Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allroundkikare med fast förstoring

Featured Replies

Publicerat

Tänkte byta ut mitt weaver 4x som sitter på 30-06an mot något annat. Jag har ju insett att man får mycket för pengarna om man väljer en kikare med fast förstoring. Bössan används inte så ofta men när den gör det så är det på rådjur, räv samt toppfågel. Dessutom vet man ju aldrig om det skulle råka bli lite älgjakt. Funderar på en fast 8x50 eller tom 56. Den borde ju funka fint till vakjakt på rå och även på toppfågel på normallånga avstånd (jag är ingen 200m skytt. Men vad tycker ni om fast förstoring? Är det överhuvudtaget användbart med en fast 8x om man nu skulle hamna på älgjakt?

Kikarna som är aktuella är i nuläget schmidt&bender eller ett Karl Kaps. Vet dock inte så mycket om det sistnämnda men det lilla jag läst är positivt och priset 6995 för 8x56 är ju lockande. En fråga gällande båda dessa kikare. Det står att det är medförstorande riktmedel. Jag trodde att det endast gällde variabla kikare. Vad är det jag inte har fattat?

Publicerat

Att det står medförstorande rm,

är nog att se som säljarens blunder, det är ju fasta tuber, eller hur?

En fast 7x50 eller 7-8x56 är en mycket fin sak för den mesta av den av dig tänkta jakten, på älgpasset kanske den blir lite udda men vad gör väl det, om du inte ser det som den mesta jakten som skall utövas.

/Christian

Publicerat

Tänkte byta ut mitt weaver 4x som sitter på 30-06an mot något annat. Jag har ju insett att man får mycket för pengarna om man väljer en kikare med fast förstoring. Bössan används inte så ofta men när den gör det så är det på rådjur, räv samt toppfågel. Dessutom vet man ju aldrig om det skulle råka bli lite älgjakt. Funderar på en fast 8x50 eller tom 56. Den borde ju funka fint till vakjakt på rå och även på toppfågel på normallånga avstånd (jag är ingen 200m skytt. Men vad tycker ni om fast förstoring? Är det överhuvudtaget användbart med en fast 8x om man nu skulle hamna på älgjakt?

Kikarna som är aktuella är i nuläget schmidt&bender eller ett Karl Kaps. Vet dock inte så mycket om det sistnämnda men det lilla jag läst är positivt och priset 6995 för 8x56 är ju lockande. En fråga gällande båda dessa kikare. Det står att det är medförstorande riktmedel. Jag trodde att det endast gällde variabla kikare. Vad är det jag inte har fattat?

Kan det vara så att rm ligger i det främre bildplanet och är därför medförstorande? Fast det har ändå ingen betydelse när det inte är en variabel kikare.

Publicerat

Som Christian skrev, så funkar 8X56 kanon till rå, räv & toppfågel, ska du bara sitta på pass under älgjakten så funkar det även där, du kanske får avstå något skott om det är ett trångt pass & det inte känns rätt, men funkar gör det.

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.023473,16.641501

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag tycker inte 7X50 eller 8X56 är allround. De är alldeles för klumpiga för att vara "allround".

Jag hade hellre satsat på en 6X42 som är den perfekta allroundförstoringen / obj. öppningen.

Publicerat

Jag hade hellre satsat på en 6X42 som är den perfekta allroundförstoringen / obj. öppningen.

funderade just på varför ingen föreslagit denna förstoring.