Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tikka t3, hjälp?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan, jag köpte förra året en tikka t3 battue lite med ett 56 sikte och bortmonterat battue-sikte. Funkade fint, men i år nu så har jag blivit hundförare (delvis) och skulle då vilja ha ett mer efektivt sikte i trånga lägen.

warne QD snabbfästen ska jag beställa, men att sedan montera på battue-siktet då man ska gå i skogen och sedan ta av de när man står på pass, oftast under samma dag, blir ju jobbigt med den tid det tar. Så undrar helt enkelt om man ska fixa ett annat slags typ av öppna riktmedel eller ska man betälla två par warne QD fästen och köpa ett ainpoint?

Vad är billigast och vad är enklast?

Publicerat

Måste fråga då om du hade tänkt ha 56:an på när du sitter på pass ?

Jag har en Leupold VX I, 2-7x33 med Warne QR mellanhöga fästen, och det får plats utan att behöva demontera battuesiktet.

Ser ut så här:

DSC_0032.jpg

DSC_0028.jpg

Jag går med hund mest, men sitter på pass ibland, och när jag går med hund så har jag primärt de öppna som förstaval, och sätter dit optiken vid behov, och på pass är det optiken som gäller hela tiden, har ej heller någon träffbildsförändring vid av & på montage av optiken.

Att skruva av & på battuesiktet på det viset du beskriver låter krångligt, och frågan är vad som händer med träffbilden ?

Mitt förslag är då att du funderar på en annan kikare som du får dit utan att behöva demontera battuesiktet, och en 2-7x33 klarar alla skott mot älg från ett pass, om du inte nu jagar i Lappland.. ^_^

Publicerat
  • Författare

Vad har du för modell på dina fästen? alltså low, medium eller haig?

Om man nu skulle ha ett par Warne qd haig, passar då ett 50mm optik eller 42 eller liknande?

Publicerat

Vad har du för modell på dina fästen? alltså low, medium eller haig?

Om man nu skulle ha ett par Warne qd haig, passar då ett 50mm optik eller 42 eller liknande?

Det är medium.

Du måste nog ha höga om du ska få dit större optik, man ser ju på bilderna hur lite det är kvar mellan skenan och kikaren.