Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träna unghund?

Featured Replies

Publicerat

Min unghund är nu 6mån.

Förstör man det fria söket om man "bandar" med henne först. Tycker att hon är för liten för att springa lös. Det är otroligt mycket jakt i den lille, så därför tänkte jag att hon skulle få gå med mig.

Tacksam för era tankar och erfarenheter.

Publicerat

Min unghund är nu 6mån.

Förstör man det fria söket om man "bandar" med henne först. Tycker att hon är för liten för att springa lös. Det är otroligt mycket jakt i den lille, så därför tänkte jag att hon skulle få gå med mig.

Tacksam för era tankar och erfarenheter.

Det är svårt att dämpa hög jaktlust. Behövs i regel rejäl fysisik bestraffning, typ att den får ordentligt med smörj av tex en älg vid första mötet. Så det kan vara klokt att inte släppa unghunden än om den har hög jaktlust. Den behöver mogna i fysik och bli lite förståndigare i sitt agerande. Är hunden för ivrig så är den för ung att begripa att man måste vara försiktig med älg, gris och sånna djur.

Banda, spåra och grundlägg lydnad. Ingen hämmar framtida sök och jakt. Snarare att du kan få en bättre fungerande hund.

Publicerat

Som grön hundförare och för den del jägare så undrar jag vad "banda" innebär.

Publicerat

Banda = gå med hunden i koppel.

// gAsToN

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 weeks later...
Publicerat

Då var jakten igång. Min jämte har hunnit bli 7 mån. Tills idag har jag bara varit i skogen själv med honom men idag släpte jag honom med pass skyttar utplacerade. Direkt vid släppet tog han upp ko med kalv som han följde i 600 meter. Hörde ett par skall men han fick inte stopp på dem och sen släppte han älgarna när det tog sig över ett bredare dike. Klart att jag blir glad att han visar intresse för älg men jag är orolig för hans sök. Söket är trångt 50-100 meter och han söker kontakt med mig ofta. Har försökt att sitta still på stubbe samt att gå långsamt fram genom skogen.

Vore tacksam för tipps på hur jag kan utöka hans sök och öka hans jaktlust.

Publicerat

Då var jakten igång. Min jämte har hunnit bli 7 mån. Tills idag har jag bara varit i skogen själv med honom men idag släpte jag honom med pass skyttar utplacerade. Direkt vid släppet tog han upp ko med kalv som han följde i 600 meter. Hörde ett par skall men han fick inte stopp på dem och sen släppte han älgarna när det tog sig över ett bredare dike. Klart att jag blir glad att han visar intresse för älg men jag är orolig för hans sök. Söket är trångt 50-100 meter och han söker kontakt med mig ofta. Har försökt att sitta still på stubbe samt att gå långsamt fram genom skogen.

Vore tacksam för tipps på hur jag kan utöka hans sök och öka hans jaktlust.

Bygga torn och passröjning brukar vara lagom aktivitet för att få ut söket, hunden hör var du är och känner sig tryggare, plocka svamp funkar också!

• 4 weeks later...
Publicerat

Idag hade min lille jämte en sökrunda på 20 min vilket är rekord för oss. Han hittade inget men enligt gps'en hade han en medelhastighet på 7 km/h, vet inte om det är bra eller dåligt men han har inte varit i närheten av det innan. Efter den sökrundan gjorde han ett par mindre, är detta ett vanligt beteende hos en ung jämte? Verkar som han tröttnar snabbt.

Publicerat

Jag har inte alltför mycket erfarenhet av injagning men vet iaf att det blir en hel del överanalyserande i början :rolleyes: . Om hunden bara är lite drygt 7 månader så är det nog väldigt svårt att dra några slutsatser av någonting egentligen. Det bästa du kan göra är att vara ute så mycket du kan med hunden och försöka grubbla så lite som möjligt så blir det nog säkert en fin jakthund till slut! :D

Publicerat

försök att inte annalysera din unghunds bravader i skogen nu när han är under året.

20 min sök för en jämte som är 7-8 månader är förmycket enligt mitt tycke men alla vill vi ha olika hundar ;) tänk så här är han ute 20min när han är osäker unghund vad ska han då vara ute när han är en stabil 3 åring.... Är min 2½ åring iväg 20 min ja då har hon något gott i näsan... annars brukar jag iallafall se henne i närheten efter 10-15 min. jag tycker det är helt normalt för en unghund att vilja söka kontakt med sin förare ofta för att därefter bli säkrare.

ut i skogen bara utan prestations krav på honom och ha kul.

Lycka till!

Publicerat

Visst vill man se sin valp ta sina första steg som jakthund men ta det lugnt.

Som tidigare skrivits. En hund under året är långt ifrån mogen och det finns risk att du får en hund som blir lite väl självständig.

Läs gärna lite om hur hunden mognar det första två åren. Under vissa utvecklingssteg så är den inte så lämplig att släppa. Googla så hittar du garanterar några skrifter.

I vårt lag som jagar på i Småland med såtar på absolut max 300 hektar (Ja vi jagar på tomten här i södern) så har vi en hund som sen 5 månaders ålder fått springa mer eller mindre fritt på sök.

Kontakt existerar inte idag vid 4 års ålder. Släpps och sen ser hundföraren inte hunden mer den närmsta timmen/timmarna och förhoppningsvis blir det jakt inom vårt jaktlag (ej såt. Den söker tills den hittar älg. Fantastiskt duktig med älgarna och hade alla världens möjligheter att blir en superhund.

Din hund kommer jaga, men släpp med förnuft det första året och fokusera på lydnad/kontakt och banda gärna så präglar du din hund på det du vill. En unghund lägger sig snabbt med olater och har du bra kontakt med den så blir det lättare att stoppa dessa.

Lägg grunden nu och jaga med kvalite i tio år.

Lycka till.

Publicerat

Tackar förslaget. Har varit rädd att det ska bli tvärtom, att han ska bli för bunden till mig. Jag håller också till i småland på marker som ligger strax över 300 ha så man vill ju inte att hunden ska jaga för grannlaget ..:)

Ska testa och banda, har inte gjort det utan jag har bara släppt.