Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Intensivkurs i jägarexamen!

Featured Replies

Publicerat

Det går att skaffa sig jägarexamen på 3 dagar och sen kalla sig för jägare och få jaga själva. Jag tycker det är under all kritik och nu börjar även allmänheten få upp ögonen att nya jägare inte får tillräcklig utbildning!

Det finns frivilliga påbyggnadskurser, men det handlar inte om detta!

Publicerat

Frontier,

jag kan förstås spekulera fritt kring detta, men hade du en mer specifik fråga? Jag bloggade om angränsande frågor relativt nyligen, och där kan du se utvecklingen för antalet studiecirkeldeltagare:

http://www.jagarefor...ar-folkbildare/

Antalet personer som tar jägarexamen ökar, medan antalet som går en halvårslång studiecirkel minskat kraftigt. Ökningen kan för all bero på att det krävs mindre tid för att ta examen idag. Vi ser dock en generell utveckling där man är villig att lägga allt mindre tid på olika företeelser, och det gäller inte bara jakt och utbildning inom jakt. Vill vi bibehålla jägarkårens storlek finns det knappast idag någon annan väg att gå än att följa med i utvecklingen. Bara man fångar upp dessa nya jägare och får in dem jaktlag där de med automatik fortsätter att förkovra sig ser jag inte heller något stort problem i detta.

Det bästa sättet att slå vakt om vårt intresse och vår verksamhet är att rekrytera många nya jägare och få in dem i den aktiva delan av jägarkåren. För det krävs attraktiva utbildningserbjudanden, kombinerat med att man aktivt erbjuder möjligheter att jaga och komma med i jaktlag. Där ligger vår ambition idag.

Publicerat
  • Författare

Jag förstår ert tankesätt och det är viktigt att vi hela tiden försöker få in nya jägare, när ett naturligt avhopp sker av den äldre generationen!

Men att det bara räcker med 3 dagar för att kalla sig jägare, med tillräcklig utbildning i ekologi, skjutskicklighet etc. ses inte vidare positivt för den icke jagande allmänheten..

Samma gäller för intensivutbildning gällande körkort och de är inte heller fullfjädrade efter genomgången kurs. Om detta pratas det inget, men är väl så viktigt för säkerheten på våra vägar!

Godkänd jägarexamen och körkort får bara de som genomgått utbildningen och klarat alla proven. Erfarenheten kommer med tiden!

Då kan man ställa sig frågan om det är alldelse för lättvindligt att bli godkänd i bägge fallen?

Jägarförbundet jobbar för fler jägare som i sin tur genererar mer pengar till de olika förbunden och det är väl helt i sin ordning, men kanske krävs det lite svårare prov för att klara kursen.. Men då får vi inte lika många nya jägare.. 3 dagar kommer inte att räcka och då faller allt i brist på tid!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.