Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ungtiken på sitt första eftersök...

Featured Replies

Publicerat

Ca 45 min efter att hundarna släpps på marken så smäller det hos en passare. En av lagets hundar hade med sig en ko och kalv förbi passaren, som sköt två smällar på kalven.

Ingen kalv låg på skottplatsen och passaren markerade stället. Jaktledaren ropade upp mig och jag bröt min runda och åkte med tiken till passet.

Väl framme, så var skottplatsen 50m längre bort än angivet. Kunde inte finna varken hår eller blod på platsen. Kalven hade kommit gående och skjutgluggen var max 2m bred. Avståndet mätte jag till 150m från passet. Passaren är ovan jägare och skytt.

Första skottet lossades när kalven gick i öppningen, andra smällen kom när kalven var i sken en bit längre bort. Min direkta tanke är att om han funnit på så är det ett vomskott. Den andra smällen bedömde jag ha låg sannolikhet för träff.

Ko och kalv följs åt åtminstonde så länge passaren ser dom. Hunden håller i, och ca 800-1000m senare släpper han. I samma riktning fast ca 600m längre bort ser en annan passare en ko passera med god fart.

Tiken var måttligt intresserad av spåret, men vi lullade efter i spåret. Det gick väldigt sakta(jämfört med de blodspår som hon gått) så jag hade mycket tid att söka blod mm. Båda djuren följs fortfarande åt.

Efter en stunds spårande så blir tiken ivrig och nära nog rycker linan ur mina händer. Hon får upp en rejäl fart och jag får problem att brotta mig fram i ungskogen. Jag tar beslutet att släppa henne. Hon drar iväg ca 500m i en halvcirkel och börjar skälla. Det blir till ett stånd som ryckvis går sakta undan. Hundkarlen vars hund tog upp djuren i början är närmast, så han går på ståndet. Tyvär så flyttar det på sig med jämna mellanrum så det tar tid innan han kan komma in. Till slut så är han inne och ser tiken men lyckas inte se älgen innan det går lös. Han går iaf dit det stod senast och konstaterar på spåren att hon har skällt ett stort djur..... Fel älg alltså :(

Tiken som har jobbat över en timme kanske två, är helt slut.(Dagen innan så hade hon ätit något olämpligt på skogen. Hon hade kräkts hela natten och inte kunnat behålla någon mat, knappt vatten ens... Hon såg rätt pigg ut på morgonen men energin räckte väl inte till mer än så.)

Under tiden så är första hunden lös i området utan att hålla sig till någon särskild plats eller i förföljande. Han brukar inte släppa iväg skadat vilt annars.....

Jag tar med mig tiken tillbaks till skottplatsen och söker av närområdet igen. Fortfarande hittar jag inget blod och tiken markerar inget. Inte heller den lösa hunden som nu gjort oss sällskap visar något intresse.

Jag kollar med den 3:e hundföraren om han vill testa på spåret.(Den tiken har också tränat på blodspår, fast mindre än vad min tik har gjort.)

Så han kommer dit tillsammans med jaktledaren. Dom gör samma spårrunda som min tik gjorde med det undantaget att när dom kommer dit jag släppte min tik så tar den nya tiken en lite annan väg än vad min tik gjorde. Men även hon hamnar i början där min tik hade ståndet. Dom hittar inte heller något blod eller annat som kan tyda på träff.

Vi tar alla 3 hundar och söker av områdena kring några tjärnar som finns i närheten i den riktning passaren såg ekipaget sprang åt. Även där kammar vi noll.

På så vis så har en hel dag gått åt till att eftersöka en kalv som blev påskjuten första timmen.

Dagen efter så gick jag med tiken lös i samma område. Resultatlöst. Dock ser jag vid en väg ca 1,5km från skottplatsen i riktningen där hunden varit efter och passare sett kon, ko och kalv spår över vägen. Hittar även legor och tramp i området inte långt från vägen. Inget tecken på att något av dom djuren skulle vara skadade.

Jag får väl vara glad åt det fina ståndet som blev iaf....

Publicerat

En liten fundering som slog mig...

Ovan skytt och ovan jägare.

Hunden intresserad av och skäller på vuxet djur.

Det kan inte va så att det inte va ko o kalv utan tex ko och kviga varav den minsta påskjutits ?

Fast det är klart det syns ju på spåren så sett.

Publicerat
  • Författare

En liten fundering som slog mig...

Ovan skytt och ovan jägare.

Hunden intresserad av och skäller på vuxet djur.

Det kan inte va så att det inte va ko o kalv utan tex ko och kviga varav den minsta påskjutits ?

Fast det är klart det syns ju på spåren så sett.

Tanken väcktes även hos mig för en stund... Men det fans tydliga kalvspår i den nattfrysta mossan. Delar av mossan drogs med ner runt spåret på dom färska. De äldre spår som fanns var utan nedrag av mossa.

Om stort skulle blivit påskjuten så torde det vara kon. Men om det blivit något hål så borde någon av hundarna varit mer intresserad av spåret. Löshunden har inte tidigare släppt om det blivit hål på det han är efter.