Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på dämpare som primärt bygger bakåt

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Måste skaffa dämpare på min 9,3x62 då den smäller förjäkligt och det är inte bra för mina hundöron som inte sällan står framför pipan. Har kort pipa på min Heym (50cm) och det vill jag i möjligaste mån behålla. Det här med dämpare är en djungel, på 308an har jag en V-mac och den är ju jäkligt effektiv men också klumpig. Hittar jag bara en dämpare som bygger bakåt och inte är klumpig är jag inte så priskänslig. Länka gärna.

Har någon en vettig lösning på hur behålla dom öppna med dämpare är det också intressant, har sett nån AK47 lösning men frågan är om man får acceptera att man torskar dom öppna?

Tack på förhand.

Publicerat

Hej,

Måste skaffa dämpare på min 9,3x62 då den smäller förjäkligt och det är inte bra för mina hundöron som inte sällan står framför pipan. Har kort pipa på min Heym (50cm) och det vill jag i möjligaste mån behålla. Det här med dämpare är en djungel, på 308an har jag en V-mac och den är ju jäkligt effektiv men också klumpig. Hittar jag bara en dämpare som bygger bakåt och inte är klumpig är jag inte så priskänslig. Länka gärna.

Har någon en vettig lösning på hur behålla dom öppna med dämpare är det också intressant, har sett nån AK47 lösning men frågan är om man får acceptera att man torskar dom öppna?

Tack på förhand.

En sån här kanske.

Hausken Kompakt

Hausken Kompakt är en kort dämpare som bygger 67mm från mynningen och 88mm bakåt över pipan.

Total längd: 155mm

Bakkammare: 88mm

Vikt: 273gram

Mvh.

Publicerat

Höga öppna är vad jag vet enda alternativet om man vill använda dem med dämparen på. Kolla dämparens diameter och se vad som krävs.

Skulle jag köra med öppna skulle jag nog välja en RCC F40 frontmonterad dämpare, men det är endast min smak, den bygger nog väl mycket framåt för din smak.

Publicerat

Inte för att det bidrar enormt mycket i sak,

men jag kollade upp många märken på marknaden, Hausken förefaller vara den kortaste/lättaste dämpen utöver SAI Carbon Hunter och den tillverkas tydligen inte längre,

andra märken kan vara i närheten när det gäller format/prestanda men de slår inte Hausken, inte den jag tittade på, ie alla lite större märken inkl RCC.

Angående öppna riktmedlen så är det väl BB:s pang, i 9,3 som har varit vägledande, med andra ord det går att lösa högre öppna riktmedel än vad man tror inledningsvis.

/Christian

Publicerat

Stalon Compact har ju möjligheten att från fabrik få främre öppna riktmedlet monterat på dämpare, vilket då såklart innebär höga riktmedel bak.

Men den dämparen förlänger ju 14cm så den är väl inte nått som du egentligen är ute efter.

Någon annan som bygger lite framåt än Hausken dämparen som redan nämts vet jag inte om, Jaki har sin Classic som förlänger 10cm.

Publicerat

Att jag valde Hausken kompakt berodde på att den är dämparen som förlänger pipan minst & är relativt lätt.

Jag är nöjd med min hittills

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.023457,16.641599

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Får du för dig att RCC är din melodi så har jag eventuellt en T41 gängad i M14x1 som har blivit över som har gått mindre än 300 smäll...

Bössbytardjävulen drabbade mig och den nya dämparen är en ståldämpare som skall tåla mängdskytte :blush:

Anser att kött är en mer än gångbar valuta! :wub:

Publicerat

Angående öppna riktmedlen så är det väl BB:s pang, i 9,3 som har varit vägledande, med andra ord det går att lösa högre öppna riktmedel än vad man tror inledningsvis.

Jo, min pang uppfyller MKJs kravspec. Kan visa vid tillfälle.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
  • Författare

Tack för input alla, skall följa upp lite i lugn och ro och återkomma :)

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Det här med piplängd, kan man räkna att dämparens förlängning till viss del kan tjänstgöra som pipa beträffande förbränning?

Publicerat

Det här med piplängd, kan man räkna att dämparens förlängning till viss del kan tjänstgöra som pipa beträffande förbränning?

Nej inte så att farten ökar men mynningsflamman minskar dämparen