Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ändrad träffbild efter rengöring

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har nu lyckats att rengöra mitt Howa 1500 för första gången. Använde mig av vapenvårdsbutiken.com guide och gjorde allt enligt beskrivningarna.

Använde dock inte boreguide då jag inte vet vilken som jag skall köpa ännu. Innan jag rengjorde vapnet hade det gått kanske 150 skott.

I början när jag fick vapnet så sköt det extremt bra, det låg i princip inom en 5krona på 100m. Idag efter rengöring så var det drygt 3-5Cm ifrån varandra

med skjutbänk. Jag noterade även att hylsorna kändes ganska "oljiga" det fanns en del olja dvs på tomhylsorna efter jag skjöt.

Men det stod dock i guiden att man skulle dra en sån tyglapp med olja fäst på läskpinnen genom pipan avslutningsvis, kan oljan påverka precision?

Vad kan ha hänt? Jag var väldigt försiktig när jag rengjorde vapnet och såg till att ingen smuts hamnade i magasinet och gjorde allt enligt anvisningar.

Vad kan egentligen gå fel när man rengör utan boreguide förutom att det är väldigt behändigt. Och vad kan ha hänt att döma utav detta?

Mvh

Publicerat

Hej!

Har nu lyckats att rengöra mitt Howa 1500 för första gången. Använde mig av vapenvårdsbutiken.com guide och gjorde allt enligt beskrivningarna.

Använde dock inte boreguide då jag inte vet vilken som jag skall köpa ännu. Innan jag rengjorde vapnet hade det gått kanske 150 skott.

I början när jag fick vapnet så sköt det extremt bra, det låg i princip inom en 5krona på 100m. Idag efter rengöring så var det drygt 3-5Cm ifrån varandra

med skjutbänk. Jag noterade även att hylsorna kändes ganska "oljiga" det fanns en del olja dvs på tomhylsorna efter jag skjöt.

Men det stod dock i guiden att man skulle dra en sån tyglapp med olja fäst på läskpinnen genom pipan avslutningsvis, kan oljan påverka precision?

Vad kan ha hänt? Jag var väldigt försiktig när jag rengjorde vapnet och såg till att ingen smuts hamnade i magasinet och gjorde allt enligt anvisningar.

Vad kan egentligen gå fel när man rengör utan boreguide förutom att det är väldigt behändigt. Och vad kan ha hänt att döma utav detta?

Mvh

direkt när du gjort rent loppet och oljat in pipan så kommer bössan att sprida pga oljan, loppet måste skjutas torrt så att säga. blås av 20 smäll och så ska du se att den kommer skjuta tätt igen =)

/Victor, vars 9,3x62a har gått över 300 skott och fortfarande skjuter inom enkronan på 100 m ^^

Publicerat
  • Författare

direkt när du gjort rent loppet och oljat in pipan så kommer bössan att sprida pga oljan, loppet måste skjutas torrt så att säga. blås av 20 smäll och så ska du se att den kommer skjuta tätt igen =)

/Victor, vars 9,3x62a har gått över 300 skott och fortfarande skjuter inom enkronan på 100 m ^^

Aha ok! Tack :) det var dock 5 dagar sedan jag rengjorde den men sköt idag. Men uppenbarligen var det en del olja i den , så jag tog och torka den torr med en torr sån lapp man sätter på läskpinnen.

Var orolig jag hade haft sönder den :) men kändes konstigt isåfall för jag rengjorde min 22:a också men den oljade jag inte in. Och när jag provsköt den nu efter rengöring gick den extremt mycket bättre. Sköt hål i hål på 50m. Således tänkte jag att jag inte kunde ha begått ett allvarligt misstag iaf annars skulle 22an skjuta dåligt med.

Publicerat

Vapenvård är nyttigt för alla bössor men pipan skall vara torr när man skjuter.

Olja in pipan när du inte skall skjuta på ett tag och torrdra innan skytte eller jakt.

Mvh Einar

Publicerat
  • Författare

Vapenvård är nyttigt för alla bössor men pipan skall vara torr när man skjuter.

Olja in pipan när du inte skall skjuta på ett tag och torrdra innan skytte eller jakt.

Mvh Einar

Oljar du in även om det inte regnat eller vart blött då du vart på skjutbanan?

Publicerat

Skall jag vara ärlig så blir det inte vapenvård efter varje besök på skjutbanan men har det rengnat och bössan blivit blöt så torkar jag av den och när den fått rumstemperatur så lägger jag ett tunt lager med olja på alla metalldelar med en inoljad tygbit.

Är det en gammal bössa är detta extra viktigt.

Mvh Einar

Publicerat
  • Författare

Skall jag vara ärlig så blir det inte vapenvård efter varje besök på skjutbanan men har det rengnat och bössan blivit blöt så torkar jag av den och när den fått rumstemperatur så lägger jag ett tunt lager med olja på alla metalldelar med en inoljad tygbit.

Är det en gammal bössa är detta extra viktigt.

Mvh Einar

Ok nej att rengöra den efter varje besök kommer jag inte heller göra :) det tog mig bra lång tid att göra det samt att det gick åt väldigt många tyglappar och en bra dos med krutlösare. Så att rengöra den varje gång kommer bli dyrt! Bössan är helt ny.

Lyckades med konststycket att ställa in den blöt (ny och dum som man är) så fick lite lite småfläckar med ytrost men dem fick jag bort nu så jag är väldigt noga med oljan nuförtiden.

Publicerat

Pipor kan sprida lite olika efter vapenvård.

Min rostfria 9.3x62 behöver 4 skott efter rengöring för att "bli sig själv igen".

Se till att dra den torr så brukar det inte vara något större problem men se alltid till att kontrollskjuta ett vapen efter vapenvård om man inte har en rigg man rengör efter varje skott, men det är en helt annan femma ;)

Publicerat
  • Författare

Rengör ni med eller utan boreguide?

Vad kan egentligen gå fel om man inte har en sådan förutom att du får smuts i magasinet som jag antar man kan torka bort?

Publicerat

Rengör ni med eller utan boreguide?

Vad kan egentligen gå fel om man inte har en sådan förutom att du får smuts i magasinet som jag antar man kan torka bort?

Jag rengör utan. Jag kan behöva pilla lite med en tygbit i lådan men mer är det inte.

Dra en lapp med olja i pipan efter rengöring.

Men innan du skjuter nästa gång så ska du torrdra pipan ordentligt.

Mvh John

Publicerat

I regel kontrollskjuter jag direkt efter rengöring och då drar jag ingen oljelapp som avslutning av vapenvården, men om jag oljar loppet så drar jag en torr lapp direkt efter för att det ska bli minimalt med olja kvar.

Publicerat

t-röd på en lapp innan man skjuter/jagar efter att ha oljat in loppet löser problemet

Andreas

Publicerat
  • Författare

t-röd på en lapp innan man skjuter/jagar efter att ha oljat in loppet löser problemet

Andreas

Vad gör t röden?

Publicerat

Vad gör t röden?

Tar bort oljan.