Hoppa till innehåll

Jägar examen med ej godkänt hagelprov


dama

Recommended Posts

Hej

Har 2002 gått jägarexamen.

Blev godkänd i Grundprovet och grundprov/kula men inte i hagelvapenprovet. Tog ej högviltsprovet då det inte var intressant just då.

Skulle för något år sedan kolla om jag fick skjuta upp för hagel men de provledarna som var och är sade att det gått för lång tid.

Men vad jag läst här på forumet så har jag tydligen rätt att bara få skjuta upp för hagel igen fast det gått så många år. Skulle så gärna vilja det då vi jagar fågel med våra fågelhundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har redan fått svar av Jägareförbundets Henrik Falck.

Får skjuta upp för hagel fast det var så lång tid sen jag gjorde grundprovet. hurra men skulle jag velat ha högvilt hade jag behövt gå en ny kurs men nu är det bara hagel jag ville ha, så nu ska det tränas innan uppskjutning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Kan man skriva provet. Och skjuta upp endast för Klass 1? Utan att göra hagelprovet?

Pratade med en kille ikväll som gjort så. Låter märkligt tycker jag?

Får man skjuta högviltsprovet med en halvautomat? Tjejen är vänster skytt. Därav frågan.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja man måste inte göra hela examen - det är valfritt. Och alla vapen godkända för jakt får användas.

Tackar:-) Nu vet jag en som blir glad;-)

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min kära hustru gjorde samtliga prov utom kula högvilt 2007. Är det så att det inte räcker med att skriva nytt högviltsprov samt klara den praktiska delen av högviltet....?

Om jag fattar det rätt från tråden måste hon alltså skriva om grundprovet också. Måste hon dessutom göra om den praktiska kuldelen i grundprovet?

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste lite fel......men skulle ändå vara tacksam för ett klargörande vad som gäller för henne.

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret. Det är bara själva skjutningen kvar, så det är nog dags att pusha lite....

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det bara är det praktiska högviltprovet (äjgbanan) som återstår så räcker det med att hon gör det provet.

Om de ej har gjort teorin måse de göra om hela examen då, har en bekant som inte har gjort den delen och vi har prata om vad han måste göra för och få klass1!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om de ej har gjort teorin måse de göra om hela examen då, har en bekant som inte har gjort den delen och vi har prata om vad han måste göra för och få klass1!

Var det en fråga eller ett svar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och vad har de då avlagt för prov? Ring växeln och prata med min kollega Henrik Falk annars - han är ansvarig för jägarexamen hos oss.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han har bara hagel och teori grund, skall försöka skjuta upp kula grund så snart som möjligt. Men han gjorde ej högviltdelen, och för och då den idag måste han väl ta om allt? Eller hur fungerar det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...