Publicerat Oktober 12, 201114 yr Nu får de va nog.. är rätt trött på jaga nu.. eller de är väldigt stelt i rygg o ben.. Wachteln körde både gris o älg idag, en 70 kilosgalt fälldes. Så i sista såten skjuts det på ett ensamt hondjur, skotthåll ca 60 m o enl skytt så stod älgen nästan still. Men det vet i faen om jag tror på. Såg ut som den haft lite fart och kastat 90 grader på skottplats. Vi kollade j-vligt noga men hittade inget av värde där. Handspårade löpan 100m två ggr men inte minsta blodstänk. Tog så Blackie i lina och gick på efter en timme nånting. Gick som på räls o det va ett ensamt djur hela tiden. Går en 400m men inget av värde i spåret. Vi börjar va säkra på att det kanske va en helbom i alla fall. Äh.. tåget kan väl få springa lite idag oxå, hon har suttit i bilen under dagen o va nog sugen. Hon va taggad som tusan. Kopplar loss o hon drar iväg så det stänker i kärret. Vi börjar gå mot bilen för det är det enda som funkar om vi vill komma ifatt nån gång o ta henne... Tjoadet byts mot vrål o tackfast skallande i en sjökant en 500m in på grannmarken. Vi går mot bilen samtidigt som jag försöker få tag på de som har jakten där. Får inget svar av älgskötselområdets ordförande men vi kommer fram till bilen o ser att kräket är ute i sjön o simmar och skäller så in i h-vete... När vi kör däråt så ser jag att hon är mitt i sjön. Innan vi är framme har pejlen ritat en bukt i sjön och det går i en halvböj in mot land igen. vi hinner precis fram när tiken är en 50 m från land vilt gapande. En 4-500 meters simmtur va de nog.. Precis då möter vi en bil med en jägare i som det visar sig är de som jagar där. Jag ska bara ta hunden, sa jag o stoppar henne när hon kommer upp på land Förklarar läget och att vi inte vet om den är träffad. Det enda konstiga är att den kastat 90 grader i skottet o givetvis att det blev kontakt intill sjökanten o simmturen. Killen hade hört oljudet ute i sjön o kört dit för han blev nyfiken. Jaktledaren kom oxå o vi beslöt att tiken kunde få fortsätta så ser vi vad som händer. Blackie blev ju glad o tjoar iväg i löpan. Inget direkt konstigt i löpan där heller. 500m bort blir det tvärstopp och stadig ståndskall, vi inser då att den älgen måste va träffad och mycket troligt bukad. Tre killar hade anslutit, åkte iväg o tog pass och jag och jaktledaren satte fart mot älg o hund. Spang först men jag orkade faen inte med det... Vi kom intill och över en backe o killen såg älgen. Jag tog ett par steg och sa skjut när tiken var säker. Två snabba smällar men älgen visade inget tecken på att de träffade. Den drog iväg en 70m o stod igen 10 meter innanför vår markgräns. Killen sköt igen och älgen satte ner bakvagnen men försökte komma upp så nu pillade jag in en bula snett in i bogen o den rasade ihop. Blackie va glad iallafall.. Första skottet hade tagi i vommen långt bak framför jumskarna. In och ut satt inte mer än 15 cm emellan i vommen, alltså lite läger o det hade varit helbom. Maginnerhåll sätter igen direkt och ingen blödning uppstår. Vom fans säkert på skottplats eller i spåret men inget som vi lyckade hitta. Vilken j-vla tur att vi beslöt släppa och sen låta henne fortsätta. Den älgen hade gått en kvalfull död till mötes i bukinflamation. Erbjöd dem älgen men de avböjde så de va bara till att planera utforsling... vilket tog 1,5 timme innan börderna brodders va samlade och ett par till samt en fyrhjuling. Älgen låg jävligt till.. mycket sten o annat som gjorde att det tog 2 timmar o få ut älgen.. Påskjuten halv sex o jag kom hem vid 22.. Jo jag är nöjd med kräket idag oxå
Publicerat Oktober 13, 201114 yr Härligt jobb av Blackie. Hon börjar bli en riktig älghund också. Men vet i fan om du inte snart får tvinga iväg jaktkagen i dina trakter till skjutbanan snart.
Publicerat Oktober 13, 201114 yr Författare Jepp! skytte har varit uruselt... Har tagit ledigt idag, eller jag ska reda upp en del i slakthuset o försöka svetsa om min grisahylla. Så är jag lite trögstartad, jag letade upp lite info från igår.. Blackie tar simborgarmärket , hon simmar i vit ring. Hela sträckan i Astroformat
Publicerat Oktober 13, 201114 yr Undrar hur många älgar som friskskrivs med just detta ordet MÅSTE VARA EN BOM Hatar ordvalet.. Har en jaktledare tilika hundkarl som friskskrev en oxe i år med motevering! enligt gps så har älg kutat 2mil med hund efter.. kan inte vara- Nåt fel på den älgen? = oxen var bukskjuten med en 9.3 visst den for över 2mil men träffad var den! http://forumbilder.se/show.aspx?iid=41132011334441565 Hittdes efter 3 veckor! ÄR Förövrigt imponerad av N.S O hans hund!! karln är ju även duktig att i skrift berätta om sina eftersök Det är väl detta med filmning av eftersök som det kan bli lite knas
Publicerat Oktober 13, 201114 yr Författare ! Det är väl detta med filmning av eftersök som det kan bli lite knas O inte så lite knas heller... är uppriktigt skit trött på alla superhäftiga frekvenser som går åt h-vete...