Publicerat Oktober 18, 201114 yr Tjena Undrar lite om det är någon som har koll på om det har någon negativ betydelse om man använder tryckimpregnerat virke i rävfällor??? Jag tror inte det någon större risk för att de skulle fungera sämre men jaktkompisar är mer tveksamma. Vad tror ni??? De skulle ju liksom hålla så mkt längre med tryckt virke.......
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Tjena Undrar lite om det är någon som har koll på om det har någon negativ betydelse om man använder tryckimpregnerat virke i rävfällor??? Jag tror inte det någon större risk för att de skulle fungera sämre men jaktkompisar är mer tveksamma. Vad tror ni??? De skulle ju liksom hålla så mkt längre med tryckt virke....... Detta är endast vad jag har hört men från vettig källa! Om du bygger en Värmländsk tunnelfälla i icke impregnerat virke så fångar den dåligt första året och blir sedan bättre efterhand, om du istället bygger i impregnerat virke får du vänta ytterligare en säsong innan fällan blir effektiv. Informationen kommer från en säljare av impregnerade fällor som såg det positiva i att ha en fälla som håller ett helt jägarliv kontra en längre inkörningstid. Själv byggde jag min i vanligt virke men ganska grovt för vem vill vänta ytterligare ett år på resultat
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Författare Tja om man nu kan ha en fälla som kan hålla många fler år så väljer jag nog den * Det blir förmodligen ett bygge av 28X120 trallgolv som kommer att spontas i grannens Logosol hyvel. Bilder kommer att skickas senare då bygget har blivit klart
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Min värmländska tunnelfälla har jag byggt i vanligt virke förutom reglarna under golvet som är i tryckimpregnerat (är ju oftast där träet får markkontakt som det murknar först). Har ett plåttak över för att förlänga livslängden på fällan. Kom ihåg att täcka golvet i fällan så att det ser ut som backen utanför fällan, tog inte en räv i min innan jag gjorde det.
Publicerat December 15, 201114 yr Idag satt en rävhona i min tunnelfälla hemmavid! Den hade lurats in av en död höna och lite Hawbaker Redfox smörja! Skabbangripen men vid gott hull, jag tycker ju att det gått lite trögt med fångsten även om några Grävlingar trillat dit tidigare i Sommar så Jamt din ide låter inte dum !! det får jag nog prova
Publicerat Januari 19, 201214 yr Författare Tjena på er alla Skulle ju lagt ut bilder men hmm det har ju inte blivit av som ni märkt.... Kan meddela att i söndags så slog fällan igen med en mård besökare Räven har varit framme och tittat men inte gått in ännu. Får väl se om den oxå flyttar in snart