Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
swecul

30-30 licenserad som klass 2 frågor

Recommended Posts

swecul

Hej!

Har försökt reda ut lite vad som gäller för en 30-30 bössa som man skulle kunna använda för klass 1 vilt och eftersök på detsamma.

På min licens står det klass 2.

Naturvårdsverket säger att det måste stå klass 1 på licensen för att få jaga klass 1 vilt på den, och att detta ska ske genom att en vapenhandlare

ger skriftligt intyg om att amunitionen uppfyller klass 1 kraven ( Hornady Leverevolution ) till polisen som får ge ut en ny licens.

Är det så att jag måste ha en ny licens?

Hur funkar det vid eftersök, för avlivning av skadat vilt så ska det ju ( enligt NV ) vara ok med klass 2 vapen på klass 1 vilt.

Men vid ett eftersök där viltet kanske inte ligger utan är liggande utan är det uppstår en mer "jaktligt situation" får man även använda klass 2 där?

Det handlar ju i båda fallen om att så snabbt som möjligt förkorta djurets lidande men i olika situationer.

Mr Fiberclass

Hej!

Detta är en gråzon utan helt klara svar. På gamla licenser där klassen är inskriven (antar du har en gul lapp) kan man hävda att det är ett villkor för licensen och därmed måste du söka ny om du vill klassificera om bössan. Problemet är bara att det inte är bössan utan ammunitionen som enligt nuvarande regler är klassificerade. Om du tillhandahåller fabriksdata från Hornady eller data på dina handladdningar i ditt vapen som klarar klass 1 så får du jaga klass 1 med vapnet och då kan du få klassa om bössan. Intyg från handlare är knappast nödvändigt men kan vara bra om inte handläggaren är läskunnig. Har du klass 1-kompetens? I annat fall kan du inte få licens för klass 1 såklart. Du får avliva ett djur du råkar hitta med vadsomhelst. Om du ska jaga "söka efter ett skadat vilt) ska du använda ditt vanliga jaktvapen. Om du kan motivera varför det behövs så kan du få använda andra vapen än annars godkända sådana, men riskerar åtal för jaktbrott. Om du har ett klass 1 vapen tillgängligt finns ingen anledning att gå och hämta ett klass 2.

Mvh

Ola

swecul

Hej!

Detta är en gråzon utan helt klara svar. På gamla licenser där klassen är inskriven (antar du har en gul lapp) kan man hävda att det är ett villkor för licensen och därmed måste du söka ny om du vill klassificera om bössan. Problemet är bara att det inte är bössan utan ammunitionen som enligt nuvarande regler är klassificerade. Om du tillhandahåller fabriksdata från Hornady eller data på dina handladdningar i ditt vapen som klarar klass 1 så får du jaga klass 1 med vapnet och då kan du få klassa om bössan. Intyg från handlare är knappast nödvändigt men kan vara bra om inte handläggaren är läskunnig. Har du klass 1-kompetens? I annat fall kan du inte få licens för klass 1 såklart. Du får avliva ett djur du råkar hitta med vadsomhelst. Om du ska jaga "söka efter ett skadat vilt) ska du använda ditt vanliga jaktvapen. Om du kan motivera varför det behövs så kan du få använda andra vapen än annars godkända sådana, men riskerar åtal för jaktbrott. Om du har ett klass 1 vapen tillgängligt finns ingen anledning att gå och hämta ett klass 2.

Mvh

Ola

Tjena, jag har en helt ny licens och behörighet för klass 1.

Om jag då ska söka om licensen så säger naturvårdsverket att jag ska bifoga data om amunitionen i ansökan till polisen, när jag ringer polisen säger dem att jag ska skicka data om ammon till naturvårdsverket så att dem kan ändra i sin klassifieringslista... annars kommer dem inte godkänna licensen som klass 1... lite moment 22.

Mr Fiberclass

Om man läser lagstiftningen så är det tillverkaren (handladdaren) som ansvarar för klassifiveringen av ammunitionen. Du har således att styrka inför polisen vilken klass ditt vapen har. NVV lista är en EXEMPEL-lista. Polisen har fel och är skyldiga att fatta ett beslut.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...