Publicerat Oktober 9, 201114 yr Fick en förfrågan om ett verktyg för skinnberedning och detta är resultatet. En ULU kniv efter egen design. Vad tycker ni, skall det vara råyta eller blankt på en sådan kniv? (Har 4 blad att skafta:) Tror en riktigt vass sådan kan fungera ypperligt som skinner, har sett filmer på youtube där folk flår både djur och fisk, rensar ur större fiskar samr naturligtvis hackar grönsaker i köket Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 9, 201114 yr jag tror att det kommer se snyggast ut med blankt, annars hade det varit coolt med en skinner i damaskus-stil.
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Författare Just innan limmning, stabbad björk från skogen omkring huset och mässing pins. Jag lämnar råytan på den här, och den rakar håret på armen Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Mycket häftigt,jag är mycket svag för råa ytor så för min del är det givetvis rått som gäller. Jäklar vad du kommit igång med tillverkningen av blad.
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Författare Mycket häftigt,jag är mycket svag för råa ytor så för min del är det givetvis rått som gäller. Jäklar vad du kommit igång med tillverkningen av blad. Tack, ja det är lite synd att slipa blankt ibland. Men den på beställning blir nog blankt. Vad gäller bladtillverkning, det blir väldigt koncentrerat när vädret är fint och jag kan starta ässjan och härda bladen. Hann med 4 ulu blad idag, tänkte göra 5 andra blad också men insåg det omöjliga med tidsåtgången Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 10, 201114 yr Fint som attan . Är det valnöt till skaft. Jag håller med Puukare behåll råytan. Seved
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Författare Här är bilder på den färdiga. Funkar kanon att hacka grönt med den med, inte bara som skinner. Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Fint som snus. Fint trä i skaftet. Borde funka till pizza oxå, o skära upp den. Seved
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Vilket roligt projekt! Blev riktigt fin och jag gillar den råa stilen, går fint ihop med det mörka skaftet.
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Författare Tackar! Har läst på lite om ulu från Alaska där den av vad jag förstår har sitt ursprung och dom bladen är slipade med bara en slipfas typ stämjärn. Jag tror det skulle göra dom till riktigt vassa blad, måste testa nästa gång jag byter sågklinga på byggsågen Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Tackar! Har läst på lite om ulu från Alaska där den av vad jag förstår har sitt ursprung och dom bladen är slipade med bara en slipfas typ stämjärn. Jag tror det skulle göra dom till riktigt vassa blad, måste testa nästa gång jag byter sågklinga på byggsågen Mvh / Karl-Erik Vill du några klingor så säg till.
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Författare Vill du några klingor så säg till. Till! Jag PM:ar dig Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Författare Riktigt frän, vad kostar en sån goding? Tja, dom jag gjort hittills har gått för 300 pix + frakt, lägg på en 50 lapp för ett eggskydd av läder. Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Du har sålt en med eggskydd Kanske behöver fingerskydd oxå Pm:a mig kontonr.
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Författare Du har sålt en med eggskydd Kanske behöver fingerskydd oxå Pm:a mig kontonr. Tack för det! Jag PM´ar dig lite detaljer. Mvh / Karl-Erik
Publicerat December 4, 201114 yr Jag verkar vara ensam om att gilla blanka blad... Men arbetet är ju lika vackert vare sig bladet är blankt eller ej.