Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blånera eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Ja det är den stora frågan!

Min L46:a ser ut som F*n rent ut sagt!

Flammig på pipan och lådan och i och med att killen innan mig hade dragit bort de öppna riktmedlen och inte blånerat för det så har det kommit ytrost på pipan och så :(

Men det borde ju gå att fixa till med hyffsat enkla medel!

Men denna bössan är ju gammal som gatan och i en ovanlig kaliber så jag vet inte om man pajjar något som är påväg att bli mycket värdefullt i framtiden?

Dom säger ju att man helst ska ha allt nästan i orginal om man ska få några summor för det när det så småningom blir värdefullt.

Men ska jag blånera om pipan så den blir fin eller inte?

Tacksam för hjälp att komma till skott så att säga  :wink:   :roll:

MVH/Jocke

Publicerat

Gjör det....vad har du att förlora ;)...om jobbet är utfört av fackman och en duktig sådan så är det väl inge fel i att förfina en sliten bössa...huvudsaken att du som ägare av pangen blir nöjd med resultatet, åsså tror jag inte att det blir svårare att sälja den (t.ex)...folk köper ju hellre ett fräscht vapen än ett rostigt sådant...

Men du gör som du vill, det viktiga är att ägaren är nöjd.

/Fredde

Publicerat

Tackar Tackar Fredde för att du "puchar på" ;)

Nu står det då 2-0 till "göra-i-ordning-sidan" så nu blir det nog snart till att ringa smeden i stan :P

MVH/Jocke

Publicerat

Om du låter en fackman göra blåneringen så höjer du värdet på vapnet ,vad du inte ska göra att att börja slabba med någon snabblånering typ hoppes.

Får du sen på ett par öppna riktmedel, slipar om kolven,gör en riktig oljeboning och skär om nätskärningen så har du ett vapen som garanterat kommer dra till sig allas blickar.

/Micke

Publicerat
Om du låter en fackman göra blåneringen så höjer du värdet på vapnet ,vad du inte ska göra att att börja slabba med någon snabblånering typ hoppes.

Får du sen på ett par öppna riktmedel, slipar om kolven,gör en riktig oljeboning och skär om nätskärningen så har du ett vapen som garanterat kommer dra till sig allas blickar.

/Micke

Tänkte ju givetvis låta en proffsig fackman göra blåneringsjobbet!

Men med andra ord så höjer jag bara värdet på bössan då?

Ringer och hör om hur långt tid dom skulle tippa på för ett dyligt jobb.

Tänkte facktiskt inte röra orginalstocken alls!

Det är därför jag är på jakt efter ett Claro ämne.

Tänkte att jag skulle göra en ny stock som projektarbete, som ska ha lite lull-lull och så :P

Så stock kommer det att bli på den så småningom.

Frågar även i denna tråden då!

Någon som vet ett Claro ämne till salu?

MVH/Jocke

Publicerat

Klart som korvspad att du ska blånera!!

Jag har min 358 inlämnade för makeover nu med blånering, facettslipning och även en slipning av kolven och ny behandling, kan knappt bärga mig tills jag får hem "henne" ;):D

Publicerat
Klart som korvspad att du ska blånera!!

Jag har min 358 inlämnade för makeover nu med blånering, facettslipning och även en slipning av kolven och ny behandling, kan knappt bärga mig tills jag får hem "henne" ;):D

Jaha då blev det till att ringa smeden i morgon då!

3-0 till "göra-i-ordning-sidan"

Jag kommer då att blånera om pipa, låda också kommer jag att blånera hela slutstycket tror jag  ::)  Är tveksam i även detta valet  :-

Men låda och pipa kommer att blåneras inom en snar framtid då!

MVH/Jocke

Publicerat

Då har jag ringt smeden och kollat och han ville ha 1700:- för att blånera pipa, låda, slutstycke och magasin. Så det blir nog det!

Men man är ju inte världens rikaste så jag får ta mig ett lån av mamma eller pappa på en tusing, huva och senn ska man ha tag i kikarsikte också  ::)

Men men kikarsiktet får komma i andra hand för nu på våren/sommaren så blir det mest skytte på dagarna kanske något kaninvak någon kväll annars bara träningskytte m.m på dagarna så jag kommer att prioritera ett fint vapen före ett ljusstarkt kikarsikte nu på våren och sedan blir det till att spara många studiebidrag för att få råd med kikarsiktet som jag vill ha (Helia 6x42)

Men som sagt så kommer jag att lämna in bössan antagligen denna eller nästa vecka.

Detta känns toppen!

MVH/Jocke som är helnöjd över sin L46:a så när som på säkringen.

Publicerat

Helt rätt Rifle!! Go for it! :D

Publicerat

Klart du skall blånera

Håller på att skjuta in pipan på min 358win Sako.

Förre ägaren hade olaten att köra över den och knäcka kolven samt repa resten av bössan.

In till smeden och upp i polermaskinen samt bytte pipa från 308 win.

Resultatet är följande.

http://homeweb.mah.se/~lubewr/358win/sako.htm

mvh

Rune 8)

Publicerat

Då får väl jag vara lite motvalls då.

En bössa har ju en själ och visar genom utsidan vad den gått igenom.Låt bössan gå sakta i pension istället.

Ser själv på mina bössor.Som tex första hagelbössan som är glappig och dan dålig blånering har den me.Brukar titta och drömma om allt vi varit med om. Skulle aldrig komma på tanken att nollställa min bössas själ.

Publicerat
Då får väl jag vara lite motvalls då.

En bössa har ju en själ och visar genom utsidan vad den gått igenom.Låt bössan gå sakta i pension istället.

Ser själv på mina bössor.Som tex första hagelbössan som är glappig och dan dålig blånering har den me.Brukar titta och drömma om allt vi varit med om. Skulle aldrig komma på tanken att nollställa min bössas själ.

Jo det är klart!

Förstår det med din hagelbössa som du inte vill blånera om.

Men jag och denna bössan vi snackar om har ju inte varit med om mer än en inskjutning så jag tycker det är på tok för tidigt att pensionera den redan nu, då var det ju onödigt att köpa den  :-

Klart du skall blånera

Håller på att skjuta in pipan på min 358win Sako.

Förre ägaren hade olaten att köra över den och knäcka kolven samt repa resten av bössan.

In till smeden och upp i polermaskinen samt bytte pipa från 308 win.

Resultatet är följande.

http://homeweb.mah.se/~lubewr/358win/sako.htm

mvh

Rune 8)

Fin bössa Rune!

Mycket vacker!

Ännu en på "blånerar-sidan" nu står det väll si sådär 5-1 eller nått till "göra-i-ordning-sidan" :P

MVH/Jocke