Publicerat Oktober 5, 201114 yr Hej Idag åker jag upp till norra Dalarna på jobb, företaget jag jobbar på har inga bilar hemma, alla är ute någonstans i Sverige. Så det blir egen bil + en släpkärra med en fyrhjuling på ( totalvikten på släp blir ca 700kg ), vilket leder till att det blir jävligt tungt och bilen dricker bensin som attan, hur vet jag hur mycket jag ska tanka ? Får nämligen ett tankkort av företaget för den dagen, ska jag gå efter 18 :- kr milen eller mer ? Känns som om jag bara förlorar på detta, bilen ska minst ha 1.2 - 1.5 liter/milen pga av släpkärran. Tacksam för snabbt svar ! //Emil
Publicerat Oktober 5, 201114 yr 18:-/mil är ju bara för bilen. Både slitage och bilens förbrukning blir ju högre med kärran. Bra soppan går ju på nästan 21:-/mil med kärran.
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Författare Ja det har du rätt i, jag är relativt ny på företaget och blir som vanligt utnyttjad som nästan alla unga blir. Jag kan heller inte kräva så mycket, men 18:-/mil accepterar jag inte, inte med tungt släp efter. Får förhandla med chefen , tar han inte mitt erbjudande så är det bara att sätta sig i bilen själv och åka !! Tack för svaret ! //Emil
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Hej Idag åker jag upp till norra Dalarna på jobb, företaget jag jobbar på har inga bilar hemma, alla är ute någonstans i Sverige. Så det blir egen bil + en släpkärra med en fyrhjuling på ( totalvikten på släp blir ca 700kg ), vilket leder till att det blir jävligt tungt och bilen dricker bensin som attan, hur vet jag hur mycket jag ska tanka ? Får nämligen ett tankkort av företaget för den dagen, ska jag gå efter 18 :- kr milen eller mer ? Känns som om jag bara förlorar på detta, bilen ska minst ha 1.2 - 1.5 liter/milen pga av släpkärran. Tacksam för snabbt svar ! //Emil Om du får ett tankkort bör du väl inte räkna in soppakostnaden i din ekvation? Då är det bara att fylla upp tanken för egna riksdaler innan du beger dig och tanka fullt på företagskortetn när du är färdig. 18 kr/mil i ersättning endast för slitage och värdeförlust kanske inte är någon jättehöjdare men samtidigt ingen katastrof. Kom ihåg att de första 18 kronorna dessutom är skattebefriade. Jag vet visserligen inte vad du kör för bil och således har i värdeminskning men på en helt ny audi a4 för 7,5 basbelopp beräknas milkostnaden till ca 33 kr milen inkl bränsleförbrukning. Lycka till /P
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Jag använder egen bil i tjänsten och får ca 33kr/mil beroende på aktuellt dieselindex. Om du skall dra släp skall du naturligtvis ha mer pga extra bränsleförbrukning. Om du får tankkort tycker jag att du skall räkna baklänges, dvs 33kr minus (normal bränsleförbrukning (utan släp) ggr aktuellt bränslepris). På så sätt tycker jag du borde få rimlig ersättning för värdeminskning och förslitning.
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Författare Om du får ett tankkort bör du väl inte räkna in soppakostnaden i din ekvation? Då är det bara att fylla upp tanken för egna riksdaler innan du beger dig och tanka fullt på företagskortetn när du är färdig. 18 kr/mil i ersättning endast för slitage och värdeförlust kanske inte är någon jättehöjdare men samtidigt ingen katastrof. Kom ihåg att de första 18 kronorna dessutom är skattebefriade. Jag vet visserligen inte vad du kör för bil och således har i värdeminskning men på en helt ny audi a4 för 7,5 basbelopp beräknas milkostnaden till ca 33 kr milen inkl bränsleförbrukning. Lycka till /P Förstår hur du tänker. Men jag vill veta hur företaget tänker betala ut detta , funderar på att skita i tankkortet och tanka själv istället , och förhandlar med ekonomichefen att jag vill ha ca 35 kr milen (inkl bensin), tror jag skulle tjäna mer på detta sätt. Det går också att göra på ditt sätt, turisten ! Borde få ut en rimlig summa på det. //Emil
Publicerat Oktober 13, 201114 yr Kom ihåg att du får skatta på allt över 18kr. Det bär sig inte på något sätt att köra med egen bil.
Publicerat Oktober 13, 201114 yr Kom ihåg att du får skatta på allt över 18kr. Det bär sig inte på något sätt att köra med egen bil. Över 18,50:- faktiskt. Om det bär sig eller inte beror helt på vad man kör för bil. Har en kollega som kört in en massa pengar på en 740.
Publicerat Oktober 14, 201114 yr Jag får 28 kr/mil. Plus tio extra om det är med släp.Som sagt, dom första 18 kr eller om det är 18,50 är skattefria. Det gick ordentligt plus när jag åkte skoda pickup 1,9D, men ordentligt back med Jeepen som drog 1,2... Numera tjänstebil, Kia Sportage.
Publicerat Oktober 14, 201114 yr Jag får 28 kr/mil. Plus tio extra om det är med släp.Som sagt, dom första 18 kr eller om det är 18,50 är skattefria. Det gick ordentligt plus när jag åkte skoda pickup 1,9D, men ordentligt back med Jeepen som drog 1,2... Numera tjänstebil, Kia Sportage. Förlåt kapningen! KIA Sportage är det en nyare modell och vad gillar du den? Skriv gärna både positivt och negativt , tittar själv på en sådan AWD