Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny sauer 202 classic

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jägarexamen är klar, licensen ankommen och bössan (.308) hämtad :D Kul! Jag håller på att göra break-in och har några blandade nybörjarfrågor:

1. Slutstycket är ganska infettat från fabrik. Kan jag låta det va eller ska jag göra rent och sen ha lite vapenolja på istället?

2. Jag tänkte köpa anatomiska djurmål för att öva träffområden. Typ vildsvin. Är de där direct hit på Walter Borg bra?

3. Hur mycket spridning ungefär kan man förvänta sig av geväret naturligt? Jag har övningsammo från Torsbo, remington.

4. Vad gör man rent bronsborsten (använd t krutlösare) och nylonborsten (använd t kopparlösare) med?

Längtar till nästa pass på skjutbanan!!

/G

Publicerat

Kul med en ny bössa!

Jag skulle nog försöka göra rent den så gott det går, framförallt pipan.

Min lilla erfarenhet med nya bössor är att de inte brukar skjuta fullt ut förrän efter ett antal skott. Så bli inte besviken om den sprider i början. En 202 ska ju kunna prestera och det nog inte bössan som är begränsningen.. ;)

Remington UMC är väl inte känd för att vara en tätskjutande övningsplugg direkt, snarare tvärt om... Köp några andra sorter också, för att testa vilken som skjuter bäst. Sen är ju nästa steg att kolla vilken fabriksjaktammo som går bra i bössan, om du inte laddar själv dvs.

Lägg gärna in lite bilder efter hand..

mvh/Må

Publicerat

Jag ska dra dom få erfarenheter jag har.

Gillar min 202a skarpt. Jag skjuter sämre än bössan är allt jag kan säga om precisionen.

Brukar också köra med Remingtons övningsammo men ska nog kolla om jag inte hittar något annat att stoppa i. Senast på banan fick jag lite märkliga träffbilder (som i och för sig kan ha andra orsaker) så jag behöver börja utesluta lite grejor.

Precis som ovanstående talare säger; Hitta rätt ammo både för övning och jakt så vågar jag nästan svära på att du inte blir besviken. Jag har relativt nyligen hängt på en ljuddämpare också och inte blev det otrevligare av det.

Kör med 308 precis som du förresten.

Lycka till och hoppas att du kommer att trivas med skjutjärnet ^_^

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare

Kul att höra att ni är nöjda! Själv är jag väldigt nöjd även om jag inte har något att jämföra med.

Ska testa med lika olika ammo men först ska jag göra en ordentlig break-in.. Förstod dock inte innan att det skulle ta tre timmar att skjuta 6 skott;)