Publicerat Oktober 21, 201114 yr Kommer till våren att införskaffa mitt första kulvapen. Min tanke är att det skulle passa med en begagnad 6.5x55 för att få ett mångsidigt vapen med bra kulbana och inte minst billig övningsammunition. Kommer förmodligen att användas mest till Toppfågel,Rådjur,Bäver och Älg. Har redan nu börjat hålla ögonen öppna efter Begagnade kvalitetsikten. Vilken max förstoring bör man minst välja för Toppfågel på långa håll. Vilken min förstoring bör man ha till tex drevjakt på Älg. 3-9 ? 3-12 ? 2,5-10 ? 4-16 ? Råd synpunkter och tips önskas på bästa kompromissen.
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Toppfågel ska jag inte yttra mig om för där har jag noll erfarenhet. Gällande Älgjakt så är nog bra om du kan beskriva marken du jagar på lite mer. Trånga pass med drivande hund ställer andra krav än öppen mark med ställande osv. Finns de som pangar älg på 200 meter och de som kör aimpoint utan någon som helst förstoring bland tät granskog. Själv kör jag 3-7X men är å andra sidan inte bekväm i att skjuta på extrema avstånd
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Författare Toppfågel ska jag inte yttra mig om för där har jag noll erfarenhet. Gällande Älgjakt så är nog bra om du kan beskriva marken du jagar på lite mer. Trånga pass med drivande hund ställer andra krav än öppen mark med ställande osv. Finns de som pangar älg på 150 meter och de som kör aimpoint utan någon som helst förstoring bland tät granskog. Håller på med jägarexsamen nu så jag ännu inte med i något lag så det får bli gästjakter till en början. Men om vi säger 20-80m för Älg på dom markerna jag har kontakter. Känns som man inte vill köpa på sig en för stor minförstoring, samtidigt vill man ha en hyfsad hög max förstoring då det finns med toppfågel i markerna.
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Jag tycker att du ska köpa ett zeiss 1,5-6 det tycker jag fungerar bra
Publicerat Oktober 21, 201114 yr eftersom du skriver att det mestadels kommer att bli älgjakt så räcker det med ett 1,5-6, älgen är stor. men eftersom du också små småningom kommer att vilja skjuta både rådjur och fågel med bössan så kan det komma att bli lite håll. köp ett 2,5-10x56 (alt x50) så har du ett sikte som fixar all jakt du bedriver och kommer att bedriva.
Publicerat Oktober 21, 201114 yr 3-9x40 vore mitt val eftersom den sorten finns det en uppsjö av på begagnatmarknaden så kvaliteten borde kunna bli ok även för en hyggligt billig slant. Jag har själv använt det i många år till allt det som du pratar om (utom toppfågel)och skulle tro att det är både lagom stort och lagom litet. Att jag bytt till x50 nu beror på skymmningsvärdet vid vakjakt men om du inte ska jaga så då behöver du det inte.
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Finns ett beg. Bushnell Elite6500 2,5-16x42 på Blocket för 4000:- (orkar inte länka) mer allround får man leta efter! Jag har ett med 50glugg och är nöjd, bra kvalitet!
Publicerat Oktober 22, 201114 yr För normal älgjakt håller även jag 1,5 som perfekt som minsta förstoring, och jag vill inte ha mer än 2,5. För länge sedan satte jag under en kort period en 4-12 kikare på min då enda klass 1:a, och det funkade inte alls på täta skogspass. 2,5-10 är en kompromiss som täcker in allt, men är i mina ögon varken optimalt för drevjakt eller typ toppfågeljakt. Men kanske aningen bättre för det senare än det förra. Två kikare med möjlighet att byta mellan är därmed bättre, eller varför inte två bössor... man kan inte få allt med en bössa och en kikare, men det är en mångsidig start på en första bössa. (Och så skulle jag välja .308 Win.)
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Min röst går även den till 2,5-10. Har själv varit nöjd med den förstoringen.
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Kommer till våren att införskaffa mitt första kulvapen. Min tanke är att det skulle passa med en begagnad 6.5x55 för att få ett mångsidigt vapen med bra kulbana och inte minst billig övningsammunition. Kommer förmodligen att användas mest till Toppfågel,Rådjur,Bäver och Älg. Har redan nu börjat hålla ögonen öppna efter Begagnade kvalitetsikten. Vilken max förstoring bör man minst välja för Toppfågel på långa håll. Vilken min förstoring bör man ha till tex drevjakt på Älg. 3-9 ? 3-12 ? 2,5-10 ? 4-16 ? Råd synpunkter och tips önskas på bästa kompromissen. Jag har ganska mkt erfarenhet när de gäller toppfågel. Kör nu med ett redfield 6-18 och fungerer bra! Har skjutit orre upp till 230 m, men nu vet jag inte vilka håll du har som maxgräns? men ett 4-12 eller 4-16 lär du nästan ha