Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ulu - på mitt sätt

Featured Replies

Publicerat

Fick en förfrågan om ett verktyg för skinnberedning och detta är resultatet. En ULU kniv efter egen design. Vad tycker ni, skall det vara råyta eller blankt på en sådan kniv? (Har 4 blad att skafta:) Tror en riktigt vass sådan kan fungera ypperligt som skinner, har sett filmer på youtube där folk flår både djur och fisk, rensar ur större fiskar samr naturligtvis hackar grönsaker i köket :)

bbulu1.jpg

bbulu2.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

jag tror att det kommer se snyggast ut med blankt, annars hade det varit coolt med en skinner i damaskus-stil.

Publicerat
  • Författare

Just innan limmning, stabbad björk från skogen omkring huset och mässing pins. Jag lämnar råytan på den här, och den rakar håret på armen :)

bbulu3.jpg

bbulu4.jpg

bbulu5.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Mycket häftigt,jag är mycket svag för råa ytor så för min del är det givetvis rått som gäller. Jäklar vad du kommit igång med tillverkningen av blad.

Publicerat
  • Författare

Mycket häftigt,jag är mycket svag för råa ytor så för min del är det givetvis rått som gäller. Jäklar vad du kommit igång med tillverkningen av blad.

Tack, ja det är lite synd att slipa blankt ibland. Men den på beställning blir nog blankt. Vad gäller bladtillverkning, det blir väldigt koncentrerat när vädret är fint och jag kan starta ässjan och härda bladen. Hann med 4 ulu blad idag, tänkte göra 5 andra blad också men insåg det omöjliga med tidsåtgången :)

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Fint som attan :D . Är det valnöt till skaft. Jag håller med Puukare behåll råytan.

Seved

Publicerat

Behåll ytan. Den ser verkligen trevlig ut. :D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Här är bilder på den färdiga. Funkar kanon att hacka grönt med den med, inte bara som skinner.

bb134_1.jpg

bb134_2.jpg

bb134_3.jpg

bb134_4.jpg

bb134_5.jpg

bb134_6.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Fint som snus. Fint trä i skaftet. Borde funka till pizza oxå, o skära upp den. :D

Seved

Publicerat

Vilket roligt projekt! Blev riktigt fin och jag gillar den råa stilen, går fint ihop med det mörka skaftet.

Publicerat
  • Författare

Tackar! Har läst på lite om ulu från Alaska där den av vad jag förstår har sitt ursprung och dom bladen är slipade med bara en slipfas typ stämjärn. Jag tror det skulle göra dom till riktigt vassa blad, måste testa nästa gång jag byter sågklinga på byggsågen :)

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Tackar! Har läst på lite om ulu från Alaska där den av vad jag förstår har sitt ursprung och dom bladen är slipade med bara en slipfas typ stämjärn. Jag tror det skulle göra dom till riktigt vassa blad, måste testa nästa gång jag byter sågklinga på byggsågen :)

Mvh / Karl-Erik

Vill du några klingor så säg till.

Publicerat

Trevligt pryl, jag är också svag för den råa finishen.

Publicerat

Riktigt frän, vad kostar en sån goding?

Publicerat
  • Författare

Vill du några klingor så säg till.

Till!

Jag PM:ar dig

Mvh / Karl-Erik

Publicerat
  • Författare

Riktigt frän, vad kostar en sån goding?

Tja, dom jag gjort hittills har gått för 300 pix + frakt, lägg på en 50 lapp för ett eggskydd av läder.

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Du har sålt en :D med eggskydd :D Kanske behöver fingerskydd oxå :lol: Pm:a mig kontonr.

Publicerat
  • Författare

Du har sålt en :D med eggskydd :D Kanske behöver fingerskydd oxå :lol: Pm:a mig kontonr.

Tack för det! Jag PM´ar dig lite detaljer.

Mvh / Karl-Erik

Publicerat
  • Författare

Här är en med björkskaft också :)

bb131_1.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Den var finer Karl-Erik. Mycke fin. :D

Seved

• 1 month later...
Publicerat

Jag verkar vara ensam om att gilla blanka blad... :unsure: Men arbetet är ju lika vackert vare sig bladet är blankt eller ej. :)