Publicerat Oktober 20, 201114 yr Hej, Ska höra om ni har lite tips till mig angående min jämthundstik. Det är så här att hon är nu 2 år gammal och har jagat med mig nu sen förra hösten. mitt problem med henne är att hon fortfarande inte "aktivt" letar älg när vi kommer till skogs. Hon är bara runt mig (50-150 m) men om hon skulle känna vittring av älg så far hon direkt och skäller. Följer inte efter så länge om de skenar men skäller bra om det står still. Har skjutit 3 älgar på stånd för hon men det är ändå som hon inte fattar att hon ska hitta dom när vi är i skogen. Jag tar det så lugnt jag bara kan för att hon ska kunna söka ut men det hjälper inte. Vad ska jag göra? Problemet är att jag måste gå med hunden tills hon får vittring och det börjar bli ganska enerverande. Någon som haft samma situation? Alla tips uppskattas mycket.
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Hej, Ska höra om ni har lite tips till mig angående min jämthundstik. Det är så här att hon är nu 2 år gammal och har jagat med mig nu sen förra hösten. mitt problem med henne är att hon fortfarande inte "aktivt" letar älg när vi kommer till skogs. Hon är bara runt mig (50-150 m) men om hon skulle känna vittring av älg så far hon direkt och skäller. Följer inte efter så länge om de skenar men skäller bra om det står still. Har skjutit 3 älgar på stånd för hon men det är ändå som hon inte fattar att hon ska hitta dom när vi är i skogen. Jag tar det så lugnt jag bara kan för att hon ska kunna söka ut men det hjälper inte. Vad ska jag göra? Problemet är att jag måste gå med hunden tills hon får vittring och det börjar bli ganska enerverande. Någon som haft samma situation? Alla tips uppskattas mycket. ta en bok o sätt dig på en stubbe nån timme o va tråkig så kan jag tänka mig att hon börjar göra vidare svängar vartefter
Publicerat Oktober 20, 201114 yr ta en bok o sätt dig på en stubbe nån timme o va tråkig så kan jag tänka mig att hon börjar göra vidare svängar vartefter Stöttar detta förslag, se till att ha det tråkigt så kommer hunden snart att också tycka det är tråkigt.
Publicerat Oktober 20, 201114 yr ta en bok o sätt dig på en stubbe nån timme o va tråkig så kan jag tänka mig att hon börjar göra vidare svängar vartefter Jag tror absolut att detta innebär att hunden söker ut lite längre -kanske efter lite frustrerande väntan. Det som då är viktigt är att det lönar sig för henne och att hon verkligen hittar nåt. Jag skulle försöka se till att sätta mig så att chansen att hon hittar älg är så stor som möjligt. Det kan vara att sätta sig i närheten av älgar du sett eller nära de säkraste platser du vet.
Publicerat Oktober 20, 201114 yr ta en bok o sätt dig på en stubbe nån timme o va tråkig så kan jag tänka mig att hon börjar göra vidare svängar vartefter Hoppas det funkar för dig med det. Provade det med tysken jag hade men hon vägrade söka ut.
Publicerat Oktober 20, 201114 yr ta en bok o sätt dig på en stubbe nån timme o va tråkig så kan jag tänka mig att hon börjar göra vidare svängar vartefter Hoppas det funkar för dig, den äldre hunden jag har lägger sig bredvid och vilar tills jag behagar att kliva upp och börjar gå, spelar ingen roll om jag sitter två timmar, så söker han inte före husse börjar gå igen. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Jag tror tyvärr det är svårt att påverka söket speciellt om hunden är vuxen. Tycker att söket verkar sitta mest i hundens gener visst går det att påverka en del men finns det inte i hunden så blir det nog svårt.
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Författare Tack för svaren. Skulle nog misstänka att min bara tar det lugnt, hon är så bekväm av sig att hon nog skulle nog mer gilla att bara ligga och "softa" tills jag rör på mig. Värt ett försök dock!. Gjorde det när hon var mindre men JAG vart ganska less efter att bara sitta efter ca 2 timmar. Ska göra det igen fast då dryga ut tiden ordentligt. Men, om nu hunden far på en bra runda, ska jag då gå vidare en bit och sätta mig igen eller hur ska jag göra?? Tack.
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Pröva bokmetoden, på min jycke gick det inte. Stannar jag så kommer han och till slut så sover han. Problemet som jag ser det är att det är svårt att sitte nära älgar och få jycken att pillra sig i väg att hitta dem. Känner min något så går han ut och söker, känner han inget blir det att vara med husse. I mitt fall är det nog tyvärr jag själv som sabbat söket, gått åt helvete för mkt utan resultat så att jag numera verkar ha befäst det icke önskvärda beteendet nu. Får hoppas det blir bättre om jag får skjuta för honom men jag är mer och mer inställd på att jag har en sällskapshund.
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Sitter i detta nu med en bok i handen på en stubbe i skogen. Har suttit bara i 30 min och varit tråkig men min hund (7 mån jämte) bara ligger bredvid och myser.... Man blir riktigt frustrera och just nu vill man bara lägga ut hundfan på Blocket. Vet att han bara är 7 månader och bara valp men man vill ju få igång sin hund. Fick tippset att låta hunden vara med när man bygger torn. Ska testa detta med.
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Något som kanske kan hjälpa... Spåra älg i lina i någon eller några km för att sedan släppa hunden lös i spåret. Släpp även om du märker att ni börjar komma ikapp älgen. Försök att vara nära ett ev upptag så du ser hur hunden jobbar med älgen. Är den orädd och väldigt "på" så vänta tills nästa år med att släppa. Hunden har inte fysik och mognad att parrera en älg på nära håll. Det kan räcka med en smäll av älg i tidig ålder, för att unghunden blir "älgrädd". Jobbar hunden försiktigt och med viss marginal så är det bara att fortsätta släppa. Edit: Till Jigge....
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Prova att gå igen, jag har släppt mitt lilla mongo (7 mån) fyra gånger och när hon tittar på mig går jag saaaakta men så fort hon är upptagen med annat stannar jag. Och det har blivit bättre och bättre för varje slapp. Inga underverk men små framsteg.
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Tackar för alla bra förslag. Hur ofta är ni ute med era unghundar i skogen? Jag mäktar med högst tre turer i veckan. Går i tankarna att fånga en grävling eller släppa hunden i grishägn, detta för att öka jaktlusten. Är detta helt fel tänkt av mig?
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Tackar för alla bra förslag. Hur ofta är ni ute med era unghundar i skogen? Jag mäktar med högst tre turer i veckan. Går i tankarna att fånga en grävling eller släppa hunden i grishägn, detta för att öka jaktlusten. Är detta helt fel tänkt av mig? Spara det till nästa år.... 7 månader är lite väl ungt. Finns hundar som är försiktiga och funkar till jakt redan då men.... Grävling och gris kan vara rätt brutala och motoriken funkar inte som den ska på en så ung hund. Jämför med en tonåring som på kort tid skjuter i höjden. Dom blir ju lite tafatta och "sprattliga".
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Som sagt, hägn och grejer är nog ingen bra idé. Jag släpper min i syfte att ge henne skogsvana, så jag går i områden som är tämligen viltfattiga.