Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

30-06

Featured Replies

Publicerat

sitter o funderar, delar upp jaktåret lite så man får koll på vilka delar man kan behöva täcka in :rolleyes:

våren och sommaren: övningsskytte samt jakt på räv = FMJ går bort. någon billigare blyspets så man kan mängdträna, vikt?

sensommaren: bockjakten dom få gångerna man inte vill ta den tunga bössan. kula som inte agerar varminteffekt men ändå inte är spec tung för enkel kulbana ut till max 250m.

hösten/vintern:älg,gris och rådjur samt annat smått och gott som kan komma framför mynningen. denna jakt är oftast inne i skogen så BC kvittar. tyngre flatnos känns ganska vettig. älgjakten bedrivs med ställande hund så gärna aningen mjukare, hellre mer köttförstöring än att öka den minimala risken för att råka träffa hunden.

pipan är 53cm lång på det aktuella vapnet.

Publicerat

Kolla Vapen&skytte.se de säljer Sierrakulor billigare än Vapex. ProHunter finns från 110Gr till 220 gr, de har väl de egenskaper du efterfrågar, jag har inte provat 110Gr men skjutit både älg och bäver med 220Gr. Det är mycket billiga kulor som gör jobbet, ganska mjuka enligt min erfarenhet men jag har så få vilt på meritlistan att det är nog inte så mycket att hänga upp sig i.

Vill du ha en jaktkula med bra BC för bockjakten så är Sierra GameKing eller Hornady SST klockrent, då tycker jag du ska hålla dig till den för både bock och älg, krångla inte till det med fler kulor än nödvändigt, i alla fall inte i början.

Publicerat
  • Författare

tackar för tipset. har handlat där förut men har aldrig tittat på priser för kal 30 men jäklar va billiga sierra de fanns där :)

olika kulor gör inte så mkt för egen del. rätt så van med det nu.

så spec bra BC behövs inte nämnvärt för min del då jakten på lite längre håll inte spec aktuellt med denna bössa då det finns bättre lämpade verktyg för detta :rolleyes:

eftersom pipan endast är 53cm lång så vill jag gärna ha en kula och laddning som gör att man slipper elda för kråkorna

( nu är inte 53cm pipan skriven i sten men troligen så )

Publicerat

Trettifjollsex på g alltså? :D

Sent from my MK16i using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

ser inte bättre ut tyvärr

Publicerat
  • Författare

vilken kul/krut kombo ger den absolut värsta tänkbara rekyl i en 1640 med 53cm pipa?

söker nu den värsta tänkbara som ligger på rätt sida riskgränsen för vapnet o skytten.

Publicerat

Långsamt krut + tung kula är ett tämligen säkert kort. :)

Publicerat

Rekylupplevelsen är såklart subjektiv, men en 180Gr kula med maxdos URP bakom tycker jag var mycket otrevligare än 220Gr med MRP.

Publicerat
  • Författare

då får vi undersöka den saken när det finns vapen hemma för ett sådant test.

rekylen borde väl upplevas obekvämare om man har en högt monterad kikare? :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

vissa kulvarianter numer onödiga då andra vapen är på ingång för dessa uppgifter :rolleyes:

dock en fråga angående nedladdning av patroner.

går det att hamna runt 550-700m/sec

jo jag vet att det är ett väldigt stort steg mellan hastigheterna jag angett. tänkte mest dra dom för att ge ett ca på vart jag vill hamna.

vill inte gå subsonic men inte ha maxhastighet heller.

vilket krut samt fyllnadsmaterial är de man ska använda?

mvh/M

Publicerat

vissa kulvarianter numer onödiga då andra vapen är på ingång för dessa uppgifter :rolleyes:

dock en fråga angående nedladdning av patroner.

går det att hamna runt 550-700m/sec

jo jag vet att det är ett väldigt stort steg mellan hastigheterna jag angett. tänkte mest dra dom för att ge ett ca på vart jag vill hamna.

vill inte gå subsonic men inte ha maxhastighet heller.

vilket krut samt fyllnadsmaterial är de man ska använda?

mvh/M

I Normas laddata listas laddningar med 53gr MRP och 48,4gr URP bakom en 220gr Hornady RN vilket ska ge v0 på 709 resp 706 m/s. :)

Enklast möjliga slöladdning, vanligt krut och ingen fyllnad. :)

Publicerat
  • Författare

tänkte lite slöare. hoppas få någon kula i viktområdet ca130-180gr i dom hastigheterna.

gärna i det lägre området oxå. 700 är väl absolut max jag vill ha för sån laddning.

125gr Sierra HPFN Pro Hunter hade varit optimal med en 550-600m/sec om de nu hade funkat.

Publicerat

Skaffa Trailboss = problemet löst. Hör med Robban ;)

Publicerat
  • Författare

får nog ta o införskaffa sånt smidigt krut. bössan är inte hemma ännu på minst 2 månader. troligen 3 månader så inte direkt JÄTTE akut :rolleyes: jävla väntetider på licenser <_<