Hoppa till innehåll

Söket på en jämthundk


Jigbrant

Recommended Posts

Hej på er. Jag har min första jämthund som börjar närma sig 7 månader. Försöker vara med honom i skogen så mycket jag kan. I nuläget sticker han iväg på små sökrunder på 100-150 meter och är borta ett par minuter innan han söker upp mig. Nu undrar jag lite på vad som är "normal" sökrunda för en färdig jämte både när det gäller tid och avstånd från mig.

Tacksam för alla svar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min blandras jämte och bayrare ligger på ungefär samma som din så länge det inte är älg eller rådjur i närheten.

Vad som är normalt är väl olika. det är nu du kan bestämma hur länge han får va ute på sök.

tex efter 15-20 min kalla in hunden, och gör så varje gång till slut kommer han själv för hoppnings viss.

Sen får du väl se hur långt hunden hinner på den tiden.

Har aldrig provat vet inte om det går praktiskt men skulle kunna tänka mig att du kan få hunden att söka i zick zack också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När han sticker iväg är det oftast i en ganska rak linje och sen bakspårar han tllbaka till mig. Ligger din hund i olika bågar under söket? Hur länge är hunden hos dig innan den drar iväg igen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först när jag gått en bit och sätter mig för att sitta still, tar det kanske 2-5 minuter innan han piper iväg.

Han drar iväg i en rak linje och när han hittar nått intressant att lukta på brukar han bli i de när området, t ex drar iväg 100m och söker då på ett område som är 30*30 och kommer tillbaka i bakspåren.

Stannar i några sekunder drar iväg åt ett annat håll för att göra ungefär samma sak, kommer tillbaka och tycker han att han är klar med området brukar han vilja leka, men då får man försöka få dom att lugna sig och mana på dom snällt att dra iväg igen.

Men vi sitter ju still lite för att hundarna ska lära sig att ta sina bakspår för att hitta oss när dom är klara med ett sök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur länge är hunden hos dig innan den drar iväg igen?

Kommer hunden och lägger sig hos dig, sitt kvar en stund och se om han tröttnar och drar iväg på upptäcks färd.

Ligger han kvar länge kanske mot 10-15 minuter är det dax att byta plats om hunden inte visar nått intresse att vilja gå runt.

Om hunden inte är gör som man vill,

t ex om inte hunden vill ta ett spår, stå still vid spår starten till slut tröttnar hunden och det enda som är roligt då är att utforska spåret.

Har funkat på båda mina hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att Du skall vara orolig. Sitt ner och vid framfart rör dig lugnt. Låt hunden söka upp dig självmant och ge kort och distinkt beröm då den kommer. När hunden fattat varför Ni går till skogs kan du läggga på 10 min på sökturerna direkt..

Bete dig precis som om Du jagade, inget gorm i skogen utan försiktigt framåt, viktigt att du inte skrämmer ev älgar i hundens sökområde - kanske blir det första ståndarbetet snart!

Skulle sökturerna bli för långa och du upplever att hunden bryr sig mindre om dig. Ta då ett steg tillbaka och kör "rålydnad" med hunden. Bästa sättet att påkalla hundens kontakt!

Lycka till!

RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er. Jag har min första jämthund som börjar närma sig 7 månader. Försöker vara med honom i skogen så mycket jag kan. I nuläget sticker han iväg på små sökrunder på 100-150 meter och är borta ett par minuter innan han söker upp mig. Nu undrar jag lite på vad som är "normal" sökrunda för en färdig jämte både när det gäller tid och avstånd från mig.

Tacksam för alla svar

Din hund är helt normal... Det är fortfarande en valp... Min erfarenhet ( men den kan vara fel ) är att gråhunden är tidigare... En normal älghund ligger runt 600-1000m runt om dig i bland längre, själv tycker jag ett sök skall vara mellan 15-25min....

Du kan nog inte påverka hunden i hur han söker, det måste han komma på själv ( eftersom jämte o gråhund söker i luften är det än svårare att se vad han håller på med ) Däremot hoppas jag för din och hunden skull att det inte kommer något älgarbete dem närmaste månaderna då han fortfarande förmodligen inte är mogen för detta. Sätt dig bara ner där du är tämligen säker på att det är älgtomt och låt hunden bära pinnar och leka av sig, polletten ramlar ner när det är daxs.... Skynda inte.... Men jag vet, det är lättare sagt än gjort.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

min jämthunds tik ligger kring 300 och 100 m och hon är snasrt 4a år och det är helt perfekt tycker jag. eftersom jag som hundförare kan då välja vilka områden jag ska jaga av, dock så måste jag ju gå försiktigt och smyga ganska mycket för att dem flesta upptagen kommer inom 500 m men man ser på en gång när hon har ett spår för då drar hon ofta iväg i ett ganska rakt streck. hon söker alltid i riktigt bra fart och söker av i bågar. söket är helt perfekt för mig men det är mycket annat som fattas för att jag ska vara nöjd med henne..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min jämthunds tik ligger kring 300 och 100 m och hon är snasrt 4a år och det är helt perfekt tycker jag. eftersom jag som hundförare kan då välja vilka områden jag ska jaga av, dock så måste jag ju gå försiktigt och smyga ganska mycket för att dem flesta upptagen kommer inom 500 m men man ser på en gång när hon har ett spår för då drar hon ofta iväg i ett ganska rakt streck. hon söker alltid i riktigt bra fart och söker av i bågar. söket är helt perfekt för mig men det är mycket annat som fattas för att jag ska vara nöjd med henne..

du jagar på ganska små marker va? jag skulle bli tokig om min hund bara låg ute på så små sökturer. men då äre ju inte allt för tätt mellan älgarna på mitt område som är rätt så stort.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vi har ungefär 3500 hektar där vi jagar men vi är gasnka få passare så vi brukar jaga av mindre områden och då passar det bra. men vi har mycket älg och få passare så då är det bättre att ha en hund som går ganska snävt och som inte följer bakom sken älgar så långt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha på de viset. då vare inte så jättelitet område heller :P vi har ca 4500 hektar å jagar på det viset att vi har stora såtar även fast vi inte är mycket passare förutom först veckan på jakten, å de är ganska glest med älg så en hund med stort sök är ju nästan ett måste då. men äre mycket älg å man jagar små såtar som du säger så funkar de ju bra med en hund med snävt sök :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...