Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

T3 sporter pipbytare

Featured Replies

Publicerat

Har köpt mig en T3 sporter i cal 308win, orsaken att det blev denna kaliber istället för 6,5x55 som jag egentligen hade vellat ha var att jag fick bössan till ett riktigt attraktivt pris av en kompis, samt att jag hade AICS underbesklag passande T3 (för SA ).

Jag funderade då att jag skulle skjuta med 308w på fältskytte tävlingarna under iaf början av sässongen och sedan fixa pipbytes sytem med 6xc pipa till.

Har även tanke på att eftersom lådan är samma till alla patronlängder så skulle man egentligen kunna ha även 6,5x55 pipa till, då får man väl ta bort spärren till slutstycket så att den går heöla vägen.

Vad tycker ni är det nån ide i detta?

Publicerat

Valet är ditt,

6XC fabriks är dyrare än 6,5x55, det kanske är en fingervisning.

Då lådlängden är den samma på alla T3:or krävs det bara såsom du hänvisar till att man byter slutstycksstoppet för att reglera den saken, ie det är ett ickeproblem.

Jag föredrar 6XC i valet då jag anser att den skjuter bättre men det är förmodligen mest mina egna funderingar, Lars/Maddog är dem som verkligen kan klargöra den frågan.

/Christian

Publicerat

jag har inte ägt någon xc är mer en 6,5x55 man själv.

det här kommer kanske att se illa ut i skrift men jag menar inte att du är en dålig skytt janne. tror på en kaliber som klarar mycket träning om du ska ha den till fält.

det krävs ganska många skott för att få ryggkänslan att stämma för olika vindar.

Publicerat
  • Författare

jag har inte ägt någon xc är mer en 6,5x55 man själv.

det här kommer kanske att se illa ut i skrift men jag menar inte att du är en dålig skytt janne. tror på en kaliber som klarar mycket träning om du ska ha den till fält.

det krävs ganska många skott för att få ryggkänslan att stämma för olika vindar.

6xc har jag haft själv, och gillar kalibern, kostar ca 1/3 mer per smäll än 6,5x55 i NDL. Fördelen skulle vara att jag kunde andvända samma magasin och underbeslag som till 308:an.

Men gillar ju kalibern 6,5x55, har flera ggr haft tre bössor i skåpet i den kalibern. Träning behöver man till fältskyttet, mina största problem har vid dom få tillfällen jag haft möjlighet att delta varit att jag skruvat fel eller bedömt avstånden fel, vind och själva skyttet har jag ahft tur med än så länge.

Publicerat

6xc har jag haft själv, och gillar kalibern, kostar ca 1/3 mer per smäll än 6,5x55 i NDL. Fördelen skulle vara att jag kunde andvända samma magasin och underbeslag som till 308:an.

Men gillar ju kalibern 6,5x55, har flera ggr haft tre bössor i skåpet i den kalibern. Träning behöver man till fältskyttet, mina största problem har vid dom få tillfällen jag haft möjlighet att delta varit att jag skruvat fel eller bedömt avstånden fel, vind och själva skyttet har jag ahft tur med än så länge.

jag tänkte lite mer på pipslitaget.

Publicerat
  • Författare

Ja 6,5x55 klarar ju mer skott än en 6xc. Dock finns ju 308 pipan för mängd träning, inte lika billigt som 6,5x55.

Man kanske borde låta pipa om i båda kalibrarna. 308för jakt,6,5x55 för träning och 6xc för skytte.

Nä blir för omständigt, varför göra det så svårt, då skulle ju den eminenta kalibern 6,5x55 klara allt det nämda helt själv :rolleyes:

Men nu har man ju denna uppsättning så det får väl bli en 6xc pipa

1. för att kunna ha samma magasin och underbeslag

2. slippa bygga om slutstyckspärren

3. billigare med endast en pipa, dom pengarna kan andvändas till ammo

4. säkert fler skäl ^_^

Publicerat

Jag har en t3 i 6,5x55 och har också funderat på 6xc men vad blir den totala kostnaden/skott inräknat pipslitage på respektive kaliber.

Givetvis svårt att säga beroende på laddning men det finns säkert någon som har ett "riktvärde". Att sedan behöva lämna bort bössan på ompipning oftare känns väl inte så kul heller.

6xc måste rimligtvis vara mera lättskjuten pga mindre rekyl och kan väl eventuellt kräva mindre övning av exvis rekylupptagning då eller?

Inge bra att börja fundera på sådant här, brukar bli dyrt :D

/T

Publicerat
  • Författare

6xc har inte enligt mig nå behagligare rekyl än 6,5x55 (tvärtemot, är den rappare) men med ljuddämpare är den omärkbar. 6xc pipa med normal laddningar ska nog hålla 3-4000 smällar innan ompipning är aktuellt.

Kostnadsmässigt är det ju inte försvarsbart att byta 6,5x55 mot 6xc, Norma Diamond Line kostar tex 1/3 mer per skott än 6,5x55. Men 6xc har andra fördelar dock.