Publicerat Oktober 10, 201114 yr Såg en annons nånstans om "blodpulver", som man snabbt och sportigt ska kunna blanda upp till en lösning för att kunna lägga blodspår. Nån som testat? Fungerar det bra? //J
Publicerat Oktober 15, 201114 yr Hört både och om det.. så är nyfiken jag också! Vore ju en smidig väg att gå ibland när "riktiga" blodet tryter...
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Har testat det Hunden verkade inte märka någon skillnad Men jag föredrar det gammla hedliga sättet med blod
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Jag kör med det. Tror märket jag har hemma heter Enzo. Tycker det har många fördelar. Lätt att förvara och lätt att handskas med. Lättillgängligt och billigt. Jag tar en matsked i en tom lokaflaska, tillsätter ca 2 dl vatten och skakar om. Sen är det bara att dra klöven och stänka lite blod. Har inte testat spår med riktigt blod men antar att det inte är så stor skillnad. Jycken spårar detta med iver i alla fall, sen om det är klöven, blodet eller en kombination? Sen har ju det här även "livsmedelskvalitet" och vad jag har förstått så är det OK att använda detta ute i naturen medans "vanligt" slaktblod måste sökas tillstånd för om man ska vara petig (för att spåra ev. smittspridning m.m.)
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Ja egenkligen ska man ha tillstånd till det vad jag med vet Men inte många som kollar det Man kan alltid höra med markägaren om man skulle vlija lägga blodspår Har hört tallas om att på nöt-blod ska du ha tillstånd medans på grisblod behövs det inte Jag kör på min egen jaktmark Kör me grisblod
Publicerat Maj 27, 20233 yr Testade idag med blodpulver när jag lade spår, har tidigare bara kört med oxblod. Märkte ingen skillnad, dock tycker jag själv att det varken ser ut eller luktar som blod. Någon som uppfattat pulvervarianten som negativ jämfört med "äkta" vara?
Publicerat Maj 28, 20233 yr 8 hours ago cazorp sa: Testade idag med blodpulver när jag lade spår, har tidigare bara kört med oxblod. Märkte ingen skillnad, dock tycker jag själv att det varken ser ut eller luktar som blod. Någon som uppfattat pulvervarianten som negativ jämfört med "äkta" vara? Har bara använt blodpulver, för smidigheten skull. Vill man lägga ett spår så är det bara att vispa ihop.