Publicerat Oktober 8, 201114 yr Kom på att jag har gjort två knivar bara med vinkelslip och flexiskiva! Den första gjorde jag för tio år sedan, kvällen innan årets älgjakt. Jag bröt nämligen av den kniv jag tänkt använda. Det är den med Helle bladet, skaftet hämtade jag i vedboden (björk) och en vanlig bricka från verktygslådan. Den andra stora kniven, där hittade jag ett rostigt blad hos en knalle som jag nästan fick pga rosten. Jag behövde en stor kniv omedelbart. Kom då på att jag hade det rostiga bladet liggande, en alu bit från en diskmaskin,och en tunnare alu bit som blev över från en hundsläde,samt en mässingbricka att låsa allt med + ca 20 minuter med vinkelslipen är allt som behövs. Senare har jag gjort slidor av mormors gamla handväska till dem båda! Det är alltså low-teck och ta vad man hittar som präglat tillverkningen. Den större används ungefär som machete i skogen och när jag tidigare tillverkade min egen hundmat. Jag har inte lagt så mycket möda på utseende utan bara skaftat bladen, men de funkar. Letade fram dem idag då jag läst om scraphepchallange och mindes dessa. //T-Grön En kniv med ett 14 cm Helle blad Den stora kniven har ett 23,5 cm blad.
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Författare Den stora kniven har 23,5 cm blad och den mindre har ett 14cm blad //T-Grön
Publicerat Oktober 9, 201114 yr För att vara hastknivar ser de riktigt bra ut! Hur får man till bra hållbar icke sönderbränd egg i anlöpningen med en vinkelslip? Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Författare För att vara hastknivar ser de riktigt bra ut! Hur får man till bra hållbar icke sönderbränd egg i anlöpningen med en vinkelslip? Mvh / Karl-Erik Ja, det vet jag inte, det var ju färdiga blad som jag använde. Det var bara skaften å slidan som jag gjorde!
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Ja, det vet jag inte, det var ju färdiga blad som jag använde. Det var bara skaften å slidan som jag gjorde! Ok, syftade på första raden i första inlägget där du skriver "Kom på att jag har gjort två knivar bara med vinkelslip och flexiskiva!" Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 9, 201114 yr För att vara hastknivar ser de riktigt bra ut! Hur får man till bra hållbar icke sönderbränd egg i anlöpningen med en vinkelslip? Mvh / Karl-Erik Ledsen för trådkapningen men den här killer verka göra det du efterfrågar.
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Författare Det var som..... har provat att slipa fram en egg med vinkelslipen, å det blev inge bra kan jag säga!
Publicerat Oktober 10, 201114 yr Ledsen för trådkapningen men den här killer verka göra det du efterfrågar. Han måste ha kört eggen på ett kontakthjult, och använder vinkelslipen med en polertrissa om du tittar på spegelblanka ytan känns otroligt om han skulle få till en sådan yta genom att köra vinkelslipen i 45 graders vinkel. Ansättningen mot klacken är ju spikrak med, svårt att få till det med en rund vinkslelip. Men han var händig med maskinen! Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 10, 201114 yr Författare Den stora kniven va riktigt i min smak:) bra jobbat:) mvh Tackar! Det bästa var nog att den kostade mig ungefär 20 :- så det är en riktig slit och,, höll på säga släng kniv Använder den riktigt mycket faktiskt, på vintern är den perfekt att ha med på skotern när slyn hänger över leden.
Publicerat Oktober 10, 201114 yr Ja en stor och redig kniv behövs oftare än va man tror:) fint jobb helt klart och för en billig peng. ska försöka mig på nåt liknande.. mvh