Publicerat Oktober 17, 201114 yr ..Jag såg två lodjur i helgen (från bil) men blev lite brydd av hur små dom var! Med reservation för att man uppfattar fel i snabba situationer så uppfattade jag att dom var ungefär lika höga som en räv och ginningsvis 5-6 kg tunga. Verkar det rimligt för årsungar vid den här tiden? Jag har bara sett lo ett fåtal gånger och har därför ingen "vana" i att bedöma dom men känslan var alltså att de var väldigt små. Någon med mer erfareneht och kunskap här på forumet som vet hur stora årsungar är så här års? Att det verkligen var lo är jag säker på -jag är mer fundersam över om min storleksbedömning kan ha missat! Tacksam för svar /K
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Lodjurshonorna stöter bort sina ungar (fjolingar) under våren. Ungarna (kullsyskonen) kan sedan hänga ihop långt in på hösten. Jag tror dock inte det är fjolingar du sett eftersom de skall vara väl utväxta vid det här laget. Ett fullvuxet lo är betydligt mycket större än den observationen du själv gjort, en hanne kan nå en mankhöjd uppemot 60cm ( dvs stor avvikelse mot en räv). Förmodlingen är det årsungar du sett och mamma bör inte ha varit långt bort Edit : Inget spår du provade Helmer på ?
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Författare Jag tror absolut att det var årsungar. Situationen var sådan (slank över vägen) att honan säkert var strax före utan att jag hann se henne. Tyvärr var det inte läge att kolla med hunden -sent på kvällen med ungarna i baksätet. Dessutom på någon mark miltals från hemskiftet .