Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så åkte man ner igen i skorna igen...

Featured Replies

Publicerat

Fick samtal om påskjuten älg när jag stod och slaktade idag.

Ska vara två älgar som påskjutits på två olika ställen.

Va där på en timme, satte tåget på löpan på tjuren o det bar iväg.

Hittade en bloddroppe de va allt.

När jag så tyckte hon hade löpan inpräntad så kopplade jag loss... har ju vant mig vid att det sättet fungerar bra denna veckan..

Hon går iväg men så snurrar hon och det blir upptag och fast direkt en 2-300m fram.

Fan va bra hon är tänkte jag...

Jag ställer ut killen som är med så går jag in i rätt vind.

Verkar stå i kanten på en åker... hm...

Kommer närmare och tiken är i ett slånbärsbuskage.. kan en älg stå där inne ??

Så hör jag det jag inte ville höra.. en frustning och det går loss, ut kommer en stor svart gris...

H-vete oxå... tar nån timme innan jag lyckas köra ifatt och ta henne, körde nästan på idioten i början men då stannade hon inte.

1,2 mil senare så kommer suggan över en inäga och passerar framfrör bilen i ett grindhål då lyckas jag få stopp på kräket..

Sen försöker vi ta om språret men det blIr bara skit, suggan tog en sväng extra i marken där vi spårat fram + att det stöttes en gris till.

Spåra älgen med min jycken va totalt meningslöst...

Hon va helt knäpp..

Sen började jag jobbet vid 18 så det va bara till att bryta och åka hem.

Vet inte vad som sker nu men jag sa att jag har tid i morgon o göra ett fösök till om de inte fått tag på någon annan innan dess.

Den andra påskjutna han jag inte ens titta på...

Vet inte vad som händer nu..

Känns surt så in i h-vete...:angry:

Publicerat

I bland skiner solen :rolleyes: sen kommer regnet! :unsure:

:unsure:

Publicerat

Nog fan är det surt ibland, men har man bestämt sig så har man, tåget var säker på gris!

Publicerat

Beklagar broder, vet hur det känns. Man klurar ut 10 svåra eländiga eftersök mot alla odds, och sen tappar man ett till synse lätt, konstiga är att man surar 10 fallt mer över det misslyckade än man gläds åt dom 10 omöjliga som man löste. :wacko:

Det är kanske det som driver en.....

Man har ju mött en och annan som i åratal glädjs över ett enda lyckat eftersök och efter varje efterkommande misslyckande återkopplar till det lyckade :unsure:

Men det är bara bita ihop och ge sig ut igen i mörker och regn för att dom 2 timmar som är kvar på natten när man hemkommit grubbla sig gråhårig fram till veckarklockan ringer :lol:

Publicerat
  • Författare

Lagt en del timmar där idag oxå..

Iallafall lyckats reda ut varför hundj-vlen hittade gris...

Hon har kommit på älglöpan och passerat hagtornsbusken på 50 m i "rätt" vind där har hon fått kroppsvittring/vind av grisen och då kunde hon inte låta bli..

Jag hittade en droppe blod till en 600m från skottplats, som det verkar har älgen rundat sjön i söder.

.

Sökt av stort område med löshund idag och när så tiden rann ut så fick grållen tag på en älg som skulle kunna vara rätt.

Den gick loss omgående och efter en 200m hoppade den i sjön, grållen hatar vatten så det blev stopp där för hunden.

Samtliga vi 3 som va med hade tider att passa, vi bröt och de skulle ringa in en annan hundförare men någonstans klickade det.

Jag va j-vligt sen så frun mötte upp lätt förbannad...i ett vägskäl med ett par mackor o andra kläder. Bössan lämnade jag hos en polare som bor där vi va.

När jag så är på väg tillbaka från karlskrona, ringer jag upp dem så har de inte fått tag på den andre hundföraren, jag säger då att jag kan testa igen, är ju ändå där nere och ska hämta bössan.

Så i sista skjutljuset så knallar jag längs sjön med tiken i koppel och försöker hitta vart älgen gått upp.

Hittar inget och Blackie markerar inget direkt. Släpper henne lös och hon går hela sjökanten upp till ett dike där en passare står.

Han har hört gris bakom sig men tiken vänder där och kommer tillbaka innan hon fick vittring på dem.

Fortsätta hela vägen runt sjön kändes helt plötsligt inte som nån bra ide...

Tiken söker iallafall av en del o snurar runt men hittar inget, enda gången det hettade till va när hon sprang in i ett elstaket..

Älgen skulle kunna vinkalt i sjön och simmat norrut men fan vet va den tog vägen.. jag tror dock att den valt att gå ur sjön i norra änden även om det inte va mer än 80-100m bred rakt över där den gått i.

Om man tänker sig att den nu är bukad.. och det va rätt älg grållen hittade då borde den fan stå direkt i upptaget såhär över ett dyng efteråt.

Inte tokrusa direkt i upptaget och ner i sjön.

Men nu ger jag upp iallafall. :(

Publicerat

Hmm, Karlskrona.. mao troligen blekinge bo.. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Hmm, Karlskrona.. mao troligen blekinge bo.. :rolleyes:

Nä inte är jag Blekingebo. Dottern går däremot på gymnasium där nere, utvecklingssamtal som jag va tvungen å gå på tydligen.. totalt meningslöst... om de vore nått problem så kan jag förstå sånt men nu när allt va ok o toppen så ser jag ingen som helst anledning till att jag skulle va med på det... :angry:

Jag är Småläning, tack o lov ;)

Publicerat
Så åkte man ner igen i skorna igen...
Hmm, Karlskrona.. mao troligen blekinge bo..

Det där måste väl rubriceras som att sparka på någon som redan ligger ned... ;):lol:

Publicerat

Lagt en del timmar där idag oxå..

Iallafall lyckats reda ut varför hundj-vlen hittade gris...

Hon har kommit på älglöpan och passerat hagtornsbusken på 50 m i "rätt" vind där har hon fått kroppsvittring/vind av grisen och då kunde hon inte låta bli..

Jag hittade en droppe blod till en 600m från skottplats, som det verkar har älgen rundat sjön i söder.

.

Sökt av stort område med löshund idag och när så tiden rann ut så fick grållen tag på en älg som skulle kunna vara rätt.

Den gick loss omgående och efter en 200m hoppade den i sjön, grållen hatar vatten så det blev stopp där för hunden.

Samtliga vi 3 som va med hade tider att passa, vi bröt och de skulle ringa in en annan hundförare men någonstans klickade det.

Jag va j-vligt sen så frun mötte upp lätt förbannad...i ett vägskäl med ett par mackor o andra kläder. Bössan lämnade jag hos en polare som bor där vi va.

När jag så är på väg tillbaka från karlskrona, ringer jag upp dem så har de inte fått tag på den andre hundföraren, jag säger då att jag kan testa igen, är ju ändå där nere och ska hämta bössan.

Så i sista skjutljuset så knallar jag längs sjön med tiken i koppel och försöker hitta vart älgen gått upp.

Hittar inget och Blackie markerar inget direkt. Släpper henne lös och hon går hela sjökanten upp till ett dike där en passare står.

Han har hört gris bakom sig men tiken vänder där och kommer tillbaka innan hon fick vittring på dem.

Fortsätta hela vägen runt sjön kändes helt plötsligt inte som nån bra ide...

Tiken söker iallafall av en del o snurar runt men hittar inget, enda gången det hettade till va när hon sprang in i ett elstaket..

Älgen skulle kunna vinkalt i sjön och simmat norrut men fan vet va den tog vägen.. jag tror dock att den valt att gå ur sjön i norra änden även om det inte va mer än 80-100m bred rakt över där den gått i.

Om man tänker sig att den nu är bukad.. och det va rätt älg grållen hittade då borde den fan stå direkt i upptaget såhär över ett dyng efteråt.

Inte tokrusa direkt i upptaget och ner i sjön.

Men nu ger jag upp iallafall. :(

Det jag gillar med dig NS är att du inte bara accepterar en skum utkomst, där skulle jag säga att du skiljer dig från 99% av jägarna och också majoriteten av E-söksjägarna faktiskt. För vissa är faktorn tid ändå, för andra bristande moral och dom är fler än vad vi vill tillstå tyvärr när mörkret och kylan kommer.

Hunden är ju primärt präglad på gris, om jag vore dig så skulle jag förr komplettera ditt stall med en knorr än en Wachtel då tiken verkar vara en duktig spårare. OK, med en wachtel är man inte helt naken nånstans och jaktmarkerna står på kö. Men en generalist är nog egentligen inte din grej med det intresset och kompetensen du odlat.

En liten vass och tjockskallig gråhundstik tror jag skulle vara hand för handske. ;)

Publicerat
  • Författare

Det jag gillar med dig NS är att du inte bara accepterar en skum utkomst, där skulle jag säga att du skiljer dig från 99% av jägarna och också majoriteten av E-söksjägarna faktiskt. För vissa är faktorn tid ändå, för andra bristande moral och dom är fler än vad vi vill tillstå tyvärr när mörkret och kylan kommer.

Hunden är ju primärt präglad på gris, om jag vore dig så skulle jag förr komplettera ditt stall med en knorr än en Wachtel då tiken verkar vara en duktig spårare. OK, med en wachtel är man inte helt naken nånstans och jaktmarkerna står på kö. Men en generalist är nog egentligen inte din grej med det intresset och kompetensen du odlat.

En liten vass och tjockskallig gråhundstik tror jag skulle vara hand för handske. ;)

Visst är det så.. men jag har många i min bekantskapskrets som har älghundar.. tyvärr denna gång så va det j-vligt struligt och få tag på nån som kunde med kort varsel...

En i frankfurt en på väg till malmö en slutkörd hund osv, osv.

En gammel wachtel har jag men hon är långt ifrån lika säker spårare som den svarte.

Håller på funderar och letar ytterligare en hund och det lutar åt att importera en wachtel av rätt virke... jag behöver en "skrotjaktshund" efter den gamle.

Polaren i egna laget har två karelare men barnpass osv ställde till det. sen är hans gamle säkra jycke trebent..

Känns som jag har under "normala" tillfällen tillgång till älghundar så sett.

Vi kunde gått på idag oxå, hade två älghundsförare som kunde ställa upp när det ljusnar men det påskjutande laget har nog gett upp redan i Söndags..

Det är väl mer jag som har svårt för att ge mig...:blush:

Grållen igår är helt klart j-vligt bra men tyvärr inte badglad... vilket många älghundar lider av va jag upplevt. Antar att det inte är så kul att blöta ner pälsen o inte torka på flera dar...

Det var inte mitt lag eller nån jag jagar med som skjutit, jag va bara inringd kan nog inte gärna fortsätta och mala på hela veckan på andras marker heller...

Publicerat

Visst är det så.. men jag har många i min bekantskapskrets som har älghundar.. tyvärr denna gång så va det j-vligt struligt och få tag på nån som kunde med kort varsel...

En i frankfurt en på väg till malmö en slutkörd hund osv, osv.

En gammel wachtel har jag men hon är långt ifrån lika säker spårare som den svarte.

Håller på funderar och letar ytterligare en hund och det lutar åt att importera en wachtel av rätt virke... jag behöver en "skrotjaktshund" efter den gamle.

Polaren i egna laget har två karelare men barnpass osv ställde till det. sen är hans gamle säkra jycke trebent..

Känns som jag har under "normala" tillfällen tillgång till älghundar så sett.

Vi kunde gått på idag oxå, hade två älghundsförare som kunde ställa upp när det ljusnar men det påskjutande laget har nog gett upp redan i Söndags..

Det är väl mer jag som har svårt för att ge mig...:blush:

Grållen igår är helt klart j-vligt bra men tyvärr inte badglad... vilket många älghundar lider av va jag upplevt. Antar att det inte är så kul att blöta ner pälsen o inte torka på flera dar...

Det var inte mitt lag eller nån jag jagar med som skjutit, jag va bara inringd kan nog inte gärna fortsätta och mala på hela veckan på andras marker heller...

Jo vatten är spetsens stora akileshäl, håller själv på att bygger broar över stordikena i sjömarken då min vägrar simma :blush: Iofs också till gagn för den som går med hunden men det är fan så fort dom lär sig var broarna finns.

Publicerat

Nä inte är jag Blekingebo. Dottern går däremot på gymnasium där nere, utvecklingssamtal som jag va tvungen å gå på tydligen.. totalt meningslöst... om de vore nått problem så kan jag förstå sånt men nu när allt va ok o toppen så ser jag ingen som helst anledning till att jag skulle va med på det... :angry:

Jag är Småläning, tack o lov ;)

Jo jag med, men blivit inflyttad Bleking pga arbetet. :unsure:

Det där måste väl rubriceras som att sparka på någon som redan ligger ned... ;):lol:

Vet jag inte om det är när man är uppvuxen i Växjö med omnejd, och enbart hållt till i Blekinge den senaste 2/7 av sitt liv. :rolleyes:

Publicerat

Kanske har något i bakfickan åt dig där, själv kan jag inte ha något i skogen som jag springer ifrån ;)

Publicerat

Kanske har något i bakfickan åt dig där, själv kan jag inte ha något i skogen som jag springer ifrån ;)

He-he, en gråhund har iaf försprång till skillnad från en laika ;)