Publicerat Oktober 16, 201114 yr Hej! funderar att investera i en dämpare! Men frågan är vad man ska köpa för nåt? Tips och förslag motages gärna, om för och nackdelar. Mvh Togga
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Jag kan bara rekommendera RCC dämpare Denna har jag och jag är grymt nöjd http://www.rccab.se/home/content.asp?page=19 Ser egentligen inga nackdelar bara fördelar. Bara att beställa
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Togga, vilken kaliber skall dämparen användas till? Hur mycket skjuter du per år med den aktuella bössan? Hur mycket skjuts det på t ex älgbana? Vilken typ av jakt bedriver du? Henrik
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Författare Hej! Det är en 6,5x55AI sporter modell som ska anvädas till vakjakt och lite skytte på bana. Så vikten spelar ingen större roll.Har kollat lite på Rcc och Stalon dämpare. Mvh Togga
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Om låg vikt inte har högsta prioritet och bössan skall användas på banan så skulle jag utan tvekan rekommendera en ASE Utra dämpare. RCC dämparna är konstruerade i aluminium vilket innebär låg vikt men också kort livslängd. Henrik
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Om låg vikt inte har högsta prioritet och bössan skall användas på banan så skulle jag utan tvekan rekommendera en ASE Utra dämpare. RCC dämparna är konstruerade i aluminium vilket innebär låg vikt men också kort livslängd. Henrik Detta påstående ser jag ofta på olika forum, men har någon av er verkligen skjutit slut på en dämpare? Eller är det bara något som alla säger. Har pratat med flera tillverkare som gör alu dämpare som kan bevisa med dämpare som skruvats isär efter upp emot över 10.000smällar som inte visar på någon större slitage. Tycker själv iaf att 10.000 smällar räcker rätt långt.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Janne, jag har vet flera alu dämpare som har slitits ut, Atec x2, en tillhörig Mike, RCC en hel dröse, läs 4-5 st, att en alu dämp skulle ha klarat 10 000 skott tror jag faktiskt inte på, inte utan allvarliga erosionskador o med påtaligt påverkad funktion till dämpning, eller låt mig säga så här, tills jag ser det, så tvivlar jag. Är du helt säker på den uppgiften? Jag ha för handen på Skrivbordet en A-Tec TMM4, den skall enligt säljaren enbart gått 20 skott, men redan den har lite erosion på den första baffeln. /Christian
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Det är uppgifter jag fått från olika tillverkare, dämparna dom undersökt har gått från ca 7000-över 10.000smällar. Jag vet att det finns vissa ultra lätta alu dämpare som slitits väldigt mycket, men det är ju lätt att förstå då man såklart har sparat in på material för att få ner vikten. Sen att det alltid blir en del erosions skador på en aludämpare går ju inte komma ifrån, men ofta får man det låta som att dom inte går att skjuta på bana då dom slits så förbaskat snabbt är ju att ta i något. Jag har tex skjutit flera tusen smällar med min alu dämpare, andvänt den till 6,5x55 och 6xc, och den håller än och ger full god dämpning. Jag hävdar absolut inte att ståldämpare inte skulle hålla bättre, utan ville bara att man tänker på att det ofta uppfättas som att det inte går att välja en aludämpare om man ska göra nått annat än skjuta max 100 jakt skott per år.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr När jag köpte min första dämpare rekommenderade Roger på RCC att man skulle ventilera ut krutgaserna så fort som möjligt ur systemet då de inte är bra för dämpare. Ergo: ha slutstycket öppet och blås igenom pipan direkt efter en serie skott så förlänger du livslängden på dämparen.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr När jag köpte min första dämpare rekommenderade Roger på RCC att man skulle ventilera ut krutgaserna så fort som möjligt ur systemet då de inte är bra för dämpare. Ergo: ha slutstycket öppet och blås igenom pipan direkt efter en serie skott så förlänger du livslängden på dämparen. Absolut, detta gäller alla dämpare, speciellt aludämpare, gaserna är riktigt frätande och bör blåsas ur när man skjutit klart samt så bör man inte förvara dämparen monterat på vapnet när man inte andvänder vapnet. /janne
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Det är uppgifter jag fått från olika tillverkare, dämparna dom undersökt har gått från ca 7000-över 10.000smällar. Är detta något som sagt i förbifarten eller är det rent utav ett garantiåtagande! Den aludämptillverkare som garanterar mig minst 7000 skott kommer omedelbart att få mig som kund Som Chris var inne på så har jag knäckt en aludämp,antal skott inte verifierat,någonstans mellan 3000-5000st vilket går ruskigt fort om man är en flitig skytt. Hur fort det går beror såklart på flera orsaker men upprepade varmskjutningar och användandet av miragekådis påskyndar processen avsevärt. Mina dämpare måste klara detta så tills jag får en garanti på en aludämp så får det bli ståldämp. /Mike
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Janne, detta är inget klander, men jag har med de erfarenheter jag har av alu dämpare svårt att tro på 7-10 000 skott utan påverkan, nåväl när du insisterar så tänker inte jag vara tyken. Men två saker är helt klara, skjuter man dämpen varm, så klarar sig bättre än deras alu motsvarigheter,regelmässigt har de flesta dämp första baffeln eller alla bafflar i stål även om höljet på den samma är i alu. Nästa sak är den att det är oerhört svårt, paradoxalt nog att "höra" när en dämpare inte längre dämpar på samma sätt som tidigare, det är inget som går från helt till trasigt, utan sker långsamt o efterhand. Som för att sammanbringa vad vi talar om här och verkligheten har A-tec valt att ta fram en hybrid dämp med stål i för att få dem mer hållbara, det bästa av två världar enligt tillverkaren. Nåja det viktiga i detta är nog att komma ihåg att man bör göra ett medvetet val för att få, vad ie de egenskaper man söker efter. Skillnaden mellan min A-tec och min ASE-Utra är tydlig och valet bakom dem också. /Christian
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Dom dämparna som dom tillverkarna har fått in för utvärdering har vad jag förstår varit utlånade till aktiva skyttar för att just kunna utvärderas. Dämparvård har stor inverkan på livslängden. Jag skulle aldrig gå och påstå att aludämpare håller lika bra som ståldämpare, det vore att ljuga sig blå. Det finns tillverkare som faktiskt ger 2års garanti på sina ljuddämpare i aluminium. På 2 år hinner man skjuta mycket om man är lika skadad som många med mig är och trivs på banan.Så den garantin kanske man kunde prova genom att skjuta sisådär 7000smällar. Helt klart måste man välja dämpare efter andvändningsområde, om man ska skjuta banskytte, tävla i fält och gillar överlag att smälla iväg en 50-100 smällar vid varje besök på banan regelbundet varje vecka så ska man absolut välja en kvalitetsdämpare i stål. Men oftast så köper många en dämpare för att jaga, kanske skjuta på banan nån gång och det tar för en sådan skytt oftast åratal att lyckas skjuta ett par tusen skott, att då "skrämma" upp denna skytt med att om du skjuter på banan så kommer din dämpare att vara slut direkt är enligt mig överdrivet. Nu menar jag inte denna tråd utan har bara sett denna tendens när det disskuteras ljuddämpare och därför kände jag att man kunde disskutera detta lite. Själv har jag flera dämpare som andvänds på olika bössor med olika andvändningsområden, men den dämpare jag skjutit mest med är en aludämpare som inte visar skrämmande slitage trots HÅRD andvändning där dämparkondom alltid andvänts och dämparen har varmskjutits otaliga gånger. detta handlar altså inte om att säga att tex du Christian har fel, utan bara att aludämp inte är uteslutet bara för att man skjuter annat än bara jaktskott med dom.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Såg precis att VMAC ger 5 års garanti på sina nya dämpare, vilket borde vara tillräckligt med tid för panga 7000 skott, hur bra garantin är och vad det gäller framgår inte. VMAC
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Aludämpare kan ju tillverkas på olika sätt. I delar eller frästa ur ett stycke alu, sedan placerad i ett rör. Har de olika tillverkningsmetoderna olika hållbarhet? (Roger på RCC nämnde det när jag hämtade min nya T45 där tidigare idag,han fräser ur hela alu-stycken vilket han ansåg hålla bättre)
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Beror på hur mycket du vill det ska dämpa kör med stalon wisper magnum till 9,3x62 och den tar bort det skarpaste av smälln och det värsta av rekylen Men då har en i laget en till 30-06an som heter poff tech den ska visst användas mycket av tävlings skyttar och tycker att den dämpar nått så mycket hemsk är den bästa dämparen jag prov skjutit på länge men kan ju inte säga att den är den bästa dämparen men jag tyckte då den var betydligt bättre än stalon i att dämpa ljudet iallafall enda riktiga nackdelen med poff techen är väll tyngden