Hoppa till innehåll

älgolycka..


N S

Recommended Posts

Kördes på en vuxen älg på mina marker i förmiddags.

Föraren såg älgen stå i diket på håll och han bromsa rätt bra men lyckades ändå köra på den...

Den ska ha "satt sig" i vindrutan så bilen blev bärgad.

Min ena bror kom ett par minuter efter olyckan.

En polare gick igång o spårade med älghund och efter lite strul med en hög grisar mitt i spåret, den sprang nästan på bror när han stod o kastade vatten när de släppt jycken...

Karelarn fick tag på älgen o det blev sken direkt och så småningom gick det i en stor sjö och ut på en ö en 150-200m simmtur.

Där var det ståndskall ett tag men när de kom fram till stranden så kom jycken simmandes tillbaka.

Polarns pejl fick spelet när jycken va i vattnet... indikerade hastighet 95 km/h och 47 mil bort....

Någon timme senare tog jag o polaren nya tag och spårade om löpan med Blackie.

Blev totaltsopp i grishögen...

Vi ringade hygget men den svarte idioten vindade konstant in mot mitten o vrålade för de mesta..

Mycket älgspår överallt.

Bytte hund o sökte igenom hela hygget o lite däromkring men ingen mer kontakt med någon annan älg.

Allt tydde på att karelaren hade rätt älg hela vägen ut på ön.

åkte dit o letade upp en roddbåt och rodde ut.

Det var bara en smal kanal bakom ön mot "fastlandet" många öar och nära till land i den sjön.

Ingen älg kvar på ön iallafall.

Vart den tagit vägen efter det kunde vi inte lista ut..

Den har dock skenat några km innan och simmat 150-200m innan den kom till ön.

Den hunden har typ alldrig släppt en älg som står så förmodligen har den hoppat i plurret igen och jycken brutit o simmat tillbaka.

Men vart älgen gått iland är näst intill omöjligt o reda ut. är väl totalt 800ha vatten i den sjön..

Vi fick ge upp men jag tänkte när jag ändå va ute att plottfia kunde släppas lös lite oxå.

Åkte tillbaka till olycksplatsen o släppte fia på löpan igen.

Ytterst liten chans att det skulle resultera i nån älg men gris fans ju rätt stor chans att hon skulle leta upp när hon kom till buskhygget.

Jepp! det blev upptag o ståndskall en stund mitt i björkslyet där vi lufsat runt med två hundar, en lös o en i lina.

Stod kvar på vägen o funderade på om det möjligen kunde va så att älgen trotts allt låg där...

Så gick det loss o kom i god fart rakt ut mot vägen där jag stod.

Va beredd när det närmade sig o hör då en bil på avstånd...

Skit med det kommer gå över mellan mig och bilen som närmar sig.

Så kommer det upp en svart stor gris på vägen samtidigt som jag ser bilen komma runt kurvan så det är bara till att ta ner bössan o lyfta på hatten.

Vinkade till föraren som genast stannade jycken kom över helskinnad.

Kopplade henne sen en 5 km söderut.

Surt att misslyckas med älgen men som det verkar o va vi kom fram till så bör den va rätt frisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antar att det är stenig strand annars hade ni väl hittat in o utspår från strand!!ni verkar ha gort vad ni kan.. en skadad älg-

är nog inte så simsugen så den simmar mellan öarna!

Hur går det med jakten annars N,S?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antar att det är stenig strand annars hade ni väl hittat in o utspår från strand!!ni verkar ha gort vad ni kan.. en skadad älg-

är nog inte så simsugen så den simmar mellan öarna!

Hur går det med jakten annars N,S?

Jor de va älgspår på ön som va delad med ett surhål i mitten.

Den sidan där älgen torligen gått upp är stenig.

Närmast fastland på den andra sidan är bara en kanal på 4-5m.

Många grisstråk o diken i vassen efter gris oxå.

Men som sagt vi lyckades inte hitta "utspår" från ön, det är ingen stor ö, kanske 200x200m med surhål som skär tvärs igenom.

Älgen har ju 360 grader att fly på och vart den sen gått upp ur sjön är rätt knepigt o leta upp.

Vi hittade inget runt norra och västra kanten som är kortas väg till fastland.

Där runt är det vass gungfly, det borde synts om en älg gått upp där.

Tog en bild från nätet o ritade in ungefär hur älgen kommit ut till ön.

post-348-0-33814500-1317840174_thumb.png

Jakten överlag går väl ok, en runda rådjursjakt på Öland i Söndags o en grisjakt för någon vecka sen annars har det varit lungt.. jag har inga 100% rådjursrena hundar så det drog egentligen inte igång riktigt förren 1 okt o så spar jag hundarna lite inför nästa vecka.

Då och därefter blir det inte många latmansdagar..;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte tidigare i veckan att det varit väldigt lugnt på eftersökstråden ett tag.

Är ju skit att den skulle ge sig ut och simma. Är ju inte mycket mer att göra i detta läget. Verkar ju som älgen inte är allt för illa däran.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte tidigare i veckan att det varit väldigt lugnt på eftersökstråden ett tag.

Är ju skit att den skulle ge sig ut och simma. Är ju inte mycket mer att göra i detta läget. Verkar ju som älgen inte är allt för illa däran.

Svårt o säga, jag såg inget blod när jag spårade men polaren såg nån droppe typ muskelblod på nått björkblad i början. Verkade haft bra fart oxå när den passerade en grusväg.

Verkar ha dragit igång en del älgolyckor i dagarna.

Snackade med en häromnatten.. som har 25:an mot Nybro m.m.

Idiotiskt omgjord väg oxå... mitträcke utan viltstängsel... varit mycket olyckor på den vägsträckan, även allvarliga o en med dödlig utgång.

Mycket troligt på grund av att viltet blir kvar längre på vägen när de ska passera mitträcket.

protesteras vilt o jobbas för viltstängsel men det finns inte pengar enl vägväkret eller va de nu va...

De hade haft 3 älgolyckor på 2 dar.

Den han ringde om igår natt så ville han ha tag på ytterligare ståndhund, första vek ner sig av nån anledning, troligen ovan vid mörkerjobb.. o inget svar hos ett par andra i NVR på den sidan bygränsen.

Hur som så fick han tag på en som sedemera hittade älgkon typ 50 m från där de brutit.

Den kon gick till anfall mot killarna direkt när de gick in. De fick skjuta från höften... hade inte kon haft ett bakben av så skulle de åkt på smörj...

Tråkigt nog va hon full av mjölk i ljuvren.

Antar att det är brunsten som dragit igång en del djur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobb, synd att ni inte fick tag på älgen.

Här var det lite mer spring på älgarna för 2 veckor sedan 3-4 olyckor då.

Den där pejlen är värd sin vikt i guld (förmodar att de e en astro) inte illa att få in en hund som sitter i bil 47 mil bort :wacko::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar annars som att det körs på en hel del älgar just nu..

Såg tre stycken på väg från jobbet häromdagen.. och dagen efter så kom de med hund och reflexvästar..

Men i och med brunsten blir det rätt bra med spring.. Eller som jag försökte förklara för en kollega på jobbet:

"Tänkt dig en fredagskväll på Oléo klockan halv två.. Så är det i precis hela skogen just nu!"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar annars som att det körs på en hel del älgar just nu..

Såg tre stycken på väg från jobbet häromdagen.. och dagen efter så kom de med hund och reflexvästar..

Men i och med brunsten blir det rätt bra med spring.. Eller som jag försökte förklara för en kollega på jobbet:

"Tänkt dig en fredagskväll på Oléo klockan halv två.. Så är det i precis hela skogen just nu!"

Du menar att det dricks en del i skogen? :wacko::lol::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobb, synd att ni inte fick tag på älgen.

Här var det lite mer spring på älgarna för 2 veckor sedan 3-4 olyckor då.

Den där pejlen är värd sin vikt i guld (förmodar att de e en astro) inte illa att få in en hund som sitter i bil 47 mil bort :wacko::lol:

Nope!. polaren har en tracker ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar annars som att det körs på en hel del älgar just nu..

Såg tre stycken på väg från jobbet häromdagen.. och dagen efter så kom de med hund och reflexvästar..

Men i och med brunsten blir det rätt bra med spring.. Eller som jag försökte förklara för en kollega på jobbet:

"Tänkt dig en fredagskväll på Oléo klockan halv två.. Så är det i precis hela skogen just nu!"

Jepp!

Halv två ragget känner man ju till men på min tid va det mer fem i två som man insåg att man kanske skulle försöka ragga o inte bara hänga i baren.....

Hur de gick tänker jag inte kommentera...;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...