Publicerat Oktober 17, 201114 yr Hej alla forumstomtar! Då har jag stött på mitt första vapenproblem sen jag tog jägarexamen. Inköpte för ett tag sedan en beg Sako 75 Finnlight med Leupold VX II på Optilock i problemkalibern .243win. Har nu varit ute och luftat den på skjutbanan och kan inte i min själ få den att skjuta bra, den sprider något enormt med Norma FMJ och minsta skruv på kikarsiktet kan resultera i att träffbilden kan flytta sig 10 tals centimeter på tavlan (150m) Upptäckte dock vid senaste skjutbanebesöket att pipan inte ligger fritt hela vägen in till lådan utan den ligger an mot förstocken ca 5 - 6 cm. Har rådfrågat lite jaktfolk i min närhet och fått alla möjliga svar: "du måste handladda den ammunitionen" , "pipa om", "slipa ner stocken", "använd inte benstöd", "byt till 6,5x55" osv. Så vad tror ni? Är det så illa att jag har köpt grisen i säcken (jag mitt gröthuvve provskjöt ju aldrig den innan inköpet ) eller kan det gå att rädda? Kan även inlägga att min vana att skruva vapen enbart sträcker sig till dem bössorna man var tilldelad av pappa Kungen
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Det kan inte vara kikarn som spökar? Nu vet jag inte vad "minsta skruv på siktet" innebär, men Leupold brukar väl ha 1/4 MOA som justering. Och ett "klick" på 150 meter borde inte resultera i 10 cm.. Har du möjlighet att testa en annan kikare, kan du i alla fall utesluta en möjlig felkälla. /Må
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Författare Den tanken har slagit mig också, har en Leupold VX I på min Tikka som gör ett bra jobb, så ska ev testa den nästa gång jag är upp på banan.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Börja med att slipa ur pipkanalen så pipan ligger fri innan du gör andra större ingrepp. Visst kan det vara fel på kikare eller fästen men innan du har en friliggande pipa ska du nog låta bli att mixtra för mycket. //
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Kolla efter sprickor i kolven, eventuellt får du slipa ur och plastbädda. Men börja som Skuris säger...
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Finnlight har väl en syntetstock och en relativt tunn och lätt pipa. Då tror även jag att spöket finns i anliggningen mellan stock och pipa. Skjuter du med benstöd så kan det hända saker om/när plasten trycks hårdare mot pipan. Testa därför, som nämndes tidigare, att slipa bort plasten som ligger an mot stålet. Att bädda en plastkolv kan vara nog så knöligt, så börja med friläggningen. Då kan du även passa på att kolla om systemet ligger bra i stocken, alltså utan spänningar. /mv. Danne
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Har du Optilock baser och ringar? Är dessa dragna ordentligt? Utan att vara expert i ämnet så tenderar detta problemet oftast härstamma från ringarna och kikaren snarare än åtliggande pipa och andra kaliberrelaterade problem...
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Finnlight har väl en syntetstock och en relativt tunn och lätt pipa. Då tror även jag att spöket finns i anliggningen mellan stock och pipa. Skjuter du med benstöd så kan det hända saker om/när plasten trycks hårdare mot pipan. Testa därför, som nämndes tidigare, att slipa bort plasten som ligger an mot stålet. Att bädda en plastkolv kan vara nog så knöligt, så börja med friläggningen. Då kan du även passa på att kolla om systemet ligger bra i stocken, alltså utan spänningar. /mv. Danne Helt riktigt, glömde bort att det är finnlighten som är i syntet. Det går ju göra dvs plastbädda, men lämpligt mellansteg och ett bra adhesiv.
Publicerat Oktober 18, 201114 yr Författare Hej! Tack allihopa för svar och tankar, blir nog till att köpa mig lite sandpapper och slipa plast och testa. Ska även kolla över fästena på kikaren ordentligt. mvh//Mogge!
Publicerat Oktober 18, 201114 yr Ingen direkt sammstämmighet här i råden, jag hade kört den enklare vägen, efter att ha kontrollerat allt och monterat ett sikte som jag vet fungerar så hade jag bytt ammo, 243:or är inte kända för att vara utan en viss lynnighet i ammovalet, samt en total rengörning av pipan, Int Mats här inne vet att berätta om hur man gör. OM en 243:a köpt begagnad inte skjuter och den är köpt i butik hade jag omgående hävt köpet men det är jag, hade nog iofs inte heller köpt en 243:a beg utan provskjutning/rengörning, det går att knäcka en 243 pipa på mindre än 300 skott om man anstränger sig, bara att skjuta den oerhört varm och med hårda laddningar. Här kan man läsa lite om pip slitage Så mina tankar går mot det lätt förbjudna i att pipan är kass men det är klart att säkert vet man ju inte och insikten får man genom att rengöra och prova med kvalitetsammo. /Christian
Publicerat Oktober 18, 201114 yr När jag skjuter med min .308 Finnlight så känner jag hur pipan vibrerar i skottet.. tror den rör sig en hel del så förutsatt att kikarsiktet friats från skuld så frilägg pipan. Sen testa annan plugg! Mvh!
Publicerat Oktober 18, 201114 yr Frilägg pipan!! Min Clasic 90, i 6,5x55 spred som ett hagelgevär med jaktmatch (200x150 mm), men höll ihop med jakt ammunitionen. Men efter friläggning av pipan så drog jag ihop träffbilden med jaktmatch till 25 mm (med ett stänkskott), jakt ammunitionen går ännu bättre. Tilläggas bör att det inte var väldigt tajt i pipkanalen. Förstocken trängde inte mer än att man fick lirka förbi ett papper dom första 2 cm, sen gick det lättare. Nu går pappret förbi väldigt lätt, och det skiljer inte i träffbild, med eller utan benstöden!
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Författare Dåså har man putsat lite på stocken så pipan ligger fritt, dessutom upptäcktes det att skruvarna som håller ihop hela härligheten satt löst (generalfel att man inte kollade detta på en gång )så skruvade åt dessa ordentligt. Var upp på 80m vallen idag och resultatet talade sitt tydliga språk. Träffbilderna var helt ok, börjar nu misstänka att det är lite skit bakom siktet då jag inte är van så lätta vapen i mitt skytte. Ska ut på 150m vallen på fredag om vädret tillåter. Tack allihopa för eran hjälp!