Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tänkvärt vid köp av Nikons kikarsikten

Featured Replies

Publicerat

Mitt Nikon monarch blev helt stumt i vintras. Det gick inte ändra förstoringen under de kallaste dagarna på toppjakten. Jag tog i så jag var rädd att vrida sönder siktet men inget hände. Var ute och jagade när temperaturen låg ner emot -30. Kontaktade nikon och undrade om det skulle vara så och svaret från japan blev:

Nikon Europe Support 20/01/2011 | 10:19 AM

Hej Johan,

Här kommer information från ingenjörerna i Tokyo.

Monarch III har i laboratorium testats ned till -20 grader Celsius. Ned till denna temperatur kan Nikon således garantera funktionen hos siktet. Eftersom tester inte gjorts vid lägre temperaturer kan vi inte uttala oss om funktionen under dessa förhållanden. Dock bör denna temperatur inte innebära några risker vid användning eftersom produkten är utformad tåla de påfrestningar den vid normal användning uttsätts för.

Det som teoretiskt sett skulle kunna vålla problem vid användning i extrema miljöer är o-ringstätningen mellan zoom-ringen och tuben. Eftersom denna är gjord av gummi och endast testad ned till -20 grader kan tåligheten hos denna del ej garanteras vid lägre temperaturer.

Anledningen till att zoomen går trögt vid låga temperaturer beror på att viskositeten hos smörjmedlet på zoomgängan ändras.

Så för att summera svaret, så är det faktum att zoomen går trögt vid låga temperaturer fullt normal, och det är ingen fara att ta i för att vrida på den. Dock vill vi än en gång poängtera att den del som, i teorin, skulle kunna påverkas negativt av kylan är o-ringstätningen av gummi. Eftersom produkten endast testats ned till -20 grader kan vi därmed inte garantera hållbarheten hos gummipackningen om produkten används vid lägre temperaturer.

Skulle du ha ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar

Peter Ekstrand

Nikon Europeiska Support

www.europe-nikon.com/support

Det är mitt fel att jag jagar när det är kallare. Jag är ganska säker på att just detta inte är något kunden blir upplyst om när man handlar kikarsikte hos Nikon. Står varken på på hemsidan eller i bifogade papper som kommer tillsammans med siktet. Köp inte ett sikte från Nikon om Du skall jaga i riktig vinter !! :angry::angry:

• 1 year later...
Publicerat

Tur jag såg detta. Har fingrat på ett som är kraftigt nedsatt på XXL. Såvida inget hänt på det sista året då tråden varit död...

Tack!

/Farfar

Publicerat

Det är inget unikt för Nikon, jag har stött på det med allt från Bausch & Lomb till Zeiss. Ifall jag toppjagar när det är kallt som faan så rör jag helt enkelt inga reglage, jag drar upp den på vad jag tycker blir lämplig förstoring innan jag skidar ut och håller av istället för skruvar in avstånd samt vind - då vet jag att jag kan lita på grejerna.

-- Mats

Publicerat

Det är inget unikt för Nikon, jag har stött på det med allt från Bausch & Lomb till Zeiss. Ifall jag toppjagar när det är kallt som faan så rör jag helt enkelt inga reglage, jag drar upp den på vad jag tycker blir lämplig förstoring innan jag skidar ut och håller av istället för skruvar in avstånd samt vind - då vet jag att jag kan lita på grejerna.

-- Mats

Som tröst kan jag meddela att det är en av de saker som brukar ge sig med tiden då oringen slits lite och fettet fördelar sig på ömse sidor om gängan.

Men det är nog ganska få som garanterar under -30, och ganska är nog en överdrift.....

/T

Publicerat

Jag hoppas verkligen att det är en icke-fråga i den här delen av landet.... Ute och jagar i -30? Har ni odlat vinterpäls, eller? Jag tror nog att jag packar ihop innan siktet gör det i en sådan situation...

Publicerat

Vekling.

-- Mats

Publicerat

Upplevde vid ett par tillfällen (bland annat eftersök) i vintras ett relaterat problem med min vortex 1-4x24. Belysningen slocknade helt enkelt efter någon timme när det var kallare än -20. Batteriet var fräscht men uppenbarligen klarade det inte att leverera i kyla. Kontaktade Vortex som trodde det berodde på att jag inte skruvat på locket till batteriet ordentligt, vilket jag tar som ett nonsenssvar eftersom det är välkänt att få batterier klarar kyla speciellt bra.

Ergo: räkna inte med att batteridriven belysning skall funka i era kikarsikten om ni är ute när det är ordentligt kallt.

Publicerat

Vekling.

-- Mats

Absolut! :biggrin:

Publicerat

En förklaring till våra kära medmänniskor i vårt södra grannland Scania: när det är kallt kan pippibördisarna ligga nedbäddade i snön i flera dagar och ifall det blir varmare kommer de fram för att äta-äta-äta och sola lite grann. Därför jagar man de dagar det är varmare, och varmare i dessa sammanhang betyder 20-35 minusgrader.

Häintnå för'n käär.

-- Mats

Publicerat

Jag hoppas verkligen att det är en icke-fråga i den här delen av landet.... Ute och jagar i -30? Har ni odlat vinterpäls, eller? Jag tror nog att jag packar ihop innan siktet gör det i en sådan situation...

Det är vi -30 jakten börjar. Skilljer skåningar från norrlänningar. Men släng fram några fästingar och +30 ska du se att du får vara ifred från oss iaf :tongue:

Publicerat

Ingen vinterpäls men man blir varm när man skidar. .

Kallaste jaktdagen jag varit ute var det -33 i byn, och ute på myrarna betydligt kallare. ....

Det enda det var kallt om var nästippen. ..

Kroppen var svettig...

Publicerat

Det är därför man ger fan i att raka benen här uppe ;)

Publicerat

Det är därför man ger fan i att raka benen här uppe ;)

Det är bara storstadsfasoner ;-)

Publicerat

Samstämmiga svar där, i synnerhet från Ume-gänget! :smile:  Själv fryser jag när man får stå passkytt i -5, bättre att gå med hunn då... men det blåser ju alltid rått här.

Och fästingar eller inte, ni är alltid välkomna till Skåneland! Vi ska säkert hitta någon jaktform oavsett årstid, och kanske lite skugga oxå... :thumbsup:

Publicerat

Men det är ju färdigskjutet när det börjar bli så där kallt?