Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är det för spår?

Featured Replies

Publicerat

Var och jagade såg detta spår på en väg.

En snus dosa i jämnförelse och den är 70mm

Vad tror ni (Rådjur eller Vitsvanshjort).

post-767-1144917277_thumb.jpg

Publicerat

Jag gissar på vitsvanshjort  ;D

Publicerat

Pratade med en kompis som sett ett liknande spår här utanför Luleå.

Rådjur känns inte aktuellt, men vitsvanshjort, dovhjort eller kronhjort skulle jag gissa på.

Kanske någon rymmare från Isjonsson marker ( Bondersbyn Kalix ) som har förvirrat sig åt Haparanda ???

Publicerat
  • Författare

Har kollat i en spårbok och är väldigt likt vitsvans, satt på pass hela helgen i höstas men såg inget där efter att spåren hade kommit dit.

Synd för då hade jag inte behövt fråga ;D ;D ;D

Publicerat
Har kollat i en spårbok och är väldigt likt vitsvans, satt på pass hela helgen i höstas men såg inget där efter att spåren hade kommit dit.

Synd för då hade jag inte behövt fråga ;D ;D ;D

Var i landet såg du spåren?

Publicerat
Jag gissar på vitsvanshjort  ;D

Inte kronhjort. Det är lite större än rådjur och samma modell på det.

Publicerat

Hoppas att det är vitsvans hjort....är det nån extra viltart jag vill ha i sverige så är det den :)...

Publicerat
Hoppas att det är vitsvans hjort....är det nån extra viltart jag vill ha i sverige så är det den :)...

Efter skabbräven, mårdhunden, älgflugan och vargen var det väl dags för nånting roligare att vandra över från Finland till Sverige.  :D

Men tror ni att myndigheterna i Sverige kommer att tillåta vitsvanshjorten att sprida sig över landet, det är ju en fämmande art i Europa, den planterades in i Finland på 1930-talet. De första individerna skickades över av finnar i Nordamerika som tyckte att djuret skulle bli ett bra tillskott i faunan.

Publicerat
  • Författare
Var i landet såg du spåren?

Haparanda.

Publicerat

kan lova att det inte är ifrån något rådjur iallafall, så då ligger väl hjort av nån form nära till hands?var det bara ett ensamt djurs klövavtryck? vitsvanshjort får väl skjutas året om i sverige om jag inte minns fel?isåfall, skjuts det några uppe i gränstrakterna?

Publicerat
  • Författare
kan lova att det inte är ifrån något rådjur iallafall, så då ligger väl hjort av nån form nära till hands?var det bara ett ensamt djurs klövavtryck? vitsvanshjort får väl skjutas året om i sverige om jag inte minns fel?isåfall, skjuts det några uppe i gränstrakterna?

Det var ett ensammet djur. Och JA man får skjuta dom året runt.

Jag vet ingen som skjutit ett här uppe.

Kompisen var J...igt nära att få skjuta ett, Men han hant int ut med bössan :)

Publicerat

Måste säga att jag tycker att det inte liknar ett typiskt vitsvansspår..  :-

Det kanske inte framgår ur bilden (djupfrysta spårklövar),  men enligt mitt tycke är spårstämplarna i "HPDA Jannes" bild lite för raka på insidan för att vara ett vitsvansspår..

Publicerat
  • Författare

Rådjur är det nog inte för stort, men vad kan det då vara om det inte är vitsvans ??? ???

Publicerat
Rådjur är det nog inte för stort, men vad kan det då vara om det inte är vitsvans ??? ???

Min åsikt är inte ingen 100 % sanning, kan hända att jag har fel.. Men känslan säger mig bara att det inte är ett vitsvansspår..

Inte råkar du ha flera bilder på spåren.. Det kunde göra det lättare att tolka och att göra en artbestämning

Publicerat

så det finns några vitsvansar på den svenska sidan menar ni eller har jag missuppfattat?

Publicerat

ja inte skulle jag villa vara han på filmen

Publicerat
så det finns några vitsvansar på den svenska sidan menar ni eller har jag missuppfattat?

Det finns det ja. Även här runt Kalix har jag hört med ej sett någon själv. :D

Publicerat
Du får la hoppas att det inte är vitsvanshjort ty de är väldigt farliga djur  ;D, kolla bara länken här nedanför....

http://dl1.dumpalink.com/media/0kzXrWdsdAFJ/7BY35njkms3L.wmv

Vad mycket stryk han får. :D Tjuren försvarar väl honan för gubben har ju inga horn. ;D

Publicerat
  • Författare
Min åsikt är inte ingen 100 % sanning, kan hända att jag har fel.. Men känslan säger mig bara att det inte är ett vitsvansspår..

Inte råkar du ha flera bilder på spåren.. Det kunde göra det lättare att tolka och att göra en artbestämning

Tänkte inte på att ta fler bilder trode först att det va rådjur så jag lät dom vara men fotade dagen efter.

Men jag tänkte ju skjuta den samma kväll men så blev det inte ;D ;D ;D ;D

Publicerat
Inte kronhjort. Det är lite större än rådjur och samma modell på det.

Jag gissade för vitsvans för rådjur tyckte jag att dom var för stora för att vara :-D men o andra sidan dom kanske får stora fötter längre norr ut så att dom håller sig flytande uppe på snön  ;).....

Publicerat
Jag gissade för vitsvans för rådjur tyckte jag att dom var för stora för att vara :-D men o andra sidan dom kanske får stora fötter längre norr ut så att dom håller sig flytande uppe på snön  ;).....

Haha!

Jag har då aldrig sett några större rådjursklövar här uppe än vad dom var i södra Sverige. ;D

Publicerat
  • Författare

Vi har ju myrälgar med stora klövar så då kan vi ju ha rådjur som går på myrar HA HA HA

;D :o ;D :o ::)