Publicerat April 12, 200620 yr Undrar om det är någon som har erfarenhet av den nya sändaren från Eden med skallindikator och en annorlunda signal. Har idag två sändare med samma signal men utan skallindikator men det är rätt kass om man har båda hundarna lösa samtidigt! Tänkte att man med en sådan sändare lättare kunde hålla reda på båda hundarna.
Publicerat Juni 5, 200619 yr har ingen erfarenhet av den nya...bytte från swepoint till edén och måste säga att edén pejlen var bättre... jag tror du kan skicka domtill edén och få ett av dom gamla halsbanden omtrimmat så du får en mycket ljusare signal på det ena av dom...
Publicerat Juni 5, 200619 yr Ja det är väl klart att du tycker Edén är bättre än Swepoint, den lurade du ju på mig sin skojare!! Fast o andra sidan tjänade jag några hundringar när jag sålde Swepointen igen : ;D
Publicerat Juni 5, 200619 yr det är den bakompejlen som måste förstå signalerna. det vet du väll mickel räv.... ;D
Publicerat Juni 6, 200619 yr jag har 2 edenpejlar på stövarna med samma kanal på halsbanden dom få gånger jag har 2 hundar lösa samtidigt. ringde till knutte och frågade om han kunde göra en peil med annorlunda signal så jag kunde hållareda på 2 halsband med en pejldosa och det var inga problem men det tog ett tag innan jag lärde mej att hållareda på alla signaler. men nu går det riktigt bra. dessutom är det snabba ryck med reparationer om den skulle gå sönder mot tex swepoint då man blir utan peil i ett halvår! skallindikatorn är helt ljuvlig!
Publicerat September 26, 200619 yr Jag hade en eden pejl tills i går då jag gjorde mig av med denna. Den har inte gjort annat än att krånglat, jag fick in andra hundar på pejlen och hade oregelbundna signaler (signalen kunde nästan låta som melodin på glassbilen ibland).
Publicerat September 27, 200619 yr Författare Att man kan få in andra hundar med pejlen har hänt mig med vid två olika tillfällen. En gång när jag hade den gamla Hundran pejlade in den drever jag hade då och tog bilen och körde för att plocka upp honom då det gick mot en stor väg. När plötsligt signalen var försvunnen, då hade ägaren till den hund jag pejlade stoppat in sin hund i bilen och kört iväg. Jädra vad jag letade! Andra gången var med just en Éden pejl, det fanns förr bara 6 kanaler tror det är utökat nu mera. En av taxarna var bara 6 månader och han drev iväg och jag följde efter med hjälp av pejlen. Hur jag än åkte och pejlade var han någon annan stans körde runt i flera timmar ,tills jag träffade en annan konfunderad jägare på vägarna. Då hade han också en tax med ett éden halsband ,på samma frekvens och hundarna hade kommit ihop. Inte konstigt att vi fick konstiga signaler. Men när dom väl hade kopplat sin tax så gick min tillbaka där jag hade släppt honom, tror klockan hade blivit nästan nio på kvällen innan jag hittade honom. Detta problem borde inte finnas om man skaffa en gps om jag förstått det hela rätt. Mats
Publicerat September 27, 200619 yr Att man kan få in andra hundar med pejlen har hänt mig med vid två olika tillfällen.En gång när jag hade den gamla Hundran pejlade in den drever jag hade då och tog bilen och körde för att plocka upp honom då det gick mot en stor väg. När plötsligt signalen var försvunnen, då hade ägaren till den hund jag pejlade stoppat in sin hund i bilen och kört iväg. Jädra vad jag letade! Andra gången var med just en Éden pejl, det fanns förr bara 6 kanaler tror det är utökat nu mera. En av taxarna var bara 6 månader och han drev iväg och jag följde efter med hjälp av pejlen. Hur jag än åkte och pejlade var han någon annan stans körde runt i flera timmar ,tills jag träffade en annan konfunderad jägare på vägarna. Då hade han också en tax med ett éden halsband ,på samma frekvens och hundarna hade kommit ihop. Inte konstigt att vi fick konstiga signaler. Men när dom väl hade kopplat sin tax så gick min tillbaka där jag hade släppt honom, tror klockan hade blivit nästan nio på kvällen innan jag hittade honom. Detta problem borde inte finnas om man skaffa en gps om jag förstått det hela rätt. Mats Jo, det är klart att det kan hända någongång att man kan råka få in fel hund på pejlen, men detta hände mig väldigt ofta.... fick till och med in den nya swe pointen vilket skulle vara omöjligt enligt återförsäljaren. Jag pejlade in en schillerstövare som jag sprang och jagade i över en timma medan min lilla tysk satt hemma på trappen och väntade snällt
Publicerat December 8, 200619 yr Hejsan. Det är ju självklart att man kan få in andras hundar också. Används samma frekvens så blir det ju så. Tracker Maxi har 12 olika frekvenser så jagar man där det finns någon annan med pejl så kan man ju kanske kolla och välja en frekvens som är ledig just där. Jag anser Trackers radiopejlar annars är klart bäst. Detta efter att provat nästan allt annat. Numera använder jag tracker my way gps och kommer alldrig att använda vanlig pejl igen. Ivmo ;D ;D
Publicerat December 8, 200619 yr Numera använder jag tracker my way gps och kommer alldrig att använda vanlig pejl igen.Ivmo ;D ;D Måste nog hålla med dig där ;D...tror nog att jag hellre sitter hemma än åker till skogs med en vanlig pejl mer. Det är väl som att ha kört Mercedes och måste byta till Lada.
Publicerat December 8, 200619 yr Måste nog hålla med dig där ;D...tror nog att jag hellre sitter hemma än åker till skogs med en vanlig pejl mer. Det är väl som att ha kört Mercedes och måste byta till Lada. Nå vil vel en Lada Niva 4x4 være bedre enn en Mercedes SL i skogen ;D Har Eden peiler , men uten losindikator , er godt fornøyd med den. Liten , lett og enkel i bruk.
Publicerat December 13, 200619 yr (signalen kunde nästan låta som melodin på glas bilen ibland). Hur fan låter en glas bil??? ;D ;)
Publicerat December 15, 200619 yr Jag har haft en del probelm med fukt i min Eden sändare vilket resulterat i stora svårigheter att pejla. Jag fick sluta skruva på locket efter att ha tagit ut batteriet så löste det sig. Det måste ha blivit kondens i batteriutrymmet när den kom in i värmen.
Publicerat December 18, 200619 yr Jag har haft en del probelm med fukt i min Eden sändare vilket resulterat i stora svårigheter att pejla. Jag fick sluta skruva på locket efter att ha tagit ut batteriet så löste det sig. Det måste ha blivit kondens i batteriutrymmet när den kom in i värmen. Om du inte smörjer in packningen så torkar den sönder. Byt packning så löser det sig. Kan ju vara bra att ta ut batterierna då man inte använder den så att man inte får in dina signaler och kommer hem objuden ( en ny gevaliareklam) ;D