Hoppa till innehåll

Ställande hundar


Eftersöksjägarn

Recommended Posts

Eftersöksjägarn

Hej jag har en fråga angående ställande hundar. Jag har varit med om i tillfällen då riktigt bra ställande hundar slutar skälla på svårt skadade älgar. Jag har som eftersöksjägare fått komma och spåra vid sådana tillfällen. Släpper älgen ifrån sig obehaglig lukt då den är skadad el finner den hunden inget interesse mer då den strax är död. Är det någon som har varit med om detta el har jag bara varit med om en tillfälliget. Min hund som jag tränat till blodsår älskar sådana älgar och kan gå hur länge som helst utan att tappa intresse. Skulle vara kul att höra era teorier om detta !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en fråga angående ställande hundar. Jag har varit med om i tillfällen då riktigt bra ställande hundar slutar skälla på svårt skadade älgar. Jag har som eftersöksjägare fått komma och spåra vid sådana tillfällen. Släpper älgen ifrån sig obehaglig lukt då den är skadad el finner den hunden inget interesse mer då den strax är död. Är det någon som har varit med om detta el har jag bara varit med om en tillfälliget. Min hund som jag tränat till blodsår älskar sådana älgar och kan gå hur länge som helst utan att tappa intresse. Skulle vara kul att höra era teorier om detta !

Min Jämte skäller så länge älgen inte är död. Är älgen död så tar han gärna en ny älg om han vet var det finns. Annars stannar han med den döda älgen men ger inte ifrån sig ett skall. Om det är en grupp med ko och två kalvar varav en kalv blir skjuten så hakar hunden på kon och den levande kalven en bit, men får han inte stopp på ekipaget så sticker han tillbaka till den skjutna kalven.

Jag tror lite att det roliga är slut när älgen är död och då är det mer bytesmedvetenhet som tar över. Och det är inte alla hundar som är bytesmedvetna. En hund som lämnar påskjuten älg fast den lever tror jag kan vara skotträdd om den inte har någon annan anledning att sticka tex flera älgar. Fast blod och smällar SKA få en jakthund att tagga till. Annars är nått fel.

Har sett hundar som skäller några skall i upptag och som sedan springer till husse men när älgen väl är död så skäller den som tusan.

Nå ja hundar är individer och reagerar otroligt olika.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen ricktigt bra hund går ifrån ett vilt som är dåligt. Ja jag skulle inte kalla det en ricktigt bra hund iallafal. Ingen av mina spetsar skulle nånsin gå ifrån ett vilt som ligger men är dött eller inte om det stog heler för den delen. Nä nått fel 'är det på dessa hundar skulle jag vilja säja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersöksjägarn

Ingen ricktigt bra hund går ifrån ett vilt som är dåligt. Ja jag skulle inte kalla det en ricktigt bra hund iallafal. Ingen av mina spetsar skulle nånsin gå ifrån ett vilt som ligger men är dött eller inte om det stog heler för den delen. Nä nått fel 'är det på dessa hundar skulle jag vilja säja

Inte vet jag . Jag går bara på facit. Det är inte många hundar jag vet som får stopp på ensamma kalvar och ensamma brunsttjurar. Älgen ifråga var inte död utan skadad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ensamma kalvar har bara med förföljadet o göra, en hund som hänger i länge springer kalven trött och då är det som oftast tillbaks där upptaget kom. Grå tiken min har jag skjutit 3 ensamma kalvar för o dom har alla bettet sig i stort sätt precis likadant. Lång flyckt sen återgång till området där upptaget kom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersöksjägarn

Ensamma kalvar har bara med förföljadet o göra, en hund som hänger i länge springer kalven trött och då är det som oftast tillbaks där upptaget kom. Grå tiken min har jag skjutit 3 ensamma kalvar för o dom har alla bettet sig i stort sätt precis likadant. Lång flyckt sen återgång till området där upptaget kom

Då var väl älgen i situationen en speciell älg. Kanske ovanligt aggressiv . Finns väl olika exemplar även där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var väl älgen i situationen en speciell älg. Kanske ovanligt aggressiv . Finns väl olika exemplar även där.

Eller så var hunden/hundarna ovanligt vek i psyket ? Har gråhund själv, han skulle aldrig släppa om det finns blod, har själv sätt att min hund fått stryk utav skadeskjuten oxe och han blev bara mer på, den skällde han på i 4 timmar innan jag kunde avsluta.. Detta har även hänt med ko med kalvar...

Dessutom håller jag med SUNA ang. ensamma kalvar dem brukar skena runt/bukta likt rådjursdrev tills dem är trött sen är det bara att gå in och skjuta i närheten utav upptagsplatsen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...