Publicerat Oktober 14, 201114 yr Deltar i äljakten, inte med liv och lust, men det är trevligt att träffa jaktgrannarna, gå lite drev och sitta på pass en stund. Med grisens intåg på markerna, där vi skjuter gris under älgjakten, funderar jag på mitt skytte. Tycker inte banskjutning tillhör livets höjdpunkter men träningsskjuter pliktskyldigt inför säsongen på älgbanan. En händelse med gris i år är när vi driver av ett tätt sumpområde. Jag står på ett markpass med kanske 75 meters sikt. Ut kommer en ensam gris i full fart rakt mot mig. Försöker könsbestämma, men det är inte helt lätt rakt framifrån, försöker också få en uppfattning om det är fler grisar bakom. Grisen har full fart och kommer tillräckligt nära för att se att den har tydliga betar, så jag känner att jag kan skjuta, men nu är den på ett avstånd av kanske 10 meter och på väg rakt emot mig, harklar lite och den upptäcker mig och gör ett tvärt kast åt sida och fortsätter sedan i samma riktning och passerar mig på kanske 5 meter. Jag kan konstatera att mina timmar på älgskyttebanan inte hjälpte mig ett dugg i situationen. Förra året skjöt jag en liten tjur på runt 30 meters håll och min erfarenhet är att de flesta älgar som skjuts vid drev eller med hund skjuts på korta håll, i allafall här nere i Götaland där älgstammen är hyfsat tät och markerna inte är gigantiska. Inte heller på dessa håll ger älgbanan särskilt mycket. Funderar även på på rådjursjakten där det finns en risk att hagel förbjuds. Om man som jag tycker att jakt med hund är jaktens höjdpunkt så antar jag att snabbt, säkert kulskytte måste till på sikt? Jag funderar på att ha öppna riktmedel vid älg/grisjakten (förutom vid den långtråkiga delen av älgjakten där vi varje morgon sitter på egna marker på pass innan morgonsamlingen...), kanske en dubbelstudsare kan vara något? Men hur tränar jag då korthållsskytte med kulgevär? Samtliga skjutbanor där jag är medlem (ok, bara två...) har absoluta förbud att skjuta från andra platser än skjutstationen, dvs 80 meter på älgen och tavlorna är på 100 m. Några kloka tankar om detta? Är kanske helt snett ute?
Publicerat Oktober 14, 201114 yr Jag brukar åka på några kuljaktstigar i rent träningssyfte tycker de ger mer än älgbanan. Där e de olika mål på varierande avstånd från 10-120m.
Publicerat Oktober 14, 201114 yr Håller med dig Kallel! Ett annat problem med älgbanan är att den är inte särskilt verklighetsförankrad. Hur många är det som (läs borde inte) skjuter på en älg som kommer i full gallop på 80 - 100 meter?! Det är sällan en bra idé och framför allt den minst säkra formen att skjuta med kulvapen. Tycker verkligen att det behövs en ordentlig revidering i både jägarexamen och skyttekutymen. Man måste inte till varje pris skjuta bara för att det finns en liten liten chans att man träffar...
Publicerat Oktober 14, 201114 yr Lägg fram ett förslag (och jobba för det) till styrelsen (motsvarande) att ni planerar in några tillfällen per säsong när det är uttalad träning på kortare håll, tex skjutplats på halva avståndet och då använda gris/rådjur/rävfigurer på älgbanan. Kanske kan få till 1-2 tillfällen per månad när det övas på det sättet. Eller så lobbar du för att det ska byggas en 50 m bana godkänd för klass 1. Vi har en sån och det är många som nyttjar den, inte bara 22-skyttarna. Annars drar du ihop ett gäng polare och åker till Virå Bruk och www.jaktmarkerna.com. Kostar en smula men det är sjuuuukt bra träning, för allt det du frågar efter. Kuljaktstigar är också en bra träning på olika mål på olika avstånd.
Publicerat December 17, 201114 yr bildäck med platta i mitten eller en vajer mellan två träd med valfritt djur hängande och åkandes gör sig utmärkt som drivjaktsövning på hemmamarken. går även att montera tavlor på lådbilar o dylikt.