Jump to content

Injagning av Wachtel?

Guest Ando

Recommended Posts

Nu ska det snart hämtas en Wachtel!!! Har läst en hel del om rasen och håller på lite grann med eftersök(förutom "vanlig" jakt) med min jaktgolden.Så till frågan: Yrkesjägaren Mikael Tham skriver att man först ska lära hunden att spåra typ viltspår och sedan gå på själva jakten. Först av allt ska man givetvis träna grundlydnad!! Vad har ni för erfarenheter av injagning av främst wachtel?

Mvh Ando

Hipshot
Nu ska det snart hämtas en Wachtel!!! Har läst en hel del om rasen och håller på lite grann med eftersök(förutom "vanlig" jakt) med min jaktgolden.Så till frågan: Yrkesjägaren Mikael Tham skriver att man först ska lära hunden att spåra typ viltspår och sedan gå på själva jakten. Först av allt ska man givetvis träna grundlydnad!! Vad har ni för erfarenheter av injagning av främst wachtel?

Mvh Ando

Kul!

Japp börja spåra i lina.. ta en näve hundmat och lägg i en plastpåse som du fyller med vatten. När det "dragit in" lite så släpar du påsen över gräsmattan eller något annat lämpligt ställe efter att du först stuckit små hål i påsen så det blir ett matsläpsår. Spårslut utgörs av påsens innehåll.

Vid varje tillfälle och vid varje måltid, blås i någon visselpipa som du valt för inkallning. Jag köpt en pipa på någon mässa, bad att få den som lät värst och mest då du ibland måste kalla in hunden på stora avstånd och med snö i träden. Funkar klockrent faktiskt..

Ta det lite lugnt med apporteringen i början! Jag gjorde tabben att plocka med wachtel på en massa kråkjakt och annan fågeljakt så han lärde sig där med att allt kul, allt jobb måste föregås av att husse skjuter ned något ur skyn. Värdelöst, gav ett sök som suger rent ut sagt.. Nu, när han fyller tre så har vi väl fått något sånär ordnign på söket men det är inte på någotvis bra än. Minns första gångerna jag släppte honom, han satt och stirrade på mej och förväntade sig att jag skulle skjuta något som han sedan kunde hämta  >:(

När du känner att du har kontakt med din jycke, inkallningen sitter som en smäck och han spårar bra i lina så kan du testa att släppa på hårvilt. Vissa hävdar att man då ska leta upp en hare som han får driva för att på så sätt lära honom att jaga spårnoga men tja jag vet inte, min är väldigt spårnoga men alla hans första jakter var uteslutande rådjur. Nu har vi skjutit alla här förekommande klövvilt för honom samt hare och när han väl finner vilt så driver han hur fint som helst i upp till 7-10 minuter.

Första säsongen hade han lite bekymmer med att gå tillbaka, tog ngn skogsväg ibland och man fick hämta honom vid bilen. Likadant vid djupsnö så fick han problem att leta sig tillbaka men allt sånt går över. Nu är han åter så fort han kan.

Din golden, spårar du med den eller? Hustrun gick en eftersökskurs med vår wachtel och han visade sig vara en riktig stjärna faktiskt. Har gjort ett antal eftersök med honom och han är tveklöst bra men problemet är för honom att han oftast varit med och drivit fram det påskjutna och är det då som vanligt i slutet av dagen så vågar man inte lita på att han ska orka att spåra med. Alltså bra om man har möjlighet att hålla en jycke hyfsat pigg under dagen in case of..

Lycka till!!

Mvh!

mats_bengt

Kul med fler som håller på att jaga in Wachtel. Håller själv på med en som är 4 månader nu. Apporteringen med dummy funkar rätt bra, började redan när jag fick honom men inomhus. Använde en hopullad socka som jag la ut ca 1m sen ökade jag avståndet allt mer dock utan att kasta den så att han såg kastet. Han blir rätt lätt uppetsad så vi undviker allt kastande hittills och även kampande tror nog han har tillräckligt av detta ändå!

Tänkte göra några spår nu i helgen och se hur det går. Men har redan sett att han är spårnoga har visat honom rådjursslag några gånger och det var riktigt intressant, däremot var han mer reservarad när jag visade honom färska älgslag häromdagen. Verkade nästan som han förstod att dessa djur måste man vara lite mer försiktig med!

Lycka till i fortsättningen med din injagning. Skriv gärna en rad hur det går.

Jo jag spårar med min golden ;D. Har gjort det sen han var typ 3-4månader och nu är han nästan 2,5 år,jag brukar lägga spår som är mellan 1-6timmar och till det använder jag max 1dl blod beroende på hur långt spåret är. Förra veckan la(?) jag ett spår på ca 300m och använde 1/4 dl blod bara. Använder honom som stöthund oxå han brukar jaga upp till 10-12 min,problemet är bara att han är tyst men jag har pingla på honom. Har tyvärr inte skjutit nåt för honom än. skulle bara ha honom till apportering men främst eftersök så det är en bonus att han jagar tycker jag. Tycker själv att det är lite si och så med att han både får gå på färska slag men även ska kunna gå på flera timmar gamla blodspår, om allt vore "rätt" skulle han nog bara få gå eftersök alltså prägla han på det. Men jag vet inte.....

Mvh Ando