Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vixen aI?

Featured Replies

Publicerat

Hur länge tillverkades sako vixen och finns den med aI låda? Jag har ev hittat en sako som har aI låda och är tillverkad runt 1980 så jag vet inte om det är en vixen eller hunter. Jag har fått olika svar så jag vet inte vad som stämmer.

Publicerat
  • Författare

Lägg gärna upp någon bild om ni har en vixen eller hunter runt 1980 så jag har att jämföra med. Jag har inte någon bild på den jag tittat på. Det är en 222.

Publicerat

Jag är ganska säker på att det inte finns någon Vixen A1, utan det bör vara en Hunter. Men med sako ska man inte vara säker och en och annan specialare kan ha funnits i övergången. Vixen hade märkningen L461, lite kantigare stock, kaliberbeteckning uppe på pipan och lödda riktmedel. 60 cm pipa var standard. Hunter var märkt A1, rundare kolv, skruvade riktmedel och ibland en lätt och kort pipa på 54 cm. Standard var 58 cm. Helstockar med 47 cm fanns i båda varianterna också. Vixen och hunter är egentligen bara modellnamn, där vixen står för den korta lådan. Forester hette den med mellanlåda och finnbear den med lång låda. Hunter hette alla lådlängder och då kallade man MEKANISMERNA vixen, forester och finnbear, trots att de fick ny märkning. En A1 låda är alltid en A1 och de är identiska.

Publicerat

Alla L461 Vixen hade inte lödda riktmedel. Min har skruvade.

Publicerat
  • Författare

Hur riktmedlen ser ut vat jag inte om det nu sitter några på den. stocken är av det rundare slaget. Serienumret var 17000 någonting så den är tilverkad i övergången till aI lådan så därför tror jag och firman som säljer den att det är en sen vixen. Firman som har den är inte så duktig på sako. Dom påstår ändå att inte alla sena vixen var märkt med vixen utan bara kaliber och namnet på lådan. Jag har googlet på vixen med aI låda och sett flera som är lik den här. Jag vill inte köpa något som jag inte vat vad det är för modell så jag måste få veta vad det är. Kan man få kontakt med någon på sako man kan fråga?

Publicerat

Alla AI har inte heller den rundare stocken. Jag har en AI:a med kantig "Vixenstock" (tillverkad på tidigt 80-tal). Dock...som jag ser det...och som Mr Fiberclass skriver ovan...är Vixen först och främst en benämning på en typ av låda...dvs L461. Detta i analogi med tex Forrester (L579) och Finnbear (L61R). Dock vet jag inte om Sako håller med om detta...eller...det är nog ingen på Sako som riktigt vet heller :lol: Sakos nomenklatur är ju en riktigt guldgruva av virr-varr för nördiga fantaster (genom sig själv känner man andra :D;) ).

Publicerat
  • Författare

Det är från den sidan jag fått fram vad det är för tillverkningsår. Men enligt den sidan så tillverkades L461 fram till 91-92 någon gång. Fanns vixen tills då om det är L461 som kallas vixen? Som jag har förstått så är aI bara ett nytt namn på L461. Inte konstigt att man blir lite snurrig i bollen.

Publicerat

Är det inte så att Sako döper sina bössor efter stockarna.? Har då sett vixen med A1 lådan. Min 308 är en Hunter men har en kantigare kolv och 243:an her den nyare runda med handutfyllnad :wub: Såg en Vixen lyx hos en handlare för ett tag sen och den hade A1 låda.

Publicerat
  • Författare

Stocken är väldigt lik den här som jag hittade på forumet men den är inte svart längst fram utan det är trä hela vägen har jag för mig. Men den jag kollat på har mer en lutande plasthylsa längst bak på slutstycket så det är inte en lika pang som på bilden.

6x45paltanen1_cr.jpg

Publicerat

Stocken är väldigt lik den här som jag hittade på forumet men den är inte svart längst fram utan det är trä hela vägen har jag för mig. Men den jag kollat på har mer en lutande plasthylsa längst bak på slutstycket så det är inte en lika pang som på bilden.

6x45paltanen1_cr.jpg

Styrhylsa i plast!!!? :blink: På Sako finns ingen j-la plast!!!!

Stocken du beskriver låter som en orginalstock som fanns på 80-talet...Classic Grade. Så då är alltså "din" bössa varken en Vixen eller Hunter...utan en AI Classic Grade B)

Publicerat
  • Författare

Styrhylsa i plast!!!? :blink: På Sako finns ingen j-la plast!!!!

Stocken du beskriver låter som en orginalstock som fanns på 80-talet...Classic Grade. Så då är alltså "din" bössa varken en Vixen eller Hunter...utan en AI Classic Grade B)

Det såg ut som plast. Men när du skriver så blev jag osäker. Om det är en classic grade vad är det för pang? Bra eller dålig?

Publicerat

Det såg ut som plast. Men när du skriver så blev jag osäker. Om det är en classic grade vad är det för pang? Bra eller dålig?

Ståååål är det som gäller på Sako ^_^

Classic Grade är en überfin pang! :wub:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=64508&start=0

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått tag på lite mer information. Stocken ser ut som jag skrev tidigare. Pipan är 58 cm. Inga riktmedel sitter på. På pipan står det 222 och på lådan aI. Bakkappan är svart. Pris 5500kr.

Publicerat

Det är från den sidan jag fått fram vad det är för tillverkningsår. Men enligt den sidan så tillverkades L461 fram till 91-92 någon gång. Fanns vixen tills då om det är L461 som kallas vixen? Som jag har förstått så är aI bara ett nytt namn på L461. Inte konstigt att man blir lite snurrig i bollen.

Som sagt så kallar sako fortfarande mekanismen för vixen, och kallar den korta mekansimen i materialet för L461. Men stämpeln på själva vapnet är ändrat till A1, och modellen kallas hunter.

Publicerat

Herr Glasfiber...du som verkar ha järnkoll...ändrades inte nåt lite i bakre tangen på A-lådorna jämfört med tidigare L461/L579/L61R !!??? :)

Publicerat

Skön tråd,

har egentligen inget av betydelse att medverka med annat än just det att Sako har tillverkat så många modeller som inte "finns" att det i sig är roande,

oaktat att jag har ägt ett par Sako pangar har jag fortfarande ingen egentlig koll.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Är det ett bra köp om jag köper pangen? Eller ska jag leta en vixen eller hunter istället för att köpa den här? Kan det vara en annan modell än classic jag har tittat på?

Publicerat

Tycker du om bössan och priset är rätt så köp.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Finns det att få tag på en kompositkolv till den pangen i sverige?

Publicerat

Finns det att få tag på en kompositkolv till den pangen i sverige?

Nja får man väl svara. McMillan tillverkar ju kolvar till A1/Vixen och de kan man ju köpa direkt ifrån tillverkaren. Inte tillverkade i Sverige men de skickar ju till Sverige. Du kan säkert köpa via ett svenskt företag eller midway eller så men det blir vad jag vet alltid billigast att köpa direkt ifrån McMillan. Jag har köpt ifrån dem och det tar lite tid men det har aldrig varit några problem.

Mads

• 11 months later...
Publicerat

Ngn sako-fantast som kan svara på om en kolv till en 491 passar till L461? Den behöver inte passa "drop-in" men i alla fall med en bäddning!

Publicerat

Tjaa...med radikal urfräsning och ny bäddning går det väl att få det mesta att passa. Men det skiljer ganska mycket på hur dessa lådor är konstruerade 'under ytan' :)

Publicerat

Jo det är väl ok, jag tänkte mest om lådskruvarna sitter på samma sätt/ställe sa att åtminstone det passar?