Jump to content

Jag blir galen...

Recommended Posts

Haft en jädrans bra dag. Blackies gris nr 41 och 42 trillade o hennes andra älg...

Ena grisen va eftersök. troligen bukad gris fast skytten säger att han hittat lungbitar.. vilket jag anser är omöjligt eftersom den blev påskjuten typ före lunch o vi va inte där förren vid 17.00 nångång.

Filmade hela förloppet där jag går ut i vass upp till mössan o över det. kanonfilm tills jag får in vatten i linsjävlen... efter typ 30meters plumsande så resten av filmen där jag fick med både gris och hund 1,5m framför o hela balletten blev bara skit.... satan va jag har otur med de där med filmning.

Den filmen kunde blivit lika bra som "Storbiffen"

Tänkte ändå på det när jag gick ut men va så upp det hela att jag inte kollade den biten.

Ett älgeftersök eller kontrollsök blev det. inget blod o Karelaren simmade över en sjö med älgen men sen bröt han efter en bit o kom tillbaka.

Skjutit på typ 300m håll över en myr... tror det va helbom.

Ska dra griseftersöket lite mer utförligt senare ikväll. Ska jobba inatt så jag hinner nog det sen.

Haft igång 9 älgar idag. grabben har varit med hela dan :wub:

Fick samtalet från Jacob i eftermiddags.

En påskjuten gris av ett 20 tal som kom i pass. Skulle hittats lungblod och lungbitar enl. killarna.

Någon gång i förmiddags va den påskjuten, de hade spårat en bit, kanske 6-700m och brutit vid sjön ute i vassen.

De letade rätt på en båt och tog sig ut till den första lilla ön utanför. Där hittade de blod rakt över.

Ytterligare en liten ö och sen över en större ö. Är en vik med massor av vass in mot fastlandet.

Även runt öarna är det vass.

På den större hittade de ett par droppar blod som indikerade att grisen gått ut i sjövassen.

Kom dit så dit vid fem nånting och tog på byxholkar och virade många lager silvertjep runt kängor o holkar.. att det kommer bli blött va jag övertygad om.

Sen lastade vi jycke, mig och roddare.. i båten så rodde vi ut till ön där de sist hade blod.

Blackies första båttur o jag tror inte hon blinkade på hela överresan… kommer sitta klomärken i den båten för all framtid..

Kom iland och lät tiken spåra över ön, såg lite blodstänk jag också.

Sen blev det blött så jag kopplade loss och jycken tjoar en gång o snurrar lite i blötan sen fortsätter hon simmandes in i vassen.

Vi står o följer henne på pejlen och jag hoppas hon kommer jobba sig inåt land. Men det kändes som risken att hon skulle vända va stor, regnat nästan hela dan också.

Då vrålar hon och jag hör grisen som grymtar och låter skitsur…

Verkar bli fast nästa direkt.

Hm.. inte vill jag simma ut i löpan jag också..

Enl pejlen står hon mitt i viken bakom ön. Finns 3-4 gubbar som passar av längs land åt alla håll.

Går tillbaka lite och tar mig ut där jag inte blir sjöblöt.

Sätter på kameran när jag går ut. Kom ihåg det för en gångs skull.

J-vligt tungt och gå i gyttjan men det funkar hyfsat med holkarna och silvertejpen.

Tar mig iallafall framåt, kommer in i lite lägre vass som jag ser över. Fått in vatten i kängorna...

Strax innan jag är framme så verkar det flytta sig lite, jycken tystnar o morrar ibland sen tjoar hon iväg 30m åt höger.

Nu smackar jag o "muspiper" lite så tiken vet att jag är där.

Hon hoppar rakt upp så hon ser mig o kommer o hälsar.

Vassen går mig nu till bröstet.

Ett par m bakom mig skriker hon till o jag tror jag har grisen kring benen.

Men troligen stack eller skar hon sig på nått i vattnet. De händer iallafall inget men så hittar hon grisen en 20 m bort til vänster om mig.

Tar mig fram och ser lite av nacken o ett öra av en svart stor gris.

Kommer inte åt att skjuta för då skulle kulan gått 15-20 cm över huvudet på Blackie.

Försöker kalla in kräket men då avancerar hon ännu mer…

Jag har gris och hund i samma linje på en 5 meters håll..

Gick inte och få jycken att flytta sig, trotts att jag till röt på henne..

Tar några steg åt vänster och ser då grisen rakt framifrån med Blackie 1-1,5 meter framför trynet på grisen som ser j-vligt sur ut..

Tar ett steg till åt sidan så jag får mer luft mellan kulans väg och galningens huvud.

Skjuter jag inte nu så kommer jycken få storstryk, så jag tryckte av o grisen slog ihop som ett korthus.

Men det va i närmaste laget för jycken som troligen kommer bli rätt lomhörd när hon blir äldre…

Jävligt trist att jag fick vatten på kameralinsen, den filmen kunde blivit asbra.

Ska lägga upp lite av början på filmen på tuben så de som inte vet vad vass är får se hur det ser ut...;)

Kollade inte vart första skottet tagit men det va inga ben av.

Men en 30-06 genom lungan så går ingen gris en km och är stridbar typ 5-6 timmar efteråt. Gissar att kulan hamnat långt bak, typ buken.

Får troligen reda på i morgon vart första skottet satt.

Grisen va trotts allt rätt beskedlig och stod kvar även att jag la vind rakt på när jag plumsade fram...

Lättare skada o den hade dragit skulle jag tro.

Go natt gubb o gumor!

Nu ska jag försöka sova lite...

Perkile..

Sköt en trebent 110kg anfallande galt idag.. en meters håll.

Filmat allt med de va för blött idag oxå..

Kommer lägga ut det ändå..

Blev visst en bukad älg på stånd oxå för tiken.

Tar det i annan tråd nä rjag orkar o hinner.