Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälja viltkött till restaurang?

Featured Replies

Publicerat

Läste det här på Viltmat.se: http://www.viltmat.nu/kop_salj/tips/jaegare_sa_haer_mycket_vilt_far_du_saelja

Därefter gick jag in på:

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/jagarens_leveranser_av_sma_mangder_vilt.pdf

Ganska mycket läsning och referenser till den ena och den andra EU-artiklen och jag har inte orkat kolla alla korsreferenser. Dock har jag läst igenom vägledningen som jag har länkat till.

Om jag förstår det rätt får jag alltså sälja x antal vilt (flådda eller oflådda) till tex. den lokala ICA-handlaren eller restaurangen förutsatt att dessa uppfyller vissa krav samt att antalet vilt är begränsat till de enheter som nämns i vägledningen.

Någon som är av en annan uppfattning?

Mvh. Fitzo

Publicerat

Det beror väl väldigt mycket på vad X är och vad "vissa krav" betyder?

Men jag trodde allt som man inte säljer till privatperson (i liten skala) skulle passera viltslakteri/besiktning... Men jag kan ju ha missuppfattat regelverket, och det är för mycket fredag för att jag ska leta runt efter referenser... Än så länge har jag inte fullt i frysen, så det är inte aktuellt...

Publicerat

Fitzo, du har helt rätt. Som enskild jägare eller jaktlag får du utan veterinär besiktning sälja ett mindre antal avhudat och styckat vilt och ett större antal ej avhudat vilt. För att kunna ta emot ej avhudat vilt måste mottagande anläggning vara godkänd för det (dvs godkänd för avhudning och hantering av rått kött inom samma lokal, oftast kommunal livsmedelstillsyn för det godkännandet). "X" är angivet väldigt specifikt i SLV's vägledning som det länkas till ovan. Bara att läsa innantill. "X" varierar med typ av vilt, tex får man leverera fler rådjur än älg. Den specificerade mängden avhudat och evt styckat kött kan du som enskild jägare sälja till vem eller vilken inrättning som helst, tex lokal livsmedelshandlare, restaurang edyl. Du får naturligtvis också sälja köttet själv till privatpersoner. För att ge en hum om mängder tror jag (direkt ut minnet) att "X" för avhudat vilt är 1st vuxen älg, eller 2st älgkalvar, eller en 'rejäl mängd' rådjur (nåt 20-tal har jag för mig). Men som sagt, det är noga angivet i SLV's vägledning.

Observera att vildsvin och björn i nuläget fortfarande måste passera en godkänd vilthanteringsanläggning (pga att trikinprovtagningen måste göras av veterinär om köttet skall säljas på allmänna marknaden). Dock är det lättnader på vildsvinssidan på G, SLV håller på att utreda hur det kan fixas enklare för att underlätta att få ut vildsvinskött på marknaden.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Fitzo, du har helt rätt. Som enskild jägare eller jaktlag får du utan veterinär besiktning sälja ett mindre antal avhudat och styckat vilt och ett större antal ej avhudat vilt. För att kunna ta emot ej avhudat vilt måste mottagande anläggning vara godkänd för det (dvs godkänd för avhudning och hantering av rått kött inom samma lokal, oftast kommunal livsmedelstillsyn för det godkännandet). "X" är angivet väldigt specifikt i SLV's vägledning som det länkas till ovan. Bara att läsa innantill. "X" varierar med typ av vilt, tex får man leverera fler rådjur än älg. Den specificerade mängden avhudat och evt styckat kött kan du som enskild jägare sälja till vem eller vilken inrättning som helst, tex lokal livsmedelshandlare, restaurang edyl. Du får naturligtvis också sälja köttet själv till privatpersoner. För att ge en hum om mängder tror jag (direkt ut minnet) att "X" för avhudat vilt är 1st vuxen älg, eller 2st älgkalvar, eller en 'rejäl mängd' rådjur (nåt 20-tal har jag för mig). Men som sagt, det är noga angivet i SLV's vägledning.

Observera att vildsvin och björn i nuläget fortfarande måste passera en godkänd vilthanteringsanläggning (pga att trikinprovtagningen måste göras av veterinär om köttet skall säljas på allmänna marknaden). Dock är det lättnader på vildsvinssidan på G, SLV håller på att utreda hur det kan fixas enklare för att underlätta att få ut vildsvinskött på marknaden.

Jo, jag läste som sagt igenom vägledningarna från livsmedelsverket och skrev X i ren lathet.

Man får sälja 25 enheter per år. 1 vuxen älg är en enhet (kalv kommer jag inte ihåg) och ett rådjur är 0,1 enhet. Detta gör som den vakna inser att om du nu befinner dig i någonform av sjukt rådjurseldorado där folk blir nedtrampade av horder av rådjur varje dag och man dessutom har tid att avverka dom i relativt hög takt faktiskt kan sälja 250 rådjur per år :blink:

Det tycker jag är en ganska stor hög med rådjur för att betecknas som "ett mindre antal". Harar har jag för mig rörde sig om 10000 per år. :P

Så ligger det tydligen till i alla fall. Lite trevligt att det i alla fall finns möjlighet att man kan beckna nåt eller ett par djur till den lokala restaurangen om dom nu har lust att kränga nånting, utan att det ska till ett evinnerligt krångel.

Mvh. Fitzman

Publicerat

Ganska mycket läsning och referenser till den ena och den andra EU-artiklen och jag har inte orkat kolla alla korsreferenser. Dock har jag läst igenom vägledningen som jag har länkat till.

Jag jobbar på slakteri, och min chef driver även ett företag till med charktillverkning och styckning. De köper in viltkött. Nu vet jag inte exakt men de har i alla fall massor av rådjurssadlar i frysen då jag för en stund sen förmedlade det till min kusin som är krögare.

Frågade då chefen om han visste vart de kom ifrån, men det hae han ingen aning om han köpte sadlarna från de jägare som hade att sälja.

Minns inte heller vilka vilt som inte gick att köpa hur som helst. Vildsvin och björn tror jag då de måste trikintestas.

Min kusin då som är krögare och har en framgångsrik krog i stockholm har vilt på menyn, han har ett gäng jägare (och fiskare) som levererar till honom, obesiktat.

• 1 month later...
Publicerat

Vi hade en diskussion om detta på jobbet i lördags -jobbar i färskvarudisk- men hur och vida viltköttet vi säljer är besiktigat på samma sätt som annat kött.

Jag hävdar att så är fallet medans en kollega med lång erfarenhet menade att gammal slaktarkutym gjorde skillnad på viltkött och tamdjurskött pga. den varierande kontrollen dessa två emellan.

Nu läser jag i Jägarens nya kokbok, av Torsten Mörner bla.,: "Besiktningstvång gäller i dagsläget (2005) för alla hägnade hjortar och vildsvin, samt för vilda älgar, vildsvin och björnar."

Jag uppfattar detta som gällande för viltkött i kommersiell bemärkelse, vid slakt för husbehov gäller inte detta eller när älgkött "överlämnas till enskild konsument för att för att användas i dennes hushåll."

Med bakgrund av detta så tycker jag att det verkar fel om man som jägare får sälja vilt lite hur man vill, så tolkar jag det ovan skrivna tolkningarna av grundlänken.

Jag förutsätter att det viltkött jag säljer till mina kunder håller lika hög standard som det som kommer från tamboskap. Självklart så vet jag vem som är producent på det kött jag säljer och kan vända mig dit vid eventuella oklarheter. Men det är bra att veta vad som gäller rent regelmässigt.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Med bakgrund av detta så tycker jag att det verkar fel om man som jägare får sälja vilt lite hur man vill

Menar du då att du själv tycker att det är fel eller har du en annan uppfattning än jag om det som står att läsa hos livsmedelsverket?

Mvh. Fitzo

Publicerat

Som 'Fitzo' säger är det bara att läsa innantill i länken till SLV som finns överst i tråden. Det som där anges är vad som gäller...svart på vitt. De senaste reglerna har tillkommit efter Torsten Mörner skrev sin bok 2005. Således är uppgifterna i 'Jägarens kokbok' att betrakta som gammal skåpmat.

Publicerat
Jag förutsätter att det viltkött jag säljer till mina kunder håller lika hög standard som det som kommer från tamboskap. Självklart så vet jag vem som är producent på det kött jag säljer och kan vända mig dit vid eventuella oklarheter.

Har du en epostadress alternativt telefonnummer till Honom/Henne? ;) Jag menar viltköttet då främst... :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Ett litet inlägg bara, Fick höra av en blivande inspektör som håller på med examensjobb som handlar om tillvaratagandet av älg i jaktlagen. En veterinär har tidigare gjort analyser på 10 djur som slaktats, 9 av 10 fick underkännt/okänligt då proven som togs. Det tydde den gången på att tillvratagningen brustit i hanteringen fram till och med hängning av kroppen. Ska bli intressant att höra vad resultatet bli av hennes ex jobb.

Kan ju ha att göra med hur viktigt det är att djuren blir besiktigad för att få säljas vidare till restauranger etc.

Publicerat
  • Författare

Ett litet inlägg bara, Fick höra av en blivande inspektör som håller på med examensjobb som handlar om tillvaratagandet av älg i jaktlagen. En veterinär har tidigare gjort analyser på 10 djur som slaktats, 9 av 10 fick underkännt/okänligt då proven som togs. Det tydde den gången på att tillvratagningen brustit i hanteringen fram till och med hängning av kroppen. Ska bli intressant att höra vad resultatet bli av hennes ex jobb.

Kan ju ha att göra med hur viktigt det är att djuren blir besiktigad för att få säljas vidare till restauranger etc.

Intressant. Håll oss uppdaterade om du kan.

Mvh. Fitz

Publicerat

Jätteintressant!!!

Hoppas du kan följa upp det hela här på forumet senare.

Jag kan erbjuda mig att publicera hans hennes examensjobb på jaktsidans portal när den är klar.

Kan vi få ta del av problematiken så kan vi hjälpa till att ändra sitationen!

Publicerat

Jätteintressant!!!

Hoppas du kan följa upp det hela här på forumet senare.

Jag kan erbjuda mig att publicera hans examensjobb på jaktsidans portal när den är klar.

Kan vi få ta del av problematiken så kan vi hjälpa till att ändra sitationen!

Hon ska skriva färdigt det efter nästa äljaktsäsång är avklarad så det lär dröjja men jag ska försöka hålla mig uppdaterad om det kommer fram något nyttigt. Jag ska givetvis kolla om hon är intresserad av att publicera det hon kommer fram till, det är ju ändå till nytta för oss alla.

Tror faktiskt att det kan finnas en hel del att förbättra innom den delen av jakten som faktiskt är avgörand eför att vi ska kunna ta tillvara på viltet på bästa sätt.

Skulle kanske kunna vara något för jägareförbundet att ta tag i, att upplysa och kanske fixa föredrag, kurser etc för sina medlemmar i större utsträckning än vad som görs idag. Bara en idé som slog mig....

Publicerat

Det var pga det allmänna snusket i kötthanteringen under jakt som viltbesiktning av veterinärer med personlig viltstämpel infördes på 50-talet. Detta system fanns kvar till en bit in på 2000-talet. Varje vilt som skulle säljas eller avyttras utanför den närmsta bekantskapskretsen måste då besiktas av veterinär med viltstämpel. Detta system hade tråkigt nog ingen täckning inom EU:s livsmedelslagstiftning och kunde därför ej få finnas kvar. I centraleuropa, ffa Tyskland och Frankrike, är traditionen stark att som enskild jägare få sälja tämligen omfattande mängder vilt till lokala näringsidkare utan myndigheters inblandning. Detta faktum är vad som ligger bakom nuvarande lagstiftning. Man får som enskild jägare avyttra avsevärda mängder vilt...än en gång, bara att läsa innantill i SLV-länken som 'Fitzo' anger. Sen att snusket med kötthantering i skogen i stort sett är oförändrat...det är en annan historia. Fri handel är ett mantra som ju går före alla andra hänsyn inom EU...sen må det vara smittskydd, djurskydd eller folkhälsa >_>

Men utbildning i allmänt tillvaratagande av vilt, kötthantering och basal livsmedelshygien som nämns ovan är ju en alldeles utomförträfflig idé. För f-n skall veta att det behövs ute i skogarna.

/Matti (vars personliga viltstämpel bara ligger i en låda hemma och skräpar nuförtiden ;) )

• 1 month later...
Publicerat

Menar du då att du själv tycker att det är fel eller har du en annan uppfattning än jag om det som står att läsa hos livsmedelsverket?

Mvh. Fitzo

Jag tycker att det verkar fel utifrån det jag har lärt mig genom att läsa diverse texter som behandlar frågan. Säger livsmedelsverket en sak så är det säkert vägledande och det har jag inget att opponera emot. Rent generellt så tror jag att viltkött av naturen håller en högre kvalitet och friskhet än domesticerad boskap. Dock skulle jag uppskatta ett besiktningstvång för det kött som når mig ute i handeln så att jag kan hålla en sann fasad mot mina kunder utan att dubbelkolla.