt om man slipper spridningen. Tror ni det skulle göra något om man slipade lite smått på stocken ? //Emil
Publicerat Oktober 5, 201114 yr undrar fortfarande varför pipan inte är friliggande på weaterbyn ? är det nån som vet varför?
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Det är en fråga om val av koncept när man bygger vapen, en helt friliggande pipa om den är tunn, kan sprida mer men ge en bättre träffsäkerhet, en helt anliggande pipa eller en med tryckpunkt i framstocken kan anses ge bättre precision men en något mindre pålitlig träffsäkerhet. Vad som är bäst, jag vet inte alla mina kulvapen har alltid varit helt friliggande hittils, utan bekymmer men min 6XC är det inte, å andra sidan är den pipan så pass grov att jag har svårt att tro att det har någon påverkan om stocken ligger ann. /Christian
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Författare undrar fortfarande varför pipan inte är friliggande på weaterbyn ? är det nån som vet varför? Rätta mig om jag har fel, men som jag har tolkat det så gör det inget om pipan ligger tätt inpå, OM det är synteisk stock eller annat "dött" material, trä däremot är "levande" dvs sväller det när vatten tränger in tex, då sväller träet och trycker på pipan, träffbilden försämras radikalt. Jag personligen vill inte ha pipan tätt inpå även har jag syntetstock. Hoppas du fått svar på din fråga. //Emil
Publicerat Oktober 5, 201114 yr En mjuk plaststock och en mindre grad av friliggning kan medföra att man vid vissa skjutställningar kan få islag i framstocken, det kan ge träfflägesförflyttningar. I detta finns således ett flertal osäkerhetsfaktorer med potentiell påverkan på resultaten av skyttet, det enklaste o bästa är att man tar reda på om så är fallet genom att prova sig fram. /Christian
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Samma problem med min att pipan inte är friliggande, fast det är egentligen inget problem. Aldrig upplevt några problem med spridning av skotten. Kollar man på Weathérbys hemsida så finns det en förklaring till detta. Surfar man runt lite på olika amerikanska jaktforum så stöter man på en del personer som sliptat stocken och gjort pipan friliggande med hel rutten precision som följd. Tja ! Har köpt en Weatherby Vanguard 30.06 med syntetstock, har en fråga angående pipan.. Den är inte friliggande från stocken, utan ligger tätt inpå ? Jag tycker själv inte att detta stämmer, men köpte geväret nytt från butik. Jag har märkt att skotten kan "sprida" sig efter ca 4 skott (annars reativt tätskjutande), men detta oroar mig ! Hur haft funderingar på att slipa stocken eller ev lägga dit en distans, men då kanske det går åt andra hållet istället så skotten blir helt åt fanders ? Tacksam för svar ! //Emil