Publicerat Oktober 15, 201114 yr Blev utringd idag till jaktlaget, en älgkviga hade skjutits men stod inte att finna. ca 1 ½ timma efter skottet gått kom jag på plats och började spåra, inget blod på skottplatsen, ingen päls eller nånting överhuvudtaget, efter 10-15 meter var det några smådroppar med blod, spåret fortsatte med väldigt lite blod ner över ett krondike som jag inte kunde ta mig över. Jag fick gå runt via en spång 100 meter bort. Tillbaka på spåret som gick ca 75 meter längs diket och sedan ÖVER igen, försökte hitta någon annan passage men icke, tilbaka till spången och sedan på spåret igen, inte mycket blod alls. Snurrade runt omkring på en yta som en fotbollsplan och sedan över till grannmarken, efter kontakt med dem hamnade vi på ett hygge med en synlig bloddroppe, sedan måste älgen flugit iväg för trots 3 omtag kom vi inte längre, trots bra markspårförhållanden kunde jag inte hitta avtryck. Vid det laget hade vi spårat närmare 1,1km och 4 timmar. med mörkret annalkandes så bröt för dagen och får se om det blir fortsättning imorrn... kändes ruttet att man inte hitta kvigan! När ska man anse att man gjort allt man kunnat? hur bedömer man om djuret kanske inte är så allvarligt skadat? Ja ja, får se imorrn vad jaktledarna kommer fram till.
Publicerat Oktober 15, 201114 yr Älgar som inte är väldigt hårt påskjutna kan man egentligen inte spåra sig ifatt, det som gäller där är en väldigt envis och duktig ställare, försök få tag på en sådan.
Publicerat Oktober 15, 201114 yr Håller med, få tag på en ställare och gå på när det ljusnar. Lite blod innebär inte att älgen är lite skadad. I värsta fall är det en bukträff. Haft två sådana denna veckan den ena blödde en hel del den andra inte en droppe.
Publicerat Oktober 15, 201114 yr Lukta du på blod ? tänkte på vom? tycker du skall driva på med eftersök på denna älg!nu vet ju ni inte hur skadad älg är- men friskförklara (nej) Att bedömma älg som oskadd frågar du? den är ju träffad -blod.. sen att man misslyckas med eftersök händer.. även den bäste- Men ge inte upp! hoppas ni får tag i älgen i morron!
Publicerat Oktober 15, 201114 yr Glömde visst frågorna.. Man har gjort vad man kunnat när allla möjligheter är uttömda. Men blöder älgen så är den skadad det går inte komma ifrån. Har man släppt ståndhund och fått fast älgen så man kan komma in och studera den en lång stund och se att älgen inte är allvarligt skadad då kan man kanske anse att den klarar sig. Blir det toksken flera km och hunden sen avbryter så är det skitsvårt att ta upp eftersöket igen. Gäller ju att hitta var första löshunden bröt. Men hur som.. ni har hittat blod och då är de så att den ska avräknas från tilldelningen oavsett om den hittas eller ej. Surt är det när man misslyckas och är det dessutom det första skarpa eftersöket så vet jag mycket väl hur det känns...
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Författare Jahapp, blev ingen fortsättning. Gick tydligen inte att få tag på någon med ställande hund, samarbetsviljan mellan angränsande lag var inte heller imponerande... Har iaf sagt vad jag tycker och att jag står till förfogande, trist för dem att räkna av älgen men lägger man inte ner mer möda i en skadeskjutning så är det bara till å bita i det sura äpplet! Tråkigt att jag och hunden inte kunde göra mer... :-(
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Riktigt dåligt av jaktlaget man måste visa lite mer intresse för älgen! att det är surt för jaktlag? nej dom kan ju avräkna älgen- Söka en ny på licens,,eller helt enkelt frisk skriva älgen, köttvärdet på en älg ligger väl på 6-10000kr Frågade förut om du luktade på blod ? är det vom så kan den ligga i närhet av där du slutade ,,, 1.1km är lite för kort för ett eftersök ! //peter
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Författare Jaha, novis som jag är trodde jag att räkna av älgen bettyde att dom helt enkelt inte fick skjuta nån mer.. Jo jag luktade på blodet, kände ingenting som skulle kunna liknas vid maginnehåll iaf. Visst att spåret säkert var betydligt längre men när hunden inte hittar mer efter flera omtag och är relativt slut så kunde jag inte begära mer av hunden, tyckte hon gjorde en bra insats ändå som spårade mer eller mindre oavbrutet i 4 timmar, ser man till den sträckan jag och hunden gick var det nog jäkligt mycket längre än 1.1 km.... Tycker det är skämmigt för jaktlaget som väljer att inte visa mer intresse, men det får stå för dom! Hursom tyckte jag att det var lärorikt, nästa gång ska jag ha med mig mer vatten, annan bössa, mera snus och stövlar istället för kängor!
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Då jag blir utringd av tex ett jaktlag som behöver hjälp är jag noga med att det är jag som avgör när vi ska bryta. Anser jag att det finns minsta möjlighet att hitta älgen fortsätter vi, hela natten om det behövs. Jaktledaren i lagets uppgift är att stötta oss med tex ringa till jaktlag då vi kommer till gränser, transport om det behövs. Dom flesta köper detta annars får man stå på sig, här finns ju faktiskt inte bara en etisk aspekt utan även laglig!