Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken modell är detta

Featured Replies

Publicerat

har fått ärva en Carl-Gustav 6,5x55 men kan för allt i världen inte hitta vilken modell det är. Står bara Carl-gustav som modell på licensen, så hoppas nu någon klok människa här på forumet kan hjälpa mig.

Har tyvärr inga bättre bilder men hoppas dessa funkar.

post-9730-0-99778700-1318873399_thumb.jp

post-9730-0-81156200-1318873453_thumb.jp

post-9730-0-50948800-1318873499_thumb.jp

Publicerat

är det en ombyggd m/96??

Publicerat

Kom igen nu husqvarnanördar, det finns minst tio pers här på forumet som skulle se vad det är för bössa om dom så bara såg bilden svischa förbi i 100km/h!

Publicerat

Det bör vara en ombyggd 96:a men längst bak på slutstycket ser den lite skum ut så jag kan ha fel <_<

Säkringen ser även den lite skum ut..

Publicerat

Ser nästan ut som en kopia av min Huskvarna Nitro. Har samma ombyggda säkring oxå..

Publicerat

Skulle säga att det definitivt är en ombyggd 96:a och högst sannolikt en "umesäkring" med bibehållet orginaltryck. Slutstycksmuttern är avfräst efter att flaggan avlägsnats.

//J

Publicerat

Skulle säga att det definitivt säga att det är en ombyggd 96:a och högst sannolikt en "umesäkring" med bibehållet orginaltryck. Slutstycksmuttern är avfräst efter att flaggan avlägsnats.

//J

Bingo.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Tackar för hjälpen, nu till nästa fråga:

är det lönt att lägga pengar på den för att få den till skjutbart skick för mig? kolven är åt he...te för kort och har dessutom en rejäl spricka i sig. Hur är det sedan med precision och dylikt har läst en del om att dem inte klarar modern ammo i vissa fall.

Publicerat

Personligen så skulle jag inte lägga ut något på den, trots att jag är en stor m/96 älskare.

Den har vissa svagheter när det gäller modern ammunition, som har ett högre tryck än vad den är bygd för. Men det bör funka med fabriksammunition om man är noga med att hålla pipan ren!

Precisionsmässigt så kan dom där bössorna gå riktigt bra, tycker mig se tecken på att det är en före detta kron-bössa.

Det är synd och skam att slutstycket blivit söndermisshandlat på bössan, det finns dom som hade gjort ett snyggare jobb!